به گزارش همشهری آنلاین، در عصر مبارزه با تغییرات اقلیمی و آلایندهزدایی از فعالیتهای روزانه بشری چون حمل و نقل، تقاضای خرید خودورهای برقی رو به رشد رفته است، اما همچنان نگرانیهایی در مسیر حرکت به سمت استفاده از منابع پایدار در سبک زندگیهای عمومی وجود دارد.
بهعنوان نمونه در همین زمینه استفاده از خودورهای برقی که نیاز به شارژ دارند، مسائل مربوط به سازگاری فناوریهای مختلف با ایستگاههای شارژ و نقاط اتصال در خودروها، خطر آتشسوزی و زمان ممکن برای شارژ از جمله مسائل مهم و چالشی در این مسیر هستند.
به عبارتی دیگر عدم اطمینان در مورد اینکه آیا رانندگان در زمان مورد نیاز، یک ایستگاه شارژ پیدا خواهند کرد یا نه؛ از جمله موانع بزرگی برای پذیرش گسترده وسایل نقلیه برقی در میان عموم است. در نظر گرفتن این مسائل در کنار موضوع دوام باتریها، فرض گرانتر تمام شدن شارژ برقی را نسبت به بنزین تقویت میکند.
بیشتر بخوانید:
حالا یکی از روشهای مرسوم دانشمندان برای حل چالشهای تطبیق الگوی مصرف با خودروهای برقی، توسعه باتریهایی است که زمان بسیار کمتری را برای شارژ نیاز داشته باشند.
خبر خوب برای حل این چالشها، دستاورد محققانی در آمریکا است که به تازگی راهحلی برای شارژ بسیار سریع خودروهای برقی ارائه کردهاند و ادعا میشود که چندین باتری خودور برقی را در ۱۰ دقیقه یا حتی کمتر بدون آسیب رساندن به خودرو به طور کامل شارژ شده است. البته این تحقیقات بایداز نظر تعادل باتریهای لیتیوم یونی که خودروها را تامین انرژی میکنند، بررسی شود.
یکی از گزینههای شارژ سریعتر خودرو، اصلاح پروتکل شارژ بهگونهای است که به انواع مدلهای مختلف باتری خودرو موجود در بازار هم آسیبی وارد نشود.
اریک دوفک، یک محقق در این زمینه گفته است: «ما مقدار انرژی را که میتواند در مدت زمان کوتاهی به سلول باتری برود بهطور قابلتوجهی افزایش دادهایم.» او در ادامه ادعا میکند که آنها شاهد شارژ باتریها به بیش از ۹۰ درصد در ۱۰ دقیقه بدون آبکاری لیتیوم یا دستکاری کاتد بودند.
باتریهای شارژ سریع در حال تولید هستند و ممکن است در سالهای آینده وارد بازار شوند.
در همین حال، نباید از نوآوریهای دیگری بریا سریعتر شارژ کردن چون جابجایی ایستگاههای شارژ متحرک، تلاش برای داشتن شارژر در پارکینگها و مراکز خرید سایر روشها غفلت کرد.
نظر شما