پس از لغو پرتاب آرتمیس ۱ به کره ماه، ناسا روز سوم سپتامبر (۱۲ شهریور) را به عنوان تاریخ جدید پرتاب این ماموریت اعلام کرد.

آرتمیس 1

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از روزنامه سان، تاریخ اولیه پرتاب آرتمیس ۱ که بسیاری بی‌صبرانه انتظارش را می‌کشیدند،  روز ۲۹ (دوشنبه گذشته) بود، اما تقریبا نزدیک به زمان مقرر این پرتاب اعلام شد که آژانس فضایی آمریکا (ناسا) ناگزیر شده پرتاب قدرتمندترین موشک خود را به دلیل اشکالات فنی لغو کند. کمی بعد تر اعلام شد که پرتاب روز دوشنبه به دلیل مشکل موتور شماره ۳ که در زمان سوخت رسانی پیش آمد و همچنین هوای بد، متوقف شده است.
بیل نلسون مدیر ناسا پس از شکست اولین مرحله پرتاب اعلام کرد: «ما تا زمانی که همه چیز درست نباشد، پرتاب را انجام نخواهیم داد.»
نلسون در ادامه سخنان خود بر اهمیت انجام این پرتاب بدون سرنشین در زمان مناسب و در وقتی که همه مشکلات بر طرف شده باشد، تاکید کرد.
بر اساس آخرین گزارش‌ها، دانشمندان ناسا بر سر این مساله به توافق رسیده‌اند که تاریخ سوم دسامبر برای پرتاب آرتمیس ۱ به کره ماه تاریخ مناسبی است. در صورتی که پرتاب در تاریخ ۲ سپتامبر انجام نگیرد، ناسا تاریخ بعدی را که ۵ سپتامبر (۱۴ شهریور) خواهد بود، تعیین می‌کند.
پرتاب فضاپیمای اوریون در ماموریت بدون سرنشین آرتمیس ۱، اولین بخش از برنامه‌ای محسوب می‌شود که قرار است با هدف اعزام دوباره انسان به کره ماه انجام بگیرد. در صورت پرتاب موفقیت‌آمیز آرتمیس ۱، فضاپیما در طول ۴۲ روز ماموریت خود را با چرخش در اطراف کره ماه انجام خواهد داد. البته احتمال متوقف شدن دوباره این ماموریت در هر مرحله‌ای به دلیل نقص فنی یا بروز مشکلاتی وجود دارد.

بیشتر بخوانید:

در جریان این ماموریت، قطعات سخت‌افزاری فضاپیما مورد تست قرار خواهد گرفت تا در ماموریتی دیگر که توسط آرتمیس ۳ در سال ۲۰۲۵ انجام خواهد گرفت، اولین زن و اولین فرد رنگین‌پوست برای نخستین بار روی کره ماه پا بگذارند.
آرتمیس ماموریت خود را بدون سرنشین انجام خواهد داد، زیرا این فضاپیما باید تست سه قطعه اصلی را در فضای پیرامونی کره مورد آزمایش قرار دهد. در جریان این ماموریت فضاپیمای اوریون که قادر به حمل سرنشین نیز هست، در ۶۲ مایلی کره ماه قرار خواهد گرفت و سپس ۴۰ هزار مایل،  فضای پیرامونی ماه را خواهد پیمود.

کد خبر 702082

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha