دیوارنگاره بنکسی روی دیوار یک ساختمان که به دختر روی تاب یا دختر تابی شناخته می‌شود، باعث شده که قیمت ساختمان به ۳۰ میلیون دلار برسد.

حراج نقاشی بنکسی در ساثبیز

به گزارش همشهری آنلاین، در سال ۲۰۱۰، زمانی که بنکسی هنرمند گرافیتی بریتانیایی به خاطر اکران مسندش «Exit Through the Gift Shop» در لس ‌آنجلس حضور داشت، برای طرفدارانش هدیه‌ای هم به جا گذاشت: یک نقاشی دیواری از دختری روی تاب، که بندهای تابش به حرف A کلمه پارکینگ (PARKING) نوشته شده روی دیوار یک ساختمان متصل است. 

اکنون آن دختر روی تاب و همین‌طور ساختمان تاریخی در مرکز شهر که به بوم نقاشی بنکسی تبدیل شود، به بالاترین قیمت پیشنهادی فروخته می‌شود. 

نقاشی بنکسی که طرفداران آن را با نام‌های «دختر تابی» و «دختری روی تاب» می‌شناسند، روی دیوار ساختمانی است که صاحبان فعلی آن، در سال ۲۰۰۷ خریداری کرده‌اند. 

عکس  | نقاشی بنکسی قیمت این ساختمان را ۳۰ میلیون دلار کرد | چرا نمی‌توان نقاشی را از دیوار جدا کرد؟
نقاشی بنکسی و تارینا تارانتینو و آلفونسو کامپوس مالکان ساختمان

صاحبان این ساختمان، تارینا تارانتینو و آلفونسو کامپوس، طراح و صاحبان برند تارانتینو هستند و آن زمان برای این عمارت ۷ طبقه ۴ میلیون دلار پرداخت کردند و نام آن را «The Sparkle Factory» گذاشتند. طبقه بالای آن، نمایشگاه محصولات خودشان بود و باقی را اجاره دادند. در طول ۱۰ سال، ۱.۸ میلیون دلار برای بازسازی و تعمیرات ساختمان هزینه کردند. 

عکس  | نقاشی بنکسی قیمت این ساختمان را ۳۰ میلیون دلار کرد | چرا نمی‌توان نقاشی را از دیوار جدا کرد؟

در طول یک دهه، ساختمان‌های اطراف آن تغییر کردند و رستوران‌، هتل و کافه‌های گیاهی دور و بر آن تاسیس شدند. همه‌گیری کرونا اما، به شدت زندگی در مرکز شهر لس‌آنجلس را تحت تاثیر قرار داد و با بسته شدن درهای رستوران‌ها و مغازه‌ها، مستاجران دیگر توان پرداخت اجاره‌هایشان را نداشتند. خانم تارانتینو و آقای کامپوس، در طرح حمایت از ورشکستگان ثبت نام کردند و به همین دلیل این ساختمان در ۶ اکتبر در مزایده‌ای فروخته خواهد شد. 

در پرونده‌های دادگاه مربوط به ورشکستگی، این زوج گفتند که معتقدند ارزش ساختمان ۱۶ میلیون دلار است، بدون احتساب نقاشی دیواری. محاسبه ارزش افزوده اثر هنری روی این ساختمان کار ساده‌ای نیست. 

آقای کامپوس گفت: «فروش این ساختمان، مثل باقی معاملات املاک نیست. ما ارزش ذاتی را که نقاشی بنکسی به ساختمان داده است، درک می‌کنیم.»

عکس  | نقاشی بنکسی قیمت این ساختمان را ۳۰ میلیون دلار کرد | چرا نمی‌توان نقاشی را از دیوار جدا کرد؟

این احتمال وجود دارد که مالک بتواند نقاشی را حذف و بدون دیوارنگاره بفروشد. آثار بنکسی در گذشته هم از ساختمان‌ها بریده و فروخته شده است؛ دختر با زاغچه، پس از آن که مالکی در سافولک بریتانیا آن را از کنار مغازه‌اش برید و به شکل جداگانه فروخت، به قیمت ۲.۴ میلیون دلار به فروش رسید. 

اما جفری دیچ، فروشنده و متصدی آثار هنری آمریکایی گفت که حتی فکر جدا در نظر گرفتن نقاشی دیواری بنکسی از ساختمان غیرممکن است.

او گفت: «جدا کردن و فروختن این نقاشی وحشتناک است. این هنر عمومی رایگان است. قرار نیست ارزش تجاری داشته باشد. این هدف هنرمند نیست.»

عکس  | نقاشی بنکسی قیمت این ساختمان را ۳۰ میلیون دلار کرد | چرا نمی‌توان نقاشی را از دیوار جدا کرد؟
ساختمانی که به خاطر نقاشی بنکسی به قیمت هنگفتی فروخته خواهد شد

خانم تارانتینو و آقای کامپوس می‌گویند که ارزیابی‌کنندگان در تعیین ارزش ساختمانی که نقاشی دیواری را در خود جای داده است، مردد بوده‌اند، اما آنها امیدوارند که بیش از ۳۰ میلیون دلار به فروش برسد.

از آن‌جایی که ارزش‌گذاری ساختمانی با این ویژگی کار دشواری است و نمی‌توان به روش معمول ارزش‌گذاری املاک و مستغلات روی آن قیمت گذاشت، و از آن‌جا که پای یک اثر هنری مهم در میان است، فروختن از طریق حراج روش مناسبی است. 

هالی دانلپ، رئیس سابق گروه مشتریان خصوصی در ساتبیز در لندن، تخمین زد که تنها بر اساس اندازه آن - نقاشی دیواری ۱۲ فوت در ۳۳ فوت است - نقاشی بنکسی می‌تواند حداقل ۱۰ میلیون دلار و احتمالا چندین برابر این مبلغ را در بازار خصوصوی دریافت کند. البته او اشاره کرد که قبلا هم به ساتبی موارد مشابهی پیشنهاد شده و ساتبی نپذیرفته است. 

خانم دانلپ گفت: «ما هرگز به آن دست نمی‌زنیم زیرا هنرمند آن را نکشیده که بعد بفروشد و قصد فروشش را نداشته است. ارزش آن نقاشی زیاد است. بنابراین برای یک خریدار اثر هنری جدی، راهی برای مالکیت این نقاشی وجود ندارد، جز آن که کل ساختمان را بخرد.»

مزایده‌ها تا ۶ اکتبر برقرار است و ساختمان به همراه نقاشی بنکسی به بالاترین قیمت فروخته خواهد شد. 
 

منبع: ترجمه از نیویورک تایمز با کمی تغییر. 

کد خبر 702771

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha