چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۸۷ - ۰۷:۰۸
۰ نفر

سیدرضا رحیمی: «دیروز بعد از گرفتن کارنامه ترم اول، در راهروی مدرسه قدم می‌زدم و با خود فکر می‌کردم که چرا در امتحانات کوتاهی کردم که ناگهان چشمم به تابلوی روی دیوار افتاد.

روی تابلو نوشته شده بود: اگر در درسی نمره کم می‌گیرید نشانه ضعف شما نیست بلکه...
وقتی این نوشته را خواندم کمی آرام شدم و تصمیم گرفتم که در باره ضعف درسی خود با مشاور مدرسه صحبت کنم.»

با شنیدن عبارت «ضعف درسی» اولین چیزی که به ذهن آدم خطور می‌کند نمره کم است. ولی بررسی ضعف درسی به کار کارشناسی و تخصصی نیاز دارد و نمی‌توان به سادگی این عنوان را به کسی نسبت داد.

برای این‌که ضعف درس را بهتر بشناسیم باید عوامل مؤثر در آموزش را به خوبی  شناسایی کنیم.

عوامل مؤثر در آموزش و یادگیری عبارت اند از: 1- محتوای کتاب‌های درسی، 2 -معلم‌ها، 3- فضای مدرسه و کلاس 4- آگاهی والدین و امکانات خانواده.

هر کدام  از این عوامل می‌توانند مستقیم یا غیرمستقیم در فرآیند یادگیری و آموزش مؤثر باشند.

* محتوای کتاب‌های درسی: کتاب‌های درسی، با توجه به نقشی که در آموزش دارند از یک‌سری مفاهیم کلی تشکیل شده‌اند که در برخی مواقع به دلیل گنگ و نارسا بودن، درک مفهوم را با مشکل مواجه می‌کنند.

* معلم‌ها: چگونگی تدریس، شیوه کلاس‌داری و... از جمله عامل‌هایی هستند که به معلم کلاس مربوط می‌شوند و در آموزش و یادگیری نقش مؤثری‌ دارند.

* فضای مدرسه و کلاس: چگونگی میز یا صندلی‌ها در کلاس، مکان نشستن دانش‌آموز در کلاس، میزان سرویس بهداشتی، با توجه به تعداد دانش‌آموزان کل مدرسه نیز از دیگر عوامل آسایش و راحتی دانش‌آموزان برای یادگیری موفق  است.

* آگاهی والدین و امکانات خانواده: هرچه میزان آگاهی خانواده نسبت به موضوع درسی و آموزش بیشتر باشد، هدایت تحصیلی دانش‌آموز بهتر صورت می‌گیرد.

اما عوامل متعدد دیگری هم می‌توانند در بروز ضعف درسی مؤثر باشند.

بنابر آنچه گفته شد، ضعف درسی برای همه اتفاق می‌افتد  و چاره‌ای هم نیست، ولی آنچه که مهم است نوع برخورد با آن و چگونگی رفع آن است. در این باره بد نیست که به موارد زیر دقت داشته باشید:

1- ما باید ماهیت درس ضعیف را به خوبی بشناسیم تا بتوانیم مشکل آن را رفع کنیم.

2- نمره گرفته شده در امتحان با توجه به سطح پرسش‌ها قابل بررسی است، بنابراین سختی یا آسانی پرسش‌ها را نباید نادیده گرفت.

3- بررسی دقیق برگه امتحان بهترین ابزار برای تحلیل ضعف درسی است.

4- زمان امتحان و اتفاق‌های حاشیه‌ای آن نیز (نظیر مراسم شادی‌ و  اتفاق‌های ناگوار) از دیگر عوامل مؤثر ضعف درسی هستند.

مشق شب

در چه درس‌هایی ضعیف هستید؟ برای جبران ضعف خود چه اقدام‌هایی انجام داده‌اید؟ اگر دوست داشتید کارهای خود را برای ما بفرستید.

کد خبر 70364

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز