به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تجارت نیوز،حدود یک هفته از پایان نمایشگاه تحول صنعت میگذرد اما آنگونه که عماد جعفری، کارشناس صنعت خودرو میگوید وزارت صمت خودرو و ماکتهای خودروسازان را هنوز به آنها برنگردانده و ۳۳ میلیارد تومان از آنها برای حضور در این نمایشگاه گرفته است.
این خبری است که پس از اتمام نمایشگاه تحول صنعت خودرو در تهران منتشر شد. در نمایشگاه تحول صنعت خودرو که دومین رویداد خودرویی مهم بعد از نمایشگاه خودرو تهران به شمار میآمد، قرار بود هدفها و توانمندیهای خودروسازان و قطعهسازان کشور نمایش داده شود.
پیش از اینکه نمایشگاه شروع به کار کند، خودروسازان اطلاع دقیقی از هزینهها یا روند برگزاری این رویداد نداشتند. حتی برخی میگفتند خودروسازان به صورت رایگان در نمایشگاه حضور پیدا میکنند. اما عماد جعفری میگوید: خودروسازان عملا با اجبار وزارت صمت در نمایشگاه حاضر شدند و برای این حضور هزینه بالایی هم پرداخت کردهاند.
این در حالی است که وزیر صمت خودروسازان را به شرکت در این نمایشگاه دعوت کرده و گفته بود: هیچ الزامی برای شرکت خودروسازان در این رویداد وجود ندارد. اما بهتر است خودروسازان در این نمایشگاه، فعالیتها و اقدامات انجام شده را برای مردم شرح دهند تا ذهنیت مردم درباره صنعت خودروسازی تغییر کند.
وزارت صمت ماکتها را تحویل نداد
نکته جالب این است که بعد از اینکه نمایشگاه به پایان رسید، وزارت صمت خودروها و ماکتهای برخی از خودروسازان را هنوز به آنها نداده است. عماد جعفری، کارشناس صنعت خودرو میگوید: این مساله مربوط به خودروسازانی است که هزینه شرکت در نمایشگاه خودرو را ندادهاند. البته این ماکتها ارزش مالی چندانی ندارند. اما هدف وزارت صمت از این اقدام مشخص نیست. این ماکتها در شرایط و دمای خاصی باید نگهداری شود و پیشبینی میشود تا الان آنها خراب شده باشند.
حساب ۳۳ میلیاردی خودروسازان با صمت
جعفری تاکید میکند برگزاری این نمایشگاه چیزی حدود پنج الی شش میلیارد تومان هزینه دارد. اما گفته میشود وزارت صمت از خودروسازان برای شرکت اجباری در این نمایشگاه در مجموع ۳۳ میلیارد تومان دریافت کرده است. البته وزارت صمت نیز این موضوع انکار میکند. ماجرا چیست؟
او توضیح داد: در این صورت حساب ۳۳ میلیاردی، حدود ۱۲ میلیارد تومان را سایپا، ۱۲ میلیارد را ایرانخودرو پرداخت کردند. باقی مانده حساب هم سایر خودروسازان داخلی باید به وزارت صمت پرداخت میکردند.
این کارشناس صنعت خودرو در ادامه گفت: در بند قراردادهایی که برای برگزاری نمایشگاهها با خودروسازان امضا میشود، ذکر میشود که اگر پول برگزارکننده نمایشگاه پرداخت نشود، برگزارکننده حق دارد محصول به نمایش گذاشته را به عنوان ضمانت نگه دارد. اما معمولا برگزارکنندهها این کار را نمیکنند. چون پرداخت هزینه زمانبر است.
جعفری گفت: اما اینکه وزرات صمت این حساب ۳۳ میلیاردی با خودروسازان را انکار میکند، به این دلیل است که وزارت صمت چهار شرکت را برای برگزاری این نمایشگاه به خودروسازان معرفی کرد. این چهار شرکت هم هزینهای را به عنوان پورسانت به وزارت صمت پرداخت کرده است. به همین دلیل هزینه پنج الی شش میلیاردی خودروسازان به ۳۳ میلیارد تبدیل شد.
نظر شما