سه‌شنبه ۱۹ آذر ۱۳۸۷ - ۱۱:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: حرکت گروهای جوانان یونانی در شهر و به آتش کشیدن مغازه‌ها، ساختمان‌ها و خودروها در سومین روز از ناآرامی‌ها در این کشور، ابعاد گسترده‌ای یافت.

در سومین روز از درگیری‌ها و اغتشاشات در شهرهای یونان به دلیل کشته شدن یک نوجوان توسط نیروهای پلیس، صبح امروز (سه‌شنبه 19 آذر) گروه‌های جوانان به سوی مرکز آتن و دیگر شهرهای یونان به طور دسته‌جمعی حرکت کردند و در مسیرهایشان مغازه‌ها، ساختمان‌ها و خودرو‌ها را به آتش کشیدند.

به گزارش ایسنا به نقل از آسوشیتدپرس، در بدترین ناآرامی‌های چند دهه اخیر در یونان شیشه‌ تعداد زیادی از مغازه‌ها، بانک و هتل‌های مجلل توسط جوانانی که با نیروهای پلیس درگیر بودند شکسته شد. این در حالی است که پلیس برای متوقف کردن این معترضان از گاز اشک آور استفاده کرد و دود ناشی از این گاز بخشی از فضای شهرهای ناآرام یونان را فرا گرفته است.

همچنین صدها دانش‌آموز دبیرستانی و دانشجویان به جوانان معترض پیوسته‌اند و هرچه در اختیار دارند اعم از آهن، شیشه‌ و میوه به سوی نیروهای پلیس پرتاب می‌کنند.

در همین حال، پلیس یونان اوایل امروز اعلام کرد که 89 تن به دلیل حمله به نیروهای پلیس دستگیر شدند و 79 تن دیگر نیز به اتهام حضور احتمالی در این اغتشاشات مورد بازجویی قرار گرفته‌اند.

آتش‌نشانی یونان نیز تنها در روز دوشنبه برای خاموش کردن بیش از 200 مورد آتش سوزی وارد عمل شد.

اگر چه هنوز هم درگیری‌هایی در مرکز آتن گزارش شده است، مقامات رسمی یونان اعلام کردند که سطح خشونت‌ها کاهش یافته است.

در همین حال، کاستاس کارامانلیس نخست وزیر یونان، جلسه فوق‌العاده‌ کابینه‌ را برگزار کرد.

کارامانلیس همچنین در یک گفت‌وگوی مستقیم تلویزیونی گفت: تمامی حوادث خطرناک و غیر قابل قبولی که طی چند روز اخیر در یونان رخ داده است ناشی از احساسات جریحه‌دار شده به خاطر حادثه‌ کشته شدن نوجوان یونانی توسط نیروهای پلیس است که نمی‌توان آن را تحمل کرد. دولت از مردم حفاظت خواهد کرد.

این در حالی است که نخست وزیر یونان از مردم خواست که آرامش خود را حفظ کنند.

وی متعهد شد که در برخورد با افرادی که در شهرهای یونان دست به شورش زده‌اند، هیچگونه نرمشی وجود نخواهد داشت. کارامانلیس گفت: هیچ کس حق ندارد که از مرگ این نوجوان به عنوان بهانه‌ای برای ایجاد خشونت استفاده کند.

در بحبوحه اغتشاشات در یونان حدود هزار معترض از حزب کمونیست یونان و دیگر گروه‌های چپ‌گرا در مرکز آتن در اعتراض به کشته شدن این نوجوان تظاهرات کردند.

پروکوپیس پاولوپولوس، وزیر کشور یونان نیز ناآرامی اخیر در این کشور را غیر قابل قبول توصیف کرد؛ اما بر این موضوع تاکید داشت که پلیس تا جایی که می‌تواند مانع فعالیت‌ها برای تخریب اموال عمومی خواهد شد.

کد خبر 70391

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز