چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۷ - ۱۹:۱۸
۰ نفر

پنجمین روز بحران یونان در حالی به پایان رسید که اتحادیه‌های کارگری یونان در اعتراض به سیاست‌های اقتصادی دولت دست به اعتصاب زدند و هزاران نفر نیز در مقابل پارلمان این کشور تجمع کردند.

به گزارش بی‌بی سی، همه پروازهای فرودگاه بین‌المللی آتن لغو شده و فعالیت وسایل نقلیه عمومی نیز به‌شدت مختل شده است.

اگر چه این اعتصاب از چند هفته پیش برنامه‌ریزی شده بود، اما به‌طور تصادفی در حالی به اجرا درآمده که چند روزی است آتن و چند نقطه دیگر این کشور با شورش عمومی مواجه شده است.

علاوه بر فرودگاه آتن، بانک‌ها و مدارس نیز تعطیل شده و پذیرش بیمارستان‌ها هم به‌شدت محدود شده است. دیروز حدود 4تا 5هزار کارگر برای شرکت در تظاهرات در مقابل ساختمان پارلمان یونان، در میدان قانون اساسی مرکز آتن گرد آمدند.

آنها با خود پلاکاردهایی با مضامین انتقاد از عملکرد دولت حمل کرده و علیه دولت شعار دادند. گروه‌های کوچکی از جوانان شرکت‌کننده در تظاهرات دیروز هم به سمت ماموران پلیس که در نزدیکی میدان مستقر شده بودند، سنگ و کوکتل مولوتف پرتاب کردند.

پلیس ضد‌شورش هم به آنها با گاز اشک‌آور پاسخ داد. پیش از این، کوستاس کارامانلیس، نخست‌وزیر یونان، از اتحادیه‌های کارگری خواسته بود که از تظاهرات در مرکز آتن صرف‌نظر کنند.

2 اتحادیه کارگری اصلی یونان،  اعلام کرده‌اند که با در نظر گرفتن بحران اقتصادی که جهان با آن روبه‌رو شده است، دولت باید خدمات اجتماعی، دستمزدها و حقوق بازنشستگی را افزایش دهد. اتحادیه‌های کارگری، نماینده 5/2میلیون کارگر، معادل نیمی از نیروی کار در یونان هستند.

خشونت در شهرهای یونان در پی کشته شدن یک نوجوان توسط پلیس بالا گرفته است. منابع قضائی به خبرگزاری‌ها گفته‌اند که آزمایش‌ها نشان داده گلوله‌ای که به پسر نوجوان اصابت کرده ناشی از تیراندازی مستقیم به او نبوده بلکه گلوله کمانه کرده و موجبات قتل وی را فراهم آورده است.

اما گفت‌وگوی شاهدان با تلویزیون یونان افکار عمومی را حساس کرده و آغازگر این شورش‌ها بود؛ چه آنکه شاهدان از هدف قرار گرفته شدن عمدی این نوجوان توسط پلیس سخن گفته‌اند.

مامور پلیسی که گلوله را شلیک کرده، گفته است که تیراندازی او برای اخطار بوده که گلوله کمانه کرده و به این نوجوان اصابت کرده است. گفته می‌شود این نوجوان با چند جوان دیگر به طرف یک خودروی پلیس سنگ پرتاب می‌کرده است.

آخرین گزارش‌ها حاکی است که شورش‌های یونان از کنترل خارج شده و دولت یونان برای مقابله با آن جلسه اضطراری تشکیل داده است. تلاش دولت برای آرام کردن اوضاع تاکنون نتیجه‌بخش نبوده است و 130مرکز تجاری هدف این حملات قرار گرفته‌اند.

نخست‌وزیر یونان طی سخنرانی‌های خود به شورشیان وعده داد که تمامی عوامل قتل آن نوجوان را مجازات خواهد کرد؛

امری که البته با مخالفت طیف اپوزیسیون دولت یونان مواجه شده است. در این باره رهبر حزب سوسیالیست که مخالف دولت یونان است، استعفای دولت محافظه کار حاکم و برگزاری انتخابات پیش از موعد در این کشور را خواستار شده است.

این درخواست جورج پاپاندرئو به‌عنوان بخشی از تلاش‌ها برای پایان دادن به چند روز ناآرامی و خشونت در یونان مطرح شده است. پاپاندرئو گفته که تنها اقدامی که دولت یونان در حال حاضر می‌تواند انجام دهد، استعفا و کناره‌گیری از قدرت است.

کد خبر 70537

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز