سه‌شنبه ۱۹ آذر ۱۳۸۷ - ۱۵:۵۸
۰ نفر

گروه بورس: تالار حافظ در نخستین روز این هفته یعنی شانزدهمین روز آذر 87 بالاخره سیستم معاملاتی نخ نمای سال‌های دور خود را به کناری گذاشت و به سامانه جدیدی مجهزشد

که قرار است ازخرید و فروش سهام به کدهای مشکوک که صاحبان مجهول‌الهویه دارند جلوگیری کند و ضمن تسریع معاملات، شفافیت را به بازار بیاورد. 2 روز بعد هم متولیان بورس به صرافت افتادند با دعوت از مسئولان اقتصادی و بزرگان بازار، راه‌اندازی سامانه معاملاتی جدید را رسما آغاز کنند و جشن بگیرند. 

اما این مراسم با اعلام دیدگاه‌های رسمی دولت در مورد بازار سرمایه به صحنه اعتراض صاحبان سهام و فعالان بورس تبدیل شد.

به عبارت دیگر، اهالی بازار که اطراف تالار شیشه‌ای اجتماع کرده بودند از همان ابتدا چندان توجهی به‌دلیل برگزاری مراسم نشان ندادند و دست آخر سهامدارانی که در ادبیات عامیانه بورس سهامداران کف بازار نامیده می‌شوند در اعتراض به سخنان شمس‌الدین‌حسینی، وزیر اقتصاد دولت نهم راه خروج او را بستند تا گله‌مندی خود را نسبت به وضعیت نابسامان بازار و سقوط 20 میلیارد دلاری ارزش آن اعلام کنند.

بورس تهران و سهامدارانش چند ماهی است که حال و روز چندان خوشی ندارند و روزهای متمادی است که چشم به راهند تا شاید متولیان بازار سهام و دولت طرحی نو دراندازند و گره از معاملات باز کنند.

اما پاییز به آخر رسید و دولت به آشکار‌ترین وعده خود یعنی عرضه اولیه سهام شرکت‌های صدر و ذیل اصل 44 عمل نکرد. 

در نتیجه در همین مدت شاخص 3هزار و700 واحد سقوط کرد و 20‌میلیارد دلار از ارزش بازار از کف رفت.  کارشناسان هم این روزها از ورود بورس به کانال جدیدی از بحران خبر می‌دهند که درصورت تداوم احتمالا سهامداران را به یک‌قدمی ورشکستگی خواهد رساند.

تحلیلگران معتقدند اگر شاخص قیمت به ارقام کمتر از 9 هزار و200 واحد برسد سقوط آن تا مرز 8 هزار واحد بعید نخواهد بود. 

با این تفاسیر، امروز که شاخص در مرز 9‌هزار واحد ایستاده کابوس سقوط آزاد شاخص بیش از پیش سهامداران را آزار می‌دهد.

به همین دلیل هم وقتی وزیر اقتصاد اعلام کرد نیازی به تزریق نقدینگی به بورس احساس نمی‌کند سهامداران معترض راه خروج او از تالار حافظ را بستند تا مراتب اعتراض خود را به گوش او برسانند.

حسینی با وجود تمام دل نگرانی‌های سهامداران و رکود معاملات در بورس گفت: نیازی به تزریق 300 میلیارد تومان نقدینگی به بورس احساس نمی‌کنیم.  حسینی تاکید کرد: همانطور که قبلاً به همه مردم اعلام شد با دقت تحولات بازارهای مالی دنیا و کشور را دنبال و رصد می‌کنیم.

او مدعی شد: براساس همین بررسی‌های به عمل آمده آرامش نسبی بازار مالی ایران قابل قیاس با دنیا نیست.

به گفته وزیر اقتصاد، قیمت سهام در بازارهای مالی جهان در سال میلادی جاری دست کم 40‌درصد و در برخی بازارها حتی 80 درصد کاهش یافته است. با توجه به همین آمار می‌توان ادعا کرد در دوره مورد بررسی بازار سهام تهران نه تنها با نزول مواجه نشده بلکه رشد هم یافته است.

حسینی افزود: اما قابل توجه اینکه، شرکت‌های بورسی در ماه‌های اخیر به‌دلیل افزایش قیمت گروهی از محصولات حاشیه سود مناسبی را تعریف کرده بودند اما به‌دنبال کاهش قیمت انرژی، این حاشیه سود کاهش یافت.

به این ترتیب، از آنجا که غالب این شرکت‌ها در گروه صنایع معدنی و فلزی بورس قرار دارند نزول پیش‌بینی سود آنها ودر نهایت کاهش قیمت سهامشان موجب نزول شاخص در بازار سهام تهران شد. 

او در ادامه از تداوم تعلل دولت در عرضه سهام شرکت‌های اصل چهل و چهاری در بورس خبرداد و یادآور شد: در 2 ماه گذشته عرضه سهام دولتی را مدیریت کرده و روند واگذاری‌ها را آهسته‌تر کرده‌ایم و قطعاً این روند را ادامه خواهیم داد.

او موضوع تزریق نقدینگی به بازار را منتفی اعلام کرد و ادامه داد: از آنجا که نزول بورس به‌علت کاهش قیمت‌های جهانی رخ داده، نیازی به تزریق نقدینگی احساس نمی‌شود. 

حسینی درخصوص مشکلات خریدار بلوک 5/30‌درصدی فولاد خوزستان و عدم‌برگزاری مجامع فوق‌العاده 2 شرکت فولاد خوزستان و ملی مس و همچنین تشکیل نشدن جلسات هیأت‌مدیره فولاد مبارکه تصریح کرد: بنده نه به‌عنوان رئیس شورای‌عالی بورس بلکه به‌عنوان وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام می‌کنم که با توجه به عزم و اراده دولت بر توسعه فعالیت‌های بخش خصوصی، از حقوق تمام افرادی که سهام شرکت‌های مشمول اصل 44 را خریداری می‌کنند با نهایت جدیت‌ حمایت می‌کنم.

حسینی به برگزاری جلساتی با خریداران سهام شرکت‌های اصل 44 اشاره کرد و اظهار داشت: در هیأت واگذاری پرداخت سود سالانه 44 میلیارد تومانی به خریدار بلوک 5/30 درصدی به تصویب رسید؛

چرا که این معامله قبل از مجمع سالانه فولاد خوزستان انجام شده و باید سود سالانه به خریدار جدید آن برسد.   وزیر اقتصاد تأکید کرد: تاکنون گزارشی در خصوص عدم‌برگزاری مجامع فوق‌العاده شرکت‌های ملی مس و فولاد خوزستان و همچنین تشکیل‌نشدن جلسات هیأت‌مدیره فولاد مبارکه ارائه نشده است.

رفع مشکلات سامانه جدید

علی صالح آبادی، رئیس سازمان بورس اوراق بهادار هم در حاشیه مراسم افتتاح سیستم جدید معاملاتی اظهار داشت: سیستم جدید معاملات طبعا مکانیسم‌های جدیدی را در معاملات ایجاد می‌کند و با توجه به تفاوت با سیستم معاملاتی قبلی، طبیعی است که در روزهای اول مشکلاتی به‌وجود آید.

او ادامه داد: اما به‌زودی مشکلات این سیستم رفع می‌شود.  صالح آبادی گفت: قابلیت‌های سامانه معاملاتی جدید نسبت به سامانه قدیم به‌مراتب بیشتر است و امکان افزایش معاملات، سرعت و نظارت بیشتر را فراهم کرده است.

کد خبر 70416

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز