چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۷ - ۰۶:۳۳
۰ نفر

گروه‌ ورزشی: در شرایطی که سرنوشت 8 تیم صعودکننده در گروه‌های E تا H که امشب بازی می‌کنند مشخص شده، اهمیت بازی‌های دور پایانی در تعیین تیم‌های سرگروه است.

با این وجود نمی‌توان از حساسیت بازی‌های امشب صرفنظر کرد، چرا که تیم‌های مدعی دوست دارند با ایستادن بر سکوی اول، قرعه مناسب‌تری داشته باشند. جذاب‌ترین بازی امشب لیگ قهرمانان، رویارویی لیون و بایرن‌مونیخ در ورزشگاه ژرلان است. هر دو تیم از 5 بازی قبلی 11 امتیاز دارند و با توجه به تساوی یک بر یک بازی رفت، لیون در صورت پیروزی یا حتی تساوی بدون گل می‌تواند سرگروه شود ولی غایبان زیاد قهرمان فرانسه، شانس موفقیت این تیم در بازی امشب را کاهش داده است.

جونینیو و کریس، دو بازیکن باتجربه لیون در بازی قبلی عمدا کارت زرد گرفتند و دواخطاره شدند تا اخطارهایشان برای مرحله یک‌هشتم نهایی پاک شود ولی با محرومیت کریس، مشکلات کلودپوئل در خط دفاعی به اوج می‌رسد چرا که کلر، رویر و منسا را هم به دلیل مصدومیت در اختیار ندارد. همچنین کریم ‌بن‌زما مصدومیتی جزیی دارد و احتمالا مربی لیون ترجیح می‌دهد که او را برای بازی حساس یکشنبه‌شب تیمش مقابل مارسی حفظ کند. لیون در هفته‌های گذشته در لیگ فرانسه نتایج ضعیفی گرفته و با شکست 2 بر یک شنبه‌شب  مقابل نانت، از 3 بازی قبلی تنها یک امتیاز گرفته است.

به نظر می‌رسد بازیکنان لیون پس از 7 قهرمانی در لیگ، توجه بیشتری به لیگ قهرمانان دارند، موضوعی که هوگولوریس دروازه‌بان این تیم هم به نوعی تایید می‌کند: «در لیگ همه تیم‌ها با 200 درصد توان‌شان مقابل ما بازی می‌کنند و وظیفه ماست که اراده بیشتری نشان بدهیم ولی در لیگ قهرمانان همه بازیکنان ما تمرکز بالایی دارند. شاید بازی در لیگ قهرمانان از بازی‌های لیگ برای ما آسان‌تر باشد.»

در سوی مقابل، بایرن پس از پیروزی 2 بر یک مقابل هافنهایم و صدرنشینی مشترک، در بهترین وضعیت روحی به فرانسه سفر می‌کند. کلینزمن همه بازیکنان اصلی‌اش را در اختیار دارد و آلتین‌توپ هم آماده بازی شده است. فرانتس بکن‌باوئر که از نمایش هفته‌های اخیر بایرن به وجد آمده، معتقد است که این تیم می‌تواند قهرمان اروپا بشود. رئیس باشگاه بایرن به روزنامه فرانکن‌پست می‌گوید: «این تیم توان کافی برای بردن لیگ قهرمانان را دارد. بازیکنان قطعا می‌توانند با تیم‌های بزرگ اروپا  مقابله کنند. ما در روز خوبمان می‌توانیم هر تیمی را شکست بدهیم؛ حتی بارسلونا. چه تیمی در سمت چپ زمین، مثلث جادویی‌ای مثل لام، زی‌روبرتو و ریبری دارد؟»

در دیگر بازی گروه F، فیورنتینا نیاز به یک تساوی دارد تا به رتبه سوم برسد و به جام یوفا برود. ولی استوابخارست که در خانه بازی می‌کند، با تمام وجود از آخرین فرصتش استفاده خواهد کرد.

انگلیسی‌ها به فکر سرگروهی

آرسنال که با 11 امتیاز صدرنشین گروه G است، در زمین پورتوی 9 امتیازی برای سرگروهی تنها به یک تساوی نیاز دارد. بازی رفت با پیروزی 4 بر صفر آرسنال به پایان رسید، ولی قهرمان پرتغال این بار با امید پیروزی به زمین می‌آید. ونگر در این بازی می‌خواهد فرصت تازه‌ای به امانوئل ابوئه بدهد و هافبک ساحل‌عاجی در ترکیب اصلی خواهد بود. او در بازی شنبه مقابل ویگان پس از 6 هفته مصدومیت به بازی آمد، ولی چند اشتباه متوالی موجب شد تا هواداران آرسنال او را هو کنند.

ونگر می‌گوید: «شنبه هواداران عصبی بودند و ابوئه را هدف قرار دادند. این هم مانند هر اتفاق ناراحت‌کننده دیگری می‌تواند او را مصمم‌تر کند. فکر می‌کنم او درون تیم بازیکن محبوبی است. سسک هم با او صحبت خواهد کرد و نگران این ماجرا نیستم.» خبر خوب برای ونگر، بهبودی ادواردو مهاجم کروات تیم است که پس از یک سال دوری هفته آینده در تیم ذخیره‌ها مقابل پورتسموث بازی می‌کند. در دیگر بازی گروه، دیناموکیف میزبان فنرباغچه است و با
یک تساوی هم می‌تواند به رتبه سوم برسد.

در گروه E، منچستریونایتد و ویارئال 9 امتیازی‌اند و قهرمان اروپا تنها به دلیل تفاضل گل بهتر صدرنشین است. منچستر که میزبان آلبورگ است، بازی آسان‌تری در پیش دارد ولی ویارئال باید در خانه سلتیک بازی کند. سلتیک در گروه، چهارم شده، ولی در این بازی حیثیتی به پیروزی فکر می‌کند. اگر این تیم نتواند به پیروزی برسد، اولین بار در 35 سال  اخیر خواهد بود که باشگاه‌های اسکاتلندی رقابت‌های اروپایی را بدون پیروزی ترک می‌کنند. این در حالی است که پلگرینی، سرمربی ویارئال هم به پیروزی فکر می‌کند: «ما هم انگیزه‌های زیادی داریم مانند جنبه مالی و همچنین حیثیتی.» ویارئال برای سرگروهی باید با دو گل بیشتر نسبت به منچستر، پیروز شود.

در گروه H یوونتوس 11 امتیازی با یک تساوی مقابل باته بوریسف هم می‌تواند سرگروه شود. رئال‌مادرید هم که 9 امتیاز دارد، میزبان زنیت است.

کد خبر 70439

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز