همشهری آنلاین: فرهنگ درصورتی اشاعه پیدا می‌کند که از رأس شروع شود و با زبان مردم به درستی ارتباط پیدا کند.

به گزارش همشهری آنلاین دکتر احمد سمیعی گیلانی، ادب پژوه نامی و عضو پیوسته فرهنگستان زبان وادب فارسی ضمن اعلام این مطلب در  دومین نشست اصحاب هنر، ادب و اندیشه  که در مجموعه آسمان برگزار شد، گفت : فرهنگ همیشه از راس شروع می‌شود نه قاعده.

دراین نشست که با حضور اهل ادب اندیشه و هنر در فرهنگستان هنر برگزار شد ، دکتر شاپور اعتماد عضو هیات علمی انجمن حکمت و فلسفه  به تحولات فرهنگی در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی پرداخت و از ضرورت مباحث بینادین در زمینه فرهنگ و سیاست‌گذاری فرهنگی سخن گفت.

وی گفت نبود این مباحث بنیادین موجب نوسانات در سیاست فرهنگی و در نتیجه کاهش کارآمدی می‌شود.

رضا سیدحسینی نیز طی سخنانی تاثیر رسانه‌ها در انتقال اندیشه را مورد بررسی قرار داد. او گفت امروز تیراژ کتاب در حد محدودی است و اثرگذاری آن در مقایسه با رسانه‌های دیگر به ویژه تلویزیون بسیار محدود است.

علی رامین استاد دانشگاه هنر نیز مسئله نخبگان بدون مدرک در کشور را از زاویه فرهنگی مورد بررسی قرار داد و اظهارداشت :بسیاری از کسانی که در عرصه هنر نام‌آور و از خالقان فرهنگی محسوب می‌شوند، تحصیلات کلاسیک در قالب مرسوم ندارند اما در کار خود برجسته و گاه بی‌همتا هستند.

وی ادامه داد دانشگاه‌ها به دلیل ضوابط صوری و در نظر گرفتن مدرک و معیارهای متعارف خود از این گنجینه عظیم محروم ساخته‌اند. رامین اشاره کرد باید کاری کرد که امکان بهره‌گیری از این ظرفیت فرهنگی در نظام آموزش عالی فراهم شود.

 رامین در بخش دیگری از سخنانش برانگیختن علاقه هنری مردم را یک موضوع مهم توصیف کرد و اظهارداشت: لازم است یافته‌ها و نتایج چنین گفت‌وگوهایی به مردم منتقل شود.

در ادامه  این نشست سیف‌الله داد فیلمساز، به مسئله استفاده از زبان مناسب برای انتقال اطلاعات هنری و جامعه‌شناسی اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات فعلی سینمای ایران نبود تنوع مضامین و تکراری بودن موضوعات است. هر نوع بررسی سینمای ایران باید معطوف به این مساله باشد که سینمای ایران چه باید بگوید و می‌خواهد به کجا برود.

 وی افزود: در همین جلسات معلوم شده که تحقیقات ارزشمندی در زمینه‌های جامعه‌شناختی و فلسفی انجام شده است که می‌تواند دستمایه تولید اثر هنری قرار گیرد. اما مشکل اینجاست که این تحقیقات اغلب با زبانی فنی و برای متخصصان آن رشته تنظیم شده است و امکان استفاده از آن برای دیگران محدود است. سوال من این است که چگونه می‌توان این تحقیقات را به زبان قابل فهم برای عموم در آورد.

این تحقیقات به دلیل این که برای دیگران قابل استفاده نیست و به دلیل همین زبان فنی در محیط‌های محدود مانده است و نتوانسته نقش متناسب خود را ایفا کند.  اگر چنین کاری انجام شود قطعا همه جامعه از جمله فیلمسازان نیز می‌توانند از آن استفاده نمایند.

سیف‌الله داد پیشنهاد کرد حاضران در نشست به بحث در باره روش‌های مناسب برای انتقال داده‌ها و اطلاعات علمی و تخصصی دکتر یوسف اباذری نیز   پیشنهاد کرد مباحث   نشست فعلا در سطح کلی مطرح شود و جزئیات بحث و برنامه ریزی و اجرایی شدن مباحث  و موضوعات در حال حاضر مسکوت بماند.

  در ادامه این نشست  حسین پاینده استاد دانشگاه علامه طباطبایی طی سخنان کوتاهی  به کم بودن همکاری های میان رشته ای در ایران اشاره می کند و پیشنهاد تبدیل رمان به فیلم نامه در سینمای ایران را مطرح می کند.

محمد مهدی حیدریان معاون هنری و امور بین‌الملل فرهنگستان هنر با اشاره به 25 سال فعالیت اجرایی در حوزه سینما گفت: به گواهی این مدت تلاش می‌گویم که هیچ‌گاه ندیده‌ام که یک مولد فرهنگی از طریق بخشنامه و توصیه‌نامه بتواند یک اثر ناب هنری خلق کند.

او گفت چنین جمع‌هایی است که زمینه‌های توسعه و رشد فرهنگ را فراهم می‌کند.

او آمادگی معاونت هنری فرهنگستان را برای حمایت از برگزاری این نشست‌ها اعلام کرد و اظهار امیدواری کرد که با استمرار این جمع، نشانه‌های شکوفایی هنری و فرهنگی هر چه بیشتری را شاهد باشیم.

این نشست با حضور غلامحسین ابراهیمی دینانی،  یوسف اباذری،  علی رامین، سیف‌الله داد،  ضیاء موحد، احمدرضا درویش،  محمدعلی حسین‌نژاد،  محسن گودرزی، محمدجواد غلامرضاکاشی، ایرج نعیمایی،  شاپور اعتماد، اسماعیل بنی اردلان،  حسن بلخاری، رضا سیدحسینی، ابوالحسن ریاضی، حسین پاینده، احمد سمیعی گیلانی،‌ محمدمهدی حیدریان، علی‌اصغر محمدخانی و  رحیم‌زاده برگزار شد.

این نشست در ادامه جلسه پیشین و با تاکید بر این مساله برگزار شد که تاکنون ارتباط مستقیم بین فعالان بخش «اندیشه»، «ادب» و «هنر» به شکل مطلوبی برقرار نبوده است. بنابراین اندیشمندان، هنرمندان و ادیبان در قالب این نشست‌ها می‌توانند سوای آنچه درباره یکدیگر شنیده‌اند در تعامل مستقیم با یکدیگر افق‌های تازه‌ای را در حوزه فرهنگ بگشایند.

مجموعه نشست‌های اهل ادب، اندیشه و هنر به ابتکار معاونت هنری و بین‌الملل فرهنگستان هنر برگزار شده است و قرار است که با برگزاری کارگاه‌های تخصصی زمینه را برای  مباحث میان‌رشته‌ای در حوزه فرهنگ مهیا کند.

کد خبر 7051

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز