بررسی‌های پلیس راهور و مرکز کنترل کیفیت هوای شهر تهران از نقش ۴۹درصدی موتورسیکلت‌ها در تولید آلودگی صوتی شهر تهران حکایت دارد.

تردد موتور سیکلت در خط ویژه

به گزارش همشهری آنلاین، مسئله موتورسیکلت‌ها فقط به تردد بی‌قید و قاعده آنها و قانون‌گریزی و قانون‌شکنی راکبان این وسیله‌نقلیه ۲چرخ محدود نمی‌شود؛ نداشتن، مخدوش کردن و استتار پلاک یا تردد بدون گواهینامه و کلاه ایمنی و... فقط بخشی از دردسرهای موتورسیکلت‌سواران برای شهر و شهروندان محسوب می‌شود.

آلایندگی هوا و آلودگی صوتی هم روی دیگر سکه آنهاست؛ به‌ویژه در نیمه دوم سال که ترافیک پایتخت رو به افزایش می‌گذارد و پس از رخداد پدیده اینورژن (وارونگی دما) شرایط برای انباشت آلاینده‌ها در شهر فراهم می‌شود.  این در حالی است که اطلاعات و آماری که شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در اختیار روزنامه همشهری گذاشته نشان می‌دهد، موتورسیکلت‌ها با نقش ۴۹درصدی، سهم بزرگی در تولید آلودگی صوتی پایتخت دارند.

تازه این آمار جدا از سهم ۱۳درصدی آنها در ترافیک و ۲۰درصدی‌شان در آلودگی هوای تهران است. سیدمحمدمهدی میرزائی‌قمی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این رابطه می‌گوید: «واقعیت آن است که حدود نیمی از آلودگی صوتی و یک‌پنجم آلودگی هوای تهران به موتورسیکلت‌ها مربوط می‌شود. نقش موتورسیکلت‌ها در تولید آلودگی هوا، آلودگی صوتی و ترافیک آنقدر پررنگ است که با نادیده گرفتن آنها در برنامه‌ریزی، کاهش معضلات ترافیکی و کنترل آلودگی‌ها امکانپذیر نیست.»

کد خبر 705834
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha