با توجه به سقف واردات خودرو ممکن است دو خودروی هندی که تحت برند سوزوکی در هند تولید می‌شوند به عنوان جایگزین پژو ۲۰۶، پژو پارس یا سمند به بازار ایران راه پیدا کنند.

خودرو - سوزوکی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گجت نیوز، واردکنندگان به دلیل سقفی که در آیین‌نامه برای واردات خودرو در نظر گرفته شده نمی‌توانند خودروهای مورد انتظار مردم را به کشور وارد کنند. در واقع با تعرفه ۱۰ تا ۲۰ هزار دلار نمی‌توان انتظار داشت خودروهای اروپایی و ژاپنی به بازار ایران راه پیدا کنند، اما محصولات شرکت هندی ماروتی سوزوکی که زیرمجموعه شرکت سوزوکی ژاپن محسوب می‌شوند شانس زیادی برای ورود به بازار ایران را دارند.

در همین مورد در این مقاله قصد داریم شما را با دو خودروی هندی تولید ماروتی یعنی دیزایر و سوئیفت آشنا کنیم؛ این دو خودرو با قیمت حدود ۳۰۰ میلیون تومانی خود می‌توانند جایگزین مناسبی برای پژو ۲۰۶، پژو پارس یا سمند باشند. در ادامه با مشخصات و امکانات این دو خودرو آشنا خواهیم شد.

دو خودروی هندی با شانس بالا برای ورود به ایران

سوزوکی دیزایر

این خودروهای هندی جایگزین ۲۰۶، پژو پارس یا سمند می‌شوند | تصاویر، قیمت و ویژگی های خودرو

سوزوکی دیزایر یکی از دو خودروی هندی محسوب می‌شود که برای ورود به بازار ایران شانس بالایی دارد. این خودرو یکی از محبوب‌ترین سدان‌های کوچک بازار هند بوده که توانسته در لیست سه خودرو پرفروش بازار هند جای بگیرد. این خودرو در مدل ۲۰۲۲ در قالب یک سدان شهری کوچک می‌تواند به جایگزین مناسبی برای برخی از خودروهای داخلی بازار ایران تبدیل شود.

این خودروهای هندی جایگزین ۲۰۶، پژو پارس یا سمند می‌شوند | تصاویر، قیمت و ویژگی های خودرو

ماروتی سوزوکی دیزایر برای نخستین بار در سال ۲۰۰۸ به بازار هند راه پیدا کرد و تاکنون در قالب سه نسل متفاوت تولید و به بازار این کشور عرضه شده است. این خودرو در نسل اول بر پایه هاچ بک سوزوکی سوئیفت توسعه پیدا کرده و حتی خیلی‌ها دو نسل قبلی آن را با نام سوزوکی سوئیفت دیزایر می‌شناسند؛ اما شرکت هندی ماروتی با هدف متمایز کردن این خودرو تصمیم گرفت نسل سوم را با تغییرات بیشتر و با حذف نام سوئیفت به بازار عرضه کند.

این خودروهای هندی جایگزین ۲۰۶، پژو پارس یا سمند می‌شوند | تصاویر، قیمت و ویژگی های خودرو

دیزایر در نسخه‌های قبلی در بخش طراحی با مشکلات زیادی مواجه بود، اما طراحان در نسل جدید مشکلات قبلی را برطرف کردند. این خودرو همواره جزو پرفروش‌ترین خودروها در بازار هند بوده و تا سال 2021 موفق شد آمار فروش بیش از 2 میلیون دستگاهی را به ثبت برساند. این خودرو در سال‌های 2016 تا 2017 نیز از رقبایی چون هوندا Amaze، هیوندای اکسنت و تاتا Zest حدود 2 برابر فروش بیشتری را تجربه کرده است.

گفتنی است برخی از رسانه‌های داخلی اعلام کردند ماروتی سوزوکی دیزایر توانسته از موسسه یورو انکپ اروپا ۳ ستاره ایمنی را کسب کند، اما بررسی‌ها حاکی از آن است که این موسسه روی این خودرو هیچ‌گونه ارزیابی را انجام نداده است.

تفاوت سوزوکی دیزایر و سوزوکی سوئیفت

بسیاری بر این باورند که سوزوکی دیزایر همان سوزوکی سوئیفت است که اکنون از طراحی بهتر و به خصوص صندوقی با فضای بیشتر بهره می‌برد. از این رو باید گفت دیزایر از لحاظ ایمنی، هزینه نگهداری، راحتی و مصرف سوخت گزینه بهتری خواهد بود، اما سوزوکی سوئیفت امکانات بیشتری را به همراه خواهد داشت.

این خودروهای هندی جایگزین ۲۰۶، پژو پارس یا سمند می‌شوند | تصاویر، قیمت و ویژگی های خودرو

قیمت سوزوکی دیزایر

سوزوکی دیزایر در مدل پایه با قیمتی حدود ۷ هزار و ۸۵۰ یورو و سوزوکی سوئیفت با قیمت حدود ۷ هزار و ۴۴۵ یورو در بازار هند به فروش می‌رسند. با توجه به این که تعرفه واردات خودروهای زیر ۱۰ هزار دلار ۲۰ درصد خواهد بود و از آنجایی که واردات خودرو با ارز نیمایی انجام می‌شود، احتمالا سوزوکی دیزایر حدود ۲۶۰ میلیون تومان قیمت خواهد داشت.

این خودروهای هندی جایگزین ۲۰۶، پژو پارس یا سمند می‌شوند | تصاویر، قیمت و ویژگی های خودرو

همچنین با احتساب هزینه‌هایی چون حمل و نقل و سایر هزینه‌ها به همراه سود واردکننده قیمت این خودرو به ۳۰۰ میلیون تومان نیز خواهد رسید. از این رو می‌تواند به جایگزین مناسبی برای خودروهای ارزان قیمت داخلی چون پراید، تیبا، پژو ۲۰۶، پژو پارس، رانا پلاس و سمند تبدیل شود.

این خودروهای هندی جایگزین ۲۰۶، پژو پارس یا سمند می‌شوند | تصاویر، قیمت و ویژگی های خودرو

سوزوکی دیزایر مدل ۲۰۲۲ به یک موتور ۹۰ اسب بخاری مجهز شده و می‌تواند ظرف مدت ۱۲.۶ ثانیه از صفر به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و از این رو نسبت به دنا با شتاب ۱۳.۵ ثانیه در جایگاه بهتری قرار دارد. در ادامه می‌توانید جدول مشخصات فنی این دو خودروی هندی با پراید و پژو ۲۰۶ را مشاهده کنید:

جدول مقایسه دو خودروی هندی با دو خودرو داخلی

نام خودرو پراید ۱۳۱ پژو ۲۰۶ تیپ ۲ ماروتی سوزوکی دیزایر LXI ماروتی سوزوکی وسوئیفت LXI
نوع سوخت بنزینی بنزینی بنزینی بنزینی
حجم پیشرانه ۱۳۲۳ سی‌سی ۱۳۶۰ سی‌سی ۱۱۹۷ سی‌سی ۱۱۹۷ سی‌سی
نوع پیشرانه M13 TU3 K Series Dual jet
حداکثر قدرت ۷۱ اسب بخار ۷۵ اسب بخار ۸۸.۷ اسب بخار ۸۸.۷ اسب بخار
حداکثر گشتاور ۱۰۸ نیوتن‌متر ۱۱۸ نیوتن‌متر ۱۱۳ نیوتن‌متر ۱۱۳ نیوتن‌متر
شتاب ۱۴.۵ ثانیه ۱۴.۱ ثانیه ۱۲.۵ ثانیه ۱۲.۵ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۷۰ کیلومتر برساعت ۱۷۰ کیلومتر برساعت ۱۶۰ کیلومتر برساعت ۱۶۵ کیلومتر برساعت
تعداد سیلندر ۴ ۴ ۴ ۴
تعداد سوپاپ ۸ ۸ ۱۶ ۱۶
گیربکس ۵ سرعته دستی ۵ سرعته دستی ۵ سرعته دستی ۵ سرعته دستی
مصرف سوخت ۶.۴ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر (ترکیبی) ۶.۴ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر (ترکیبی) ۴.۳ لیتر در صد کیلومتر (ARAI)

۵.۳ لیتر در صد کیلومتر (شهری)

۴.۵ لیتر در صد کیلومتر (اتوبان)

۴.۳ لیتر در صد کیلومتر (ARAI)

۵.۳ لیتر در صد کیلومتر (شهری)

۴.۵ لیتر در صد کیلومتر (اتوبان)

استاندارد آلایندگی یورو ۴ یورو ۴ BS ۶ (استاندارد بهارات) BS ۶ (استاندارد بهارات)
سیستم فرمان هیدرولیکی هیدرولیکی برقی برقی
سیستم تعلیق جلو مک فرسون فنر لول مک فرسون فنر لول مک فرسون فنر لول مک فرسون فنر لول
سیستم تعلیق عقب نیمه مستقل مستقل سیستم تعلیق محور پیچشی سیستم تعلیق محور پیچشی
نوع بدنه سدان کوچک هاچ بک کوچک سدان کوچک سدان کوچک
ترمز جلو دیسکی دیسکی دیسکی دیسکی
ترمز عقب کاسه‌ای کاسه‌ای کاسه‌ای کاسه‌ای
طول ۳۹۳۵ میلیمتر ۳۸۳۵ میلی‌متر ۳۹۹۵ میلیمتر ۳۸۴۵ میلیمتر
عرض ۱۶۰۵میلیمتر ۱۶۵۲ میلی‌متر ۱۷۳۵ میلیمتر ۱۷۳۵ میلیمتر
ارتفاع ۱۴۵۵ میلیمتر ۱۴۲۶میلی‌متر ۱۵۱۵ میلیمتر ۱۵۳۰میلیمتر
فاصله بین محور جلو و عقب ۲۳۴۵ میلیمتر ۲۴۴۵ میلی‌متر ۲۴۵۰ میلیمتر ۲۴۵۱ میلیمتر
وزن خالص ۹۱۵ کیلوگرم ۱۰۲۵ کیلوگرم ۸۸۰-۹۱۵ کیلوگرم ۸۷۵-۹۰۵ کیلوگرم
حجم مخزن سوخت ۴۰ لیتر ۵۰ لیتر ۳۷ لیتر ۳۷ لیتر
قطر رینگ ۱۳ اینچ ۱۴ اینچ ۱۴ اینچ ۱۴ اینچ
چرخ جلو و عقب R13 165/65 185/65 R14 165/80 R14 165/80 R14
حجم صندوق عقب ۳۶۰ لیتر ۲۴۵ لیتر ۳۷۸ لیتر ۲۶۸ لیتر
تعداد سرنشین ۵ نفر ۵ نفر ۵ نفر  ۵نفر
قیمت ۶ هزار یورو ۹ هزار و ۵۰۰ یورو ۷ هزار و ۸۵۰ یورو ۷ هزار و ۴۴۵ یورو
کد خبر 706095

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 28
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 53
  • علی IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
    82 3
    "قیمت این خودرو به ۳۰۰ میلیون تومان نیز خواهد رسید. از این رو می‌تواند به جایگزین مناسبی برای خودروهای ارزان قیمت داخلی چون پراید، تیبا، پژو ۲۰۶، پژو پارس، رانا پلاس و سمند تبدیل شود." نفست از جای گرمی بلند می شه ! دمت گرم از گزارشی که تهیه کردی کسی که حداقل حقوق رو میگیره و مستاجر هست چطور می تونه اینو بگیره و چند سال باید پس انداز کنه ؟! اول حرفی که زده می شه رو باید روش تفکر کرد و بعد بازگو نمود البته اگه می خوای شانتون حفظ بشه
    • IR ۰۴:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۵
      21 1
      دوست من این قیمت برای ما نیست ، فی دلال هاست ، ممکنه قیمتش برای ما ها نزدیک 600 ملیون دربیاد . مثل X22 , 206 . .....
  • ناصر IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
    39 2
    اکثر این ماشین ها حجم موتور پایینی دارن و با توربو قدرت کم موتور رو جبران میکنند که با توجه نبود بنزین باکیفیت ورود این ماشین ها اصلا برای مردم به صرفه نیست!
  • IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
    51 9
    کارمون به جایی رسیده که باید آشغالای چین و هند رو سوار شیم
    • علی IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
      38 3
      مال ایران که از اینا اشغالتره
  • IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
    45 4
    باید تعرفه اش رو صفر کنند تا مردم بتونن صاحب ماشین بشن
    • جان به لب IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
      41 3
      اگه تعرفه صفر بشه که عزیز دردانه هاشون ،سایپا و ایران خودرو باید جمع کنند. کسی به فکر مردم نیست،یارو میگه هزینه یه خانوار ۴ نفره پنج و صده،بعد حر ف از خودروی به قول خودشون ارزان قیمت ۳۰۰ تومنی می‌زنند.
  • محمد IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
    42 11
    خلاصه كه ايران شده محل تست خودرو كشورهايي كه ميخوان به تازگي توليد انبوه خودرو را شروع كنن مثل چين و هند و روسيه خودروهاي تازه توليد خودشون كه به نوعي دست گرمي در توليد هم است را با چند برابر قيمت واقعي اون ميدن ايران مونتاژ كنه تا دستشون راه بيوفنه ديگه با ايران كاري ندارن مثل كره جنوبي كه پرايد و دوو را داد ايران حالا كه افتاده رو غلتك ايران را تحريم ميكنه حداقل همان چيني ها را بياوريد خيلي بهتر از هندي و روسي است
  • IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
    28 3
    گرونه
  • احسان IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
    9 2
    بسیاری بر این باورند سوزوکی دیزایر همان سویفت است ؟؟؟؟ دیزایر همون سویفته با صندوق ! یعنی منطق ایرانی برای ماشین صندوفق دار کلمه SD وگرنه تو کتش نمیره !!
  • IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
    15 3
    مگه سهام داران گردن کلفت سایپا و ایران خودرو اجازه می‌دهند فقط ملت بازیچه دست خودشون کردن . اصلا اگر بیاد قیمتش سر به فلک میکشه
  • صادق IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
    11 7
    ولی میتونه از پراید و ساینا بهتر باشه. وقتی پراید را ۲۰۰ میلیون پول میدیم بهش. ۳۰۰ تومان در برابر پول پراید پولی نیست.
  • حمید IR ۰۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۵
    14 4
    هر کسی فکر میکنه این دو خودرو با قیمت ۳۰۰ تومان تو ایران بفروش میرسه سخت در اشتباه کمتر از ۵۰۰ تومان نمیزارند که بشه چون غیر از این باشه اشغالهای دو خودرو ساز ما رو کی میخره شما حاضری با ۳۰۰ تومان ماشین سوزوکی سوار شی یا سمند ۳۰۰ میلیون پس اقایون نمیزارند که اقای سوزوکی با قیمت ۳۰۰ تومان به فروش برسه
  • Hoda IR ۰۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۵
    10 8
    زشت ترین ماشین .حداقل رانا یکم قشنگه یا این قیمت .ماشین کوتولست اه اه
  • کوچه بی نام IR ۰۴:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۵
    13 7
    خدا ازتون نگذره تا دیروز قرار بود جایگزین پراید بشه بل قیمت ۲۰۰ میلیون حالا میگید ۲۰۶ با حدود قیمتی ۳۰۰ میلیون فکر کنم وارد ایران بشه قیمتش به ۵۰۰ تا۶۰۰ میلیون هم برسه
  • IR ۰۵:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۵
    16 6
    206 جدود 10 سال در فرانسه تولید شد بعداز قطع تولید در کشور سازنده خط تولید رو عوض ذوب کردن فروختن به ایران خودرو (به چند برابر قیمت نو) . حالا 21 ساله تو ایران تولید میشه یعنی 206 با تکنولوژی 31 سال قبل . سوزوکی هم بعد 10 ، 15سال تولید سوئیفت ، خط خارج از رده رو به هندیها انداخته . 14 ساله که اونجا هم تولید میشه . یعنی با تکنولوژی 25 ، 30 سال قبل . خب چه ارجحیتی به 206 و پارس و سمند داره ؟ باز اینا طی سالیان زیادی با جاده های چاله ای و بنزین اشغال و تعمیر کارای کارنابلد و کپسولهای گاز ما یه جورایی سازگاری پیدا کردن و یدکی شون هم اگه ارزان نیست لااقل نایاب نیست . فقط صرف پز دادن برای سوار شدن ماشین خارجی نیست . همه جوانب و باید دید . تازه اگه این ماشین خوب و ارزانه . چطور از کفاف تقاضای 15 برابری بازار داخلی خودش نسبت به کشور ما ، اضافه میاره که به ما هم خودرو بده ؟ پس انچنانکه تبلیغ میشه هم نیست . و اگه فروخته (مثل پراید در ایران) صرفا" بخاطر ارزانی در هند بوده نه بخاطر کیفیت وایمنی اش .
    • رضا نجفی پور IL ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۵
      5 0
      عاااااالی نوشتی .. شیوا و رسا و کاملا کارشناسانه بر مبنای حقیقت و وضعیت موجود .. دمت گرم .. لذت بردم
  • IR ۰۵:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۵
    8 0
    اگه به پراید با وزن 915 کیلو لب حلبی قاتل دادیم به سوزوکی با ابعاد بزرگتر و وزن کمتر یا (با ارفاق) وزن مساوی چه لقبی باید بدیم ؟ تست ایمنی که نداره . استاندارد الایندگی هم که باهاراته (یعنی کشک) . بعد از پیش فروش و تحویل خودرو هم باید خریدار دست بدامن مقامات بشه و دو سطل جلو هر میزی گریه کنه تا بعد دوسال خوابیدن در گمرک بتونه اجازه شماره گذاری از راهنمایی و رانندگی بگیره . تورو خدا نکنین این کارا رو . دست مردم ندار حداقل ماشینی بدین که معاش وگذران خانواده اش رو بتونه تامین کنه .
  • IR ۰۵:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۵
    6 0
    خب اگه این خودرو کیفیت سوزوکی ژاپن رو داره چرا دست اول با قیمت پایینتر از خود سوزوکی خرید و وارد نمی کنین ؟ چون نداره !!!!!! و فقط ارم و برند سوروکی رو چسبوندن روی ماکت هندی 25 ، 30 ساله .
  • یداله IR ۰۶:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۵
    16 1
    ۵۰سال پیش ما اتوبوس وسواری صادر میکردیم الان داریم التماس کشورهای جهان سوم میکنیم که بنجل ۴۰سال قبلش به ما بفروشه اونهم با چه قیمتی خوب پیشرفتی کردیم وتحریم ما خودکفا کرد
    • کارمند IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۵
      4 3
      درسته صنعت خودرو سازی ما آسیب پذیره و حرفی برای گفتن نداره اما هند اون کشور عقب افتاده ای که فکر میکنید دیگه نیست و بسیار پیشرفت کرده و تولید ناخالص داخلیش حتی از کانادا هم بیشتره
  • بازنشسته IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۵
    7 1
    ماشین هندی وارد می‌کنند. خخخخخخخخخخ
  • IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۵
    8 0
    پس ما می توانیم کجا رف
  • Ali IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۵
    8 2
    من یه همکار افغانی دارم دقیق 20روز پیش پول فرستاد افغانستان داداشش یه ماشین تویوتا خرید 45 میلیون تومان من زدم سایت های خرید و فروش خودرو دیدم همون ماشین تو ایران 560میلیون تومان قیمتشه چرا چرا
  • IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۵
    3 0
    بنزین لیتری سه هزارتومن فقط نونش توجیبی خودروسازی شیادمونه وارداتو ازاد کنید قیمت بنزین رو هم آزاد تا ببینم کسی این آشغالهای داخلی رو میخره
  • هموطن IR ۰۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۶
    5 0
    قیمت تویوتا یاریس تو بازارهای جهانی ۱۵۰۰۰ دلاره که البته اگه تکس کم بشه خیلی پایینترم میاد لزومی ندارد کثافتهایی هندی و چینی وارد کنن
  • حامد IR ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    1 0
    جایگزین خودروهای ارزان قیمت تیبا و پراید و ... الان کجاش ارزونه.الان دیگه خرید همین خودروهایی هم که اسمشو بردید تبدیل به رویا شده با اجاره مسکن،هزینه های جاری زندگی و ...
  • محمدرضا IR ۰۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    1 0
    واقعا باید به حال مردم امروز ایران تأسف خورد ، روزی ما لوکس ترین ماشین های دنیا سوار می‌شدیم امروز دنبال ماشین های بی کیفیت و ارزان دنیا برای وارد کردن به ایران هستیم