در پی درگیری‌های مرزی میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان، نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان آمریکا در سفری تاریخی به ایروان رفته است.

به گزارش همشهری‌آنلاین؛ چند روز پس از رویارویی مرگبار نیروهای مرزی ارمنستان و جمهوری آذربایجان که بیش از ۲۰۰ کشته برجای گذاشت، ۲ طرف درگیری به‌دنبال یارگیری از جامعه جهانی هستند

پلوسی ارشدترین مقام آمریکایی است که از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ و استقلال ارمنستان، به این کشور سفر می‌کند.

یک‌روز پیش از سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به ایروان، الهام‌ علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان، در حاشیه نشست سازمان همکاری شانگهای با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، دیدار کرده بود. 
پوتین در این دیدار گفته بود که مسکو به‌رغم درگیری در اوکراین، منابع لازم را برای میانجیگری و حفظ صلح میان ارمنستان و آذربایجان در اختیار دارد.

نشریه پلیتیکو دراین باره نوشته: در شرایطی که انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا نزدیک است و نظرسنجی‌ها از پیشتازی جمهوریخواهان حکایت دارد این احتمال که نانسی پلوسی کرسی ریاست مجلس نمایندگان را از دست دهد، وجود دارد. پس پلوسی می‌خواهد تا میراث خود را به‌عنوان قهرمان حقوق بشر، آن هم نه در آمریکا، بلکه در اقصی نقاط جهان معرفی کند. 

به اعتقاد ناظران، لابی‌های جامعه ارامنه آمریکا یکی دیگر از دلایل اصلی سفر نانسی پلوسی به ارمنستان بوده است.

اما برخی کارشناسان معتقدند سفر نانسی پلوسی تغییر چندانی در شرایط ایجاد نخواهد کرد، چون آمریکا در ارمنستان نفوذ زیادی ندارد و بازیگر اصلی سیاست خارجی در این کشور، روسیه است.

گزارش: تحریریه همشهری

تدوین: محمود دانش‌آموز

کد خبر 706792
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha