به گزارش همشهری آنلاین، ابوالفضل فلاح معاون مالی و اقتصادی شهردار تهران در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: اصلاح ساختار مالی در شهرداری تهران امری ضروری بود که با ایجاد خزانه واحد توانستیم این اصلاح را انجام دهیم. مقاومتهای فراوانی در این زمینه در شهرداری وجود داشته که در حال حاضر گامهای زیادی را به جلو رفتهایم و همه حسابهای درآمدی با حساب خزانه واحد مرتبط شدهاند و درآمد عمومی هم از طریق قانون بودجه پرداخت و درآمد اختصاصی به دستگاههای مربوطه بازمیگردد.
چکیده صحبتهای فلاح در این نشست را در زیر بخوانید:
* پیش از اینکه خزانه واحد تشکیل شود، درآمد کسر پارکینگ مشخص نبوده که چه شده و چقدر برای ساخت پارکینگ استفاده شده است، ولی اکنون با تشکیل خزانه واحد این موضوع کاملاً قابل رصد است. همچنین از اسفند سال گذشته پرداخت متمرکز حقوق انجام گرفت و صرفهجویی قابل توجهی به میزان حدود ۳۰۰ میلیارد تومان انجام شد چرا که متوجه شدهایم رقمهای پرداختی به صورتی بوده که مثلا صرف مخارج دیگر شده است.
*ما از دولت ۷ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان طلب داریم. ۲۰ هزار میلیارد هم مربوط به بدهیهای عوارض، شهرسازی و یا دستگاههای دیگر دولت است. همچنین در مورد طلبهای سنواتی به طور مثال تأمین اجتماعی ادعا داشت ۴۶۰۰ میلیارد تومان طلب تا سال ۹۹ از شهرداری دارد و ما که فعالیت خود را در شهرداری آغاز کردیم اعلام کردند این میزان طلب ۶ هزار میلیارد تومان است. یکهزار میلیارد تومان از آن کاهش یافت چرا که میزان طلب واقعی نبود و منابع اطلاعاتی منسجم وجود نداشت.
* ۱۲ هزار و ۲۰۰ ملک زمانی که مدیریت شهری جدید فعالیت خود را آغاز کرد ثبت شده بود، ولی اکنون ۲۰ هزار ملک ثبت شده است و تا پایان سال با همکاری ستاد ساماندهی داراییها بر این میزان هم افزوده میشود. در حال حاضر ارزشگذاری ملک توسط هیأتی ویژه انجام میگیرد و سیستمی و سامانهای از بین کارشناسان رسمی افرادی انتخاب میشوند. همچنین اکثر برنامهها در این راستا بدون دخالت دست انجام گرفته است.
*عرضه املاک را در بورس کالا آوردیم و در هفتههای گذشته دو ملک کمتر از یک ساعت عرضه شد و اکنون اشخاص حقیقی و حقوقی، پیمانکاران و طلبکاران شهرداری و... میتوانند این املاک را در بورس کالا خریداری کنند. همچنین ۸ ملک در نوبت امیدنامه و ۵۱ ملک نیز مراحل کارشناسی را طی کرده و انشاءالله هر هفته عرضه خواهد شد.
* سال گذشته ۴۸ پروژه مشکلدار و بلاتکلیف را که از سال ۹۱ وجود داشت تحویل گرفتیم، از این تعداد حدود ۷ مورد آن حل و فصل شد و به مالکیت شهرداری درآمد. یکی از این موارد، پروژه بزرگ منطقه ۲۰ است که رفع تصرف آن صورت گرفت.
* در زمینه ضایعات که پیش از این برای فروش آن مزایده صورت میگرفت، هفته آینده از طریق بورس کالا به فروش میرسد و میخواهیم این شیوه را تعمیم دهیم. همچنین داراییهای غیرملکی را باید بتوانیم مولدسازی کنیم که گامهای خوبی در این راستا برداشته شده است.
* در زمینه املاک ناشناخته شهرداری ستاد ساماندهی املاک در شهرداری ایجاد شده و علاوه بر بنده، مدیرکل حقوقی و حراست شهرداری هم در گروه مربوط به این ستاد عضو هستند. برای مناطق هم این مسئله درنظر گرفته شده تا شناسایی املاک دقیق صورت گیرد.
*امسال ۲۵ ملک رفع تصرف شده و آنها را برای شهرداری تحویل گرفتیم و ۲۹ ملک هم در دست تخلیه داریم که این املاک نه در اختیار کارمندان شهرداری و نه مدیران مختلف بوده است و سالهای گذشته به غیر واگذار شده بود.
نظر شما