دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۷ - ۱۸:۰۷
۰ نفر

دکتر فرهاد رهبر*: انقلاب اسلامی تنها انقلابی است که با تکیه بر ارزش ها و اصول فکری اسلامی و علمی شکل گرفته و به پیروزی رسیده و نظام جمهوری اسلامی نیز بر همین پایه تاسیس گردیده است.

ایران اسلامی بعد از پیروزی انقلاب، رسیدن به جایگاه رفیع علمی در دنیا را سر لوحه اقدامات خود قرار داده و تاریخ مدون موجود کشور گویای این عزت، که شایسته ایرانیان بوده، هست و می‌باشد و این مهم را نیز از بیانات  امام راحل و مقام معظم رهبری به وضوح می‌توان دریافت. تاکید این دو بزرگوار در این راستا بر همه برنامه ‌ریزان و مسئولان کشور فرض است تا در این جهت توان و انرژی خود را مصروف دارند.

سلاح دنیای امروز، علم است نه اسلحه. اگر قبلا سلاح در دست می‌گرفتیم و یک مقاومت تاریخی بر جای می گذاشتیم،امروز سلاح علم مطرح است که امیدواریم بتوانیم با همان عقل جهادی در جبهه ی رقابت های علمی نیز پیشتاز باشیم.

لذا با تاسی از این موضوع به برپایی نمایشگاه علمی و پژوهشی دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران، که نشان دهنده روند رو به رشد همکاری های مشترک دو دانشگاه می باشد، مبادرت ورزیده ایم و از این رهگذر امید است بتوان با هم افزایی ایجاد شده توان بالقوه  به فعل و منصه ظهور برسد و نقش بنیادین این دو دانشگاه در آموزش و تربیت نیروی انسانی ، ارائه خدمات علمی، ترویج علمی کشور و تولید علم بین‌المللی به درستی ایفاء شود.

استعدادهای سرشار فرزندان این مرز و بوم،بی تردید در گرو برنامه ریزی صحیح و بهبود کیفیت و هدفمند کردن امر پژوهش و تحقیق است و در این مسیر عنایت ویژه به نقش دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی که ترسیم کننده افق روشن آرمان های ایده آل پیشرفت نسل های آینده کشور خواهند بود از عمده‌ترین وظایف مسئولان نظام به شمار می رود و از آنجا که پتانسیل های سرمایه انسانی، تجهیزاتی و کالبدی این دو دانشگاه از سطح بسیار مطلوبی برخوردار است و با توجه به شناخت نیازهای کشور و اولویت بندی آن ها می توان با اتخاذ استراتژی مناسب، این منابع را به منظورتوسعه و ارتقاء و رشدیافتگی به کار گرفت، این امر محقق نمی شود مگر با همدلی و هم اندیشی مسئولان دو دانشگاه که این موضوع با انعقاد جلسات همکاری و رفع موانع محقق گردیده و تفاهم نامه همکاری منعقده بین دو دانشگاه خود گواه این مدعی است.

دانشگاه تهران به عنوان "نماد آموزش عالی کشور" و دانشگاه علوم پزشکی به عنوان دانشگاهی پیشتاز در عرصه تحقیقات و یافته‌های علمی، سکان دار و هدایت کننده حرکت علمی کشور هستند و توفیقات حاصله در رتبه بندی های جهانی تاییدی براین اقدامات است.

امید است این حرکت رو به رشد با حمایت دولتمردان سرعتی مضاعف به خود گرفته و جایگاه علمی کشور در دنیا با توجه به تاریخ کهن علم در این مرز و بوم به شایستگی رقم بخورد.

اقدام مشترک دو دانشگاه در برپایی نمایشگاه دستاوردهای دانشگاه تهران و علوم پزشکی برای ارائه دستاوردها، هرچند به طور موردی و با توجه به محدودیت فضا، صورت گرفته ولی خود سرآغاز راهی است که تبیین و پیموده خواهد شد و رسالت این دو دانشگاه جامع کشور در وظایف محوله محقق خواهد شد. انشاء الله.

*رئیس دانشگاه تهران

کد خبر 70885

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز