پنجشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
۲ نفر

«شهرک چشمه» قدیمی‌ترین شهرک مسکونی در منطقه ۲۲ است که در دهه ۵۰ ساخت خانه‌های ویلایی در آن آغاز شد. اکنون بیش از نیم قرن از قدمت بناهای مسکونی این شهرک که از نظر منظر شهری زیبا و براساس قوانین شهرسازی بنا شده، می‌گذرد.

شهرک چشمه

همشهری آنلاین - ثریا روزبهانی: مالکان اولیه اراضی شهرک چشمه خانواده فرمانفرمایان و فیروزگر بودند. پس از تصویب طرح جامع شهر تهران این منطقه به نام یک شهر جدید تعریف و حوزه آن در دهه ۵۰ به نام شهر جدید کن به وسیله مهندسان مشاور فرمانفرمایان و همکاران طراحی شد. در همین سال‌های ابتدایی شکل‌گیری منطقه، خانه‌های ویلایی انگشت شماری در محدوده کنونی شهرک چشمه ساخته شد. در طول سال‌های ۴۹ تا ۵۸ حدود ۲۰درصد از اراضی این منطقه تفکیک و مالکان جزئی پیدا کرد و بقیه اراضی نیز به قطعات بزرگ (۱۰۰۰ مترمربع به بالا) تقسیم شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی اراضی فرمانفرمایان و فیروزگر ملی اعلام و تعدادی از آنها به سازمان زمین شهری واگذار شد. حدود ۵۰۰ هکتار از این زمین‌ها توسط آیت الله ملاعلی کنی، که از زمان قاجار مالک این زمین‌ها بود، وقف شده است.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

شهرکی با شکوفه های گیلاس

«رضا ترهان» از ساکنان قدیمی این شهرک به تاریخچه آن اشاره می‌کند و می‌گوید: «در سال ۱۳۵۵ ساخت و ساز در این محل آغاز و خانه‌های شهرک به صورت ویلایی، توسط ایتالیایی‌ها ساخته شد. در گذشته دور تا دور شهرک حفاظ کشی شده بود و نگهبان داشت. رفته‌رفته حفاظ‌ها برداشته و از قالب شهرک خارج شد. آن زمان درخت گیلاس و سرو شیرازی و توت اطراف محله را احاطه کرده بودند و  اغلب منازل مسکونی این شهرک ویلایی بود،اما در سال‌های اخیر مالکان بناهای قدیمی خود را کوبیده و به جای آن برج و آپارتمان‌های چندین واحدی بنا کردند.»

 او به ساخت و ساز اولیه در محله اشاره می‌کند:«ساخت این شهرک به تشکیل تعاونی شهرک راه‌آهن برمی‌گردد. زمانیکه تعاونی شرکت راه‌آهن برای صاحبخانه شدن کارکنانش دست به کار ساخت و ساز زد و با واگذاری قطعاتی در ابعاد۵۰۰ و ۳۰۰ متری به آنها باعث شکل‌گیری این محله شد. این محدوده تا پیش از این  مزرعه و باغ بود و باغات به یکی از زمین داران منطقه کن تعلق داشت و با نام لتمال کن شناخته می‌شد، اما با افزایش مهاجرت از روستاها به شهرها و همچنین افزایش قیمت زمین در تهران رونق  و با فروش زمین‌های بخش جنوبی این محدوده به اعضای تعاونی مسکن هوانیروز در ابعاد ۲۸۰ متری ساخت و ساز در آن سرعت گرفت. در آن زمان این محدوده یکی از مناطق خوش آب و هوای غرب تهران به شمار می‌رفت و از طرفی توانسته بود به واسطه آب و هوای مطلوبش به عنوان یکی از سکونتگاه‌های پرطرفدار بازنشستگان تبدیل شود.»

«چشمه» را ایتالیایی‌ها ساختند

محله ای خوش آب و هوا

به دلیل قرار گرفتن شهرک چشمه در مسیر جریان بادهای شهریار و نزدیکی به کوه های کن از سمت شمال و همچنین پارک جنگلی چیتگر در بخش جنوبی، محله از آب و هوای مطلوبی برخوردار است و از نظر اصول شهرسازی توانسته گواهینامه استاندارد دریافت کند. شهرک چشمه دارای ۲ فاز اصلی و فرعی و همچنین بوستان شرقی و غربی است. یاس، گلایل، سنبل، زنبق، سوسن، اقاقیا، شب بو، آلاله، ارکیده، لاله غربی و شرقی و نرگس از جمله کوچه‌های این شهرک محسوب می‌شوند. اکنون بافت آن غالباً مسکونی و نوساز است و بزرگراه آزادگان و میدان المپیک در مجاورت آن قرار دارند. محدوده و مرز شمالی شهرک چشمه را خیابان شهرکرد و بلوار زیبادشت تشکیل می‌دهند. بلوار دهکده المپیک هم در انتهای شرقی شهرک چشمه واقع شده است که قسمت جنوبی این شهرک به میدان المپیک منتهی می‌شود. بلوار صدرا و بزرگراه آزادگان به ترتیب در جنوب و غرب شهرک چشمه قرار گرفته‌اند.

اماکن فرهنگی و مذهبی شهرک 

از اماکن فرهنگی واقع در این محله می‌توان به کتابخانه عمومی‌حضرت فاطمه (س) اشاره کرد که در مسیر پمپ بنزین- پشت بیمارستان اعصاب و روان قرار گرفته است. این کتابخانه نسبتاً بزرگ بوده و مورد توجه اهالی فرهنگ و کتابخوانی  است. همچنین مسجد جامع‌المهدی (عج) و مسجد قائم‌المهدی (عج) از جمله مساجد این محله محسوب می‌شوند.

کد خبر 709687

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha