ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه اوکراین را به سازماندهی انفجار یک پل کلیدی متصل‌کننده روسیه و کریمه متهم کرد و آن را عملی تروریستی خواند.

bridge

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز پوتین روز یکشنبه در ویدئویی که در کانال تلگرام کاخ کرملین منتشر شد، گفت: «تردیدی وجود ندارد. این یک عمل تروریستی است که هدف آن نابود کردن یک زیرساخت غیرنظامی بسیار مهم است.»

پوتین گفت: «این کار با طراحی، اجرا و دستور نیروهای ویژه اوکراین انجام شده است.»  دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین اعلام کرد پوتین در جلسه‌ای با شورای امنیت روسیه در روز دوشنبه برای بحث در این باره شرکت خواهد کرد.

مقامات اوکراین مسئولیت این انفجار را نپذیرفته‌اند.

این پل بر روی «تنگه کرچ» یک شریان عمده برای بندر سواستوپول است که ناوگان دریای سیاه روسیه در آن استقرار دارد.

آسیب به این پل که نماد الحاق کریمه به روسیه است، همزمان با عقب‌نشینی‌های روسیه در میدان نبرد بوده است. این انفجار همچنین همزمان با افزایش نگرانی‌ها درباره امکان استفاده روسیه از سلاح‌های هسته‌ای است، پس از انکه پوتین در هفته‌های اخیر چند بار  به غرب هشدار داد که هر حمله‌ای به روسیه می‌تواند پاسخی هسته‌ای را برانگیزد.

پوتین روز یکشنبه با آلکساندر باستریکین، رئیس کمیته تحقیقاتی روسیه دیدار کرد که یافته‌ها در مورد این انفجار را به او عرضه کرد. باستریکین روز یکشنبه گفته بود که انفجار یک وسیله نقلیه و آتش‌سوزی متعاقب آن عامل حادثه بوده است.

باستریکین در یک مصاحبه تلویزیونی گفت که بازرسان مسیری را که این وسیله نقلیه پیموده است و افرادی که در حرکت‌های آن دخیل بوده‌اند، تعیین کرده‌اند.

او گفت این وسیله نقلیه در بلغارستان، گرجستان، ارمنستان، اوستیای شمالی و منطقه کراسنودار روسیه طی مسیر کرده تا به این پل رسیده است. باستریکین افزود که نیروهای ویژه اوکراین با همکاری شهروندان روسیه و کشورهای خارجی این عملیات را انجام داده‌اند.

آندری کارتاپولوف، رئیس کمیته دومای دولتی، مجلس سفلای پارلمان روسیه گفت یک پرونده جنایی درباره این انفجار گشوده شده است و افزود «طرف‌های مقصر» نام برده خواهند شد.

وزیر حمل‌ونقل روسیه اعلام کرد از هنگام انفجار  حدود ۱۵۰۰ نفر و ۱۶۲ محموله سنگین با یدک‌کش از طریق «تنگه کرچ» منتقل شده‌اند. 

روسیه پس از الحاق کریمه از اوکراین به این قلمرو خودش در ۲۰۱۴ این پل ۱۹ کیلومتری را که این منطقه را به شبکه حمل‌ونقل روسیه متصل می‌کند، در سال ۲۰۱۸ با حضور پوتین افتتاح کرد.

وزارت دفاع روسیه روز شنبه اعلام کرد نیروهایش در جنوب اوکراین از طریق مسیرهای زمینی و دریایی موجود «کاملا تجهیز شده‌اند.»

کد خبر 711090

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha