گروه شهری: به‌دنبال افزایش آلودگی هوای تهران در هفته گذشته و رسیدن حجم آلاینده‌ها به مرز بحران، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به‌منظور برون رفت از این بحران به اظهارنظر پرداختند.

به گزارش همشهری، درحالی که کاظم جلالی مخبر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به‌دلیل بحرانی شدن اوضاع زیست‌محیطی پایتخت خبر از طرح معضل ترافیک و آلودگی هوا در کمیسیون امنیت ملی مجلس می‌دهد، علیرضا مرندی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اعلام می‌کند که در جامعه ما آنچه اهمیت ندارد، جان انسان‌هاست.

وی با تشبیه آلودگی هوا به سیل عظیم اظهار کرد: اگر آمار مرگ و میر بی‌سر وصدای ناشی از آلودگی هوا اعلام شود، همه وحشت زده خواهند شد.

بنابراین گزارش، همچنان که اسدالله بادامچیان علت اصلی آلودگی هوای تهران را مربوط به تردد 3 میلیون دستگاه خودرو و 15 میلیون سفر درون‌شهری می‌داند و تصریح می‌کند که درصورت افزایش وسایل نقلیه عمومی 3 میلیون دستگاه خودرو از چرخه ترافیک تهران بیرون می‌رود، بهمن محمدی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس خواستار آن شده تا اساسا برای کاهش آلودگی هوا با استفاده از قدرت قهریه، مانع تردد خودروهای شخصی شد.

حمیدرضا حاج‌بابایی، عضو هیات رئیسه مجلس ضمن تاکید بر ضرورت افزایش اتوبوس و مترو به‌عنوان گام بلند کاهش آلودگی هوا بر لزوم اجرای تبصره 13، بهینه‌سازی‌ حمل‌ونقل عمومی، رفع مشکل سوخت و تغییر سوخت خودروها و ارتقای فرهنگ شهرنشینی به‌عنوان عوامل مؤثر در کاهش آلودگی هوا تاکید کرد.

داریوش قنبری، نماینده مردم ایلام در مجلس معتقد است که مجلس برای مشکل آلودگی هوای تهران و سایر کلانشهرها قوانینی از قبیل تبصره 13 و گازسوزکردن وسایل نقلیه را مورد تصویب قرار داده اما دولت به وظایف قانونی خود در همکاری با شهرداری عمل نمی‌کند.

وی در این‌باره از گره‌خوردن مسائل زیست‌محیطی با سیاست انتقادکرد. از سوی دیگر، محمدحسین مقیمی، رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی نیز خواستار پاسخگویی دولت درباره آلودگی هوا شد و با تاکید بر اینکه توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقلی منجر به کاهش آلودگی هوا می‌شود، گفت: صدور مجوز استفاده شهرداری‌ها از حساب صندوق ارزی به‌منظور توسعه زیرساخت‌ها می‌تواند یک فرصت طلایی برای کاهش آلودگی هوا باشد.

حسینعلی شهریاری، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بر اهمیت شناخت خلأهای قانونی برای مقابله با آلودگی هوا و ارائه راهکارهای علمی در این زمینه تاکید و اظهار کرد: در این زمینه می‌توان از مرکز پژوهش‌های مجلس کمک گرفت.

بحران محیط‌زیستی کشور

محمدهادی حیدرزاده، مشاور محیط‌زیست شهردار تهران در مراسم تجلیل از استادان و پژوهشگران برتر حوزه فرهنگ و محیط‌زیست که توسط خانه محیط‌زیست تهران و دانشکده محیط‌زیست دانشگاه تهران برگزار شد، وضعیت محیط‌زیست کشور را بسیار بحرانی اعلام کرد.

وی گفت: متأسفانه به انفعال کشیده شدن فعالان محیط‌زیست، تشکل‌های زیست‌محیطی و نخبگان برای محیط‌زیست کشور یک بحران به‌شمار می‌رود؛ بنابراین نباید بگذاریم فعالان محیط‌زیست وارد فضای انفعال شوند.

حیدرزاده ایجاد حساسیت و بیان حساسیت‌ها از دیدگاه تخصصی را یکی از وظایف نخبگان محیط‌زیست دانست و از بابت اینکه هیچ نظارت و حساسیتی در بعضی دستگاه‌های متولی امر زیست‌محیطی دیده نمی‌شود، ابراز تأسف کرد.

کد خبر 71130

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز