مدیر پردیس سینمایی مگامال گفت: افت چشمگیری را در میزان فروش فیلم‌ها شاهد هستیم و می‌توان گفت که میزان فروش نسبت به ماه قبل تا ۹۰درصد کاهش پیدا کرده است.

تی تی

به گزارش همشهری آنلاین، ‌ سینماهای کشور در سال‌های اخیر به واسطه شیوع ویروس کرونا و تعطیلی طولانی‌مدت با معضلات بزرگی روبه‌رو شدند و تعداد زیادی از فیلم‌ها که می‌توانستند فروش قابل‌توجهی داشته باشند در این وضعیت نتوانستند فروش چندانی داشته و بسیاری از فیلم‌ها دچار معضل فیلم‌سوزی شدند اما سینماها همچنان با معضلات بسیاری روبرو هستند و با وجود کمرنگ شدن شیوع کرونا در کشور نمی‌توان شرایط حاضر را هم یک شرایط عادی دانست.

در روزهای اخیر فضای سیاسی و اجتماعی کشور درگیر التهابات بسیاری شده که این التهابات گریبان سینمای آسیب‌پذیر ایران را هم گرفته و درحالی‌که پس از شیوع ویروس کرونا کم‌کم سینماها به شرایط عادی نزدیک می‌شدند، اتفاقات اخیر باعث شد که میزان مخاطبان سینما به حداقل برسد.

اگر شروع تأثیر التهابات و ناآرامی‌ها بر سینما را از ۲۹شهریور درنظر بگیریم با بررسی فروش ۱۸روزه فیلم‌های سینمایی از این تاریخ می‌توان کاهش چشمگیر میزان مخاطبان فیلم‌ها را در این مدت به وضوح احساس کرد اما با این حال نباید این نکات را هم نادیده گرفت که در این مدت به‌دلیل ایام پایانی ماه‌صفر چندین روز سینماها تعطیل بودند و فیلم جدیدی هم اکران نشد و در کنار این اتفاقات، اختلال در اینترنت هم منجر به ایجاد اختلال در سیستم خرید آنلاین بلیت شد.

اینها همه مجموعه عواملی هستند که فروش فیلم‌های سینمایی را به حداقل رسانده‌اند و این مسائل نشان می‌دهد که مسئولان سینمایی ما همچنان هیچ برنامه‌ریزی و ایده‌ای برای مقابله با این اتفاقات و ایجاد شرایطی در جهت جلوگیری از ضررهای اقتصادی بیشتر برای فیلم‌ها و سینماها ندارند.  

روزهای کساد سینما

محمد قنبری، مدیر سینما مگامال درباره فروش فیلم‌های سینمایی در روزهای اخیر گفت: افت چشمگیری را در میزان فروش فیلم‌ها شاهد هستیم و می‌توان گفت که میزان فروش نسبت به ماه قبل تا ۹۰درصد کاهش پیدا کرده است. مشخص است که عامل اصلی این اتفاق، فضای ملتهب سیاسی و اجتماعی کشور است، سینما این روزها در اولویت مردم نیست.

برای اکثریت مردم در این وضعیت نگرانی‌هایی وجود دارد که باعث می‌شود خیلی‌ها از ساعاتی که معمولاً میزان فروش فیلم‌ها بالاست از خانه خارج نشوند و طبیعتاً در این شرایط سینماها خالی از مخاطب هستند. اکثر مخاطبان سینما از طریق اینترنت بلیت‌ها را تهیه می‌کردند و می‌توان گفت که ۹۰ درصد فروش فیلم‌ها از طریق اینترنت بود اما امروز که تنها ۱۰درصد فروش ماه قبل را داریم، تنها نیمی از بلیت‌ها اینترنتی به فروش می‌رسد.

در سال‌های اخیر تبلیغات اکثر فیلم‌ها در فضای مجازی و به‌طور مشخص در اینستاگرام کمک زیادی به فروش فیلم‌ها می‌کرد اما طی روزهای اخیر به‌دلیل فیلتر شدن اینستاگرام به‌نظر می‌رسد که یکی از منابع مهم برای اطلاع‌رسانی به مخاطبان سینما درباره فیلم‌های در حال اکران از بین رفته و خیلی از افراد درباره فیلم‌های در حال اکران اطلاعی ندارند. امیدوارم آرامش به جامعه برگردد و فیلم‌های جدید اکران شوند و محدودیت‌های تازه اینترنت برداشته شوند و شرایطی فراهم شود که سینماها به روزهای پیش از این ناآرامی‌ها برگردند.  

بدترین روزهای سینماهای ایران

همایون فربد، مدیر سینما «معین‌مال» درباره وضعیت سینماها و میزان مخاطب در روزهای اخیر به ایلنا گفت: در یک سالی که سینماها فعالیت خود را دوباره آغاز کرده‌اند، ماه گذشته (شهریور) پررونق‌ترین و پرفروش‌ترین ماه را داشتیم ولی در مهرماه به‌دلیل ناآرامی‌های پیش آمده فروش فیلم‌ها به یک‌دهم ماه گذشته رسید و یکی از بدترین ماه‌ها را در ۲سال اخیر تجربه کردیم.

البته باید به این نکته اشاره کنم که اکران فیلم «پسر دلفینی» در این فروش فوق‌العاده بی‌تأثیر نبود و این مسئله که پس از این فیلم با وجود اینکه خبرهایی مبنی بر اکران فیلم‌هایی مثل «گیج‌گاه» و «ملاقات خصوصی» در اخبار مطرح شد، هیچ فیلم جدیدی اکران نشد و خود دلیلی بر عدم‌استقبال مردم از سینماها بود.

در ماه محرم هم تعطیلی‌هایی بود که در میزان فروش فیلم‌ها تأثیر چندانی نداشت و تعطیلی‌های ماه صفر هم در شرایط عادی تأثیر چندانی بر فروش فیلم‌ها نداشت اما در برخی شب‌ها که میزان ناآرامی در شهر بسیار بیشتر بود ما مجبور به تعطیل کردن سینماها بودیم و همان میزان اندک فروشی که داشتیم هم در این روزها وجود نداشت.

او همچنین گفت:  اگر بخواهم نیمه اول مهر را که ۱۵ روز از آن گذشته با شهریور مقایسه کنم باید بگویم که در ماه گذشته سینمای ما ۱۰هزار مخاطب داشت ولی در این ۱۵روز فقط ۹۰۰مخاطب داشتیم.  

با وجود اینکه اینترنت ملی شده، به‌نظر می‌رسد که خیلی از مردم تصور می‌کنند که دسترسی به سایت‌ فروش بلیت سینما نیز امکان‌پذیر نیست و به همین دلیل برای خرید بلیت به اینترنت مراجعه نمی‌کنند؛ چرا که با وجود اینکه پیش‌تر نیمی از فروش از طریق اینترنت صورت می‌گرفت، هم‌اکنون تقریباً همه بلیت‌ها حضوری به فروش می‌رود و من از افراد زیادی شنیده‌ام که می‌گویند به‌دلیل قطع بودن اینترنت برای خرید بلیت حضوری اقدام کرده‌اند و به‌نظر می‌رسد که این افراد از این نکته که سایت سینماتیکت در دسترس است بی‌خبر هستند و این مسئله هم در میزان فروش تأثیرگذار بوده است. به‌نظر من سینماها دوباره دچار یک بحران شدند و تجربه ثابت کرده تا زمانی که حال مردم خوب نباشد سینما نخواهند آمد.

کد خبر 711690
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha