ژوزف بورل، مقام ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت اگر روسیه از سلاح‌های هسته‌ای در اوکراین استفاده کند، پاسخ نظامی غیرهسته‌ای غرب ارتش این کشور را «منهدم خواهد کرد.»

borel

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اینساید جوزف بورل در اظهاراتی در افتتاحیه یک آکادمی دیپلماتیک در بروکسل پایتخت بلژیک گفت پوتین نمی‌تواند «از عهده بلوفش» بر سر سلاح‌های هسته‌ای برآید.

پوتین هنگامی که در ۲۱ سپتامبر (۳۰ شهریور) احضار نیروهای احتیاط ارتش روسیه را به میدان جنگ اعلام کرد، گفت روسیه «از همه ابزارهای در دسترسش» برای مقابله با تهدید «تمامیت ارضی‌اش» استفاده خواهد کرد و تاکید کرد که «این یک بلوف نیست.»

بورل روز پنجشنبه به اشاره به این سخنان پوتین گفت:‌«پوتین می‌گوید که بلوف نمی‌زند. خیلی خوب، اما او نمی‌تواند از عهده بلوفش برآید.»

بورل گفت حامیان اوکراین- ناتو، اتحادیه اروپا و آمریکا «هم بلوف نمی‌زنند.»

او پیش‌بینی کرد:‌«هر حمله هسته‌ای بر ضد اوکراین پاسخی به دنبال خواهد آورد. نه پاسخی هسته‌ای، بلکه چنان پاسخ قدرتمندی از طرف نظامی که ارتش روسیه را منهدم خواهد کرد.»

بورل به عنوان یک مقام اتحادیه اروپا هیچ نیروی نظامی را کنترل نمی‌کند.

اما او در این مقام نماینده دولت‌های عضو شامل فرانسه، یک قدرت هسته‌ای و ۲۱ عضو از ۳۰ عضو ناتو است که در جنبه‌های دیگر پاسخ غرب به روسیه در جنگ اوکراین دخیل بوده‌اند.

 ژنرال بازنشسته آمریکایی دیوید پترئوس و رئیس پیشین سازمان سیا و فرمانده پیشین ائتلاف نظامی در عراق نیز هفته پیش در مصاحبه‌ای گفت آمریکا و متحدانش  در صورت استفاده پوتین از سلاح‌های هسته‌ای نیروهای نظامی روسیه را در اوکراین نابود و ناوگان دریای سیاه این کشور را غرق خواهند کرد.

مقامات آمریکا می‌گویند هنوز هیچ نشانه‌ای از آماده شدن فعال روسیه برای به کار گرفتن سلاح‌های هسته‌ای مشاهده نکرده‌اند. استراتژیست‌های نظامی مدت‌ها است که هشدار داده‌اند که پاسخ دادن به حملات هسته‌ای با سلاح‌های هسته‌ای باعث منازعه‌ای شدت‌گیرنده‌ای خواهد شد که پیامدش پایان جهان است.

بورل گفت غرب باید «عزم کاملش» را در برابر حمله روسیه نشان دهد. او گفتک‌ماین لحظه‌ای بحراین در تاریخ است و ما باید اتحاد، قدرت و عزم‌مان را نشان دهیم. عزمی کامل.»

بورل گفت غرب نباید از حمایت از اوکراین دست بردارد و باید «به جستجوی راه‌حل‌های دیپلماتیک در هنگامی که امکان‌پذیر باشند، ادامه دهد.»

کد خبر 712195

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • کیا GB ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۴
    0 0
    سخنان بورل نشان از ترس شدید است زیرا اکنون بتدریج آشکار میشود که آمریکا همان کاری که با اوکراین کرد را با اروپا می کند تا به هدفش که همانا تضعیف یا نابودی روسیه است برسد چرا که از تضعیف یا نابودی اروپا نیز سود زیادی میبرد. در صورت جنگ اروپای بی دفاع در خط مقدم است.