همشهری آنلاین: آرت اکسپوی رسمی تهران با حضور نگارخانه‌داران، معاون هنری وزارت ارشاد، مدیر کل دفتر امور هنرهای تجسمی ارشاد و جمع کثیری از هنرمندان شاخه‌های مختلف هنرهای تجسمی در تالار وحدت گشایش یافت.

به گزارش ستاد خبری آرت اکسپوی رسمی تهران، محمدحسین ایمانی خوشخو معاون هنری وزارت ارشاد در مراسم گشایش آرت اکسپوی رسمی تهران به دغدغه‌هایش در زمینه اقتصاد هنر در دوران مسئولیتش در وزارت ارشاد اشاره کرد و گفت: از ابتدای خدمتم در وزارت ارشاد نگاه اقتصادی به مقوله هنر داشتم و در برنامه‌های مختلف هنری اعم از موسیقی، تئاترو تجسمی سعی داشتیم که از نگاه اقتصادی به مسائل بنگریم چرا که صحبت از هنر بدون توجه به مسئله اقتصادی آن، باعث عقب افتادن از دیگر جوامع امروزی دنیا می‌شود.

وی افزود: در جوامع امروزی فرهنگ به عنوان صنعت دیده می‌شود و صنایع فرهنگی یعنی نگاه اقتصادی به مقوله فرهنگ و هنر.

وی تصریح کرد: در زمینه هنرهای تجسمی هنرمندان ما با افزایش عرضه و مشکل نگهداری آثار هنری خود مواجه‌اند و این به دلیل عدم تحرک چرخه اقتصادی آن و یا کندی حرکت آن بوده است.

ایمانی از نگارخانه‌داران خواست تا با همکاری با دولت شاهد حجم انبوه متقاضیان دراکسپوهای تجسمی و تداوم برگزاری آن باشیم.

معاون هنری وزارت ارشاد با تأکید بر نقش حمایتی دولت در آرت اکسپو همچنین گفت: بخش دولتی برای بخش خصوصی ایجاد فضا می‌کند و مثل آرت‌اکسپو محل برگزاری را در اختیار بخش خصوصی و ارائه آثارشان قرار می‌دهد.

محمود شالویی مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد نیزدر این مراسم با اشاره به سخنان ایمانی در خصوص راکد بودن اقتصاد هنر در کشور گفت: دفتر هنرهای تجسمی ارشاد طبق نصیحت آقای ایمانی و با توجه به رکود اقتصاد هنر بایستی که گام‌های بلندی را در این جهت بردارد.

وی افزود:گرچه برای ما حضور آثار هنرمندان ایرانی در خارج از مرزها و درحراج های جهانی مایه افتخار است اما اگر این امکان برای همه هنرمندان ما فراهم نباشد، مایه نگرانی است و این امکان میسر نمی‌شود مگر آن که در کشور خودمان اکسپوهای مختلفی را در این زمینه برگزار کنیم.

شالویی تصریح کرد: وزارت ارشاد از برگزاری آرت‌ اکسپو چشمداشت مالی ندارد و خود ما جزء مشتریان آن خواهیم بود اما در این زمینه سرمایه‌گذاری می‌کنیم،‌ آن را در سال‌های آینده ادامه خواهیم داد وبه این ترتیب بازار هنر را در کشور توسعه خواهیم داد.

وی همچنین از تلاش وزارت ارشاد برای نمایش این آثار در دیگر کشورها نیز خبر داد وگفت: تلاش می‌کنیم این آثار را در بازارهای جهانی نیز به نمایش بگذاریم.

شالوی ابراز امیدواری کرد که سال آینده را سال برگزاری اکسپوهای متعدد در سراسر کشور بنامیم.

سرپرست موزه هنرهای معاصر از اعلام آمادگی چند تن از نهادهای دولتی برای خرید از آرت اکسپو خبر داد وگفت: در وزارت ارشاد به دنبال این موضوع هستیم که امکان خرید نیم درصدی از بودجه عمرانی سازمان‌ها را به اجبار تبدیل کنیم.

محمود فرشچیان نیز که در این مراسم حضور داشت در سخنان کوتاهی گفت: هنر راهی است که نیاز به فداکاری دارد واز آسان‌یابی و سهل‌انگاری در هنر باید پرهیز کرد.

براساس این گزارش «یونیسف» یکی از حامیان این نمایشگاه است و قرار است بخشی از درآمد حاصل از فروش آثار آرت‌اکسپو به «یونیسف» اختصاص پیدا کند.

در مراسم گشایش آرت‌اکسپو هنرمندان پیشکسوتی چون احمد اسفندیاری، محمود جوادی‌پور، منصوره حسینی و ... حضور داشتند.

آرت‌اکسپوی رسمی تهران با حضور 57 نگارخانه‌دار با‌1500 اثر از 750 هنرمند گشایش یافت.

کد خبر 71297

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز