گروه بورس: از آخرین باری که سازمان خصوصی‌سازی‌ سهام یکی از دارایی‌های دولت را برای فروش به سهامداران روی میز فروش گذاشت 5 ماهی می‌گذرد.

در این مدت هم وکیل دولت هر بار به بهانه‌ای واگذاری شرکت‌های اصل چهل و چهاری را به وقتی دیگر موکول کرده است.

دست آخر هم مصطفی پور ابراهیمی،  عضو شورای بورس بعد از دیدار متولیان بازار اوراق بهادار با رئیس‌جمهوری رسما اعلام کرد: با موافقت رئیس هیات دولت واگذاری شرکت‌های مشمول اصل 44 تا آخر سال متوقف شده است.

اعلام این خبر از سوی یکی از اعضای شورا آن هم به این صراحت، بالاخره رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ را ناچار به واکنش کرد.

معاون وزیر اقتصاد که مقام مافوقش همین 2 هفته پیش با موج اعتراضات سهامداران مواجه شده بود با تعدیل گزارش پور ابراهیمی از نتایج جلسه مدیران بورس و رئیس‌جمهوری تصریح کرد: برنامه واگذاری سهام شرکت‌های دولتی طبق برنامه زمان بندی قبلی ادامه خواهد یافت.

غلامرضا حیدری کردزنگنه با اصرار بر کند‌نشدن روند واگذاری اموال دولت به مهر گفت: البته وضعیت و کشش بازار و تقاضا قطعا بر عرضه سهام شرکت‌های دولتی تاثیرگذار خواهد بود. این بند از اظهارات کرد زنگنه هم احتمالا در آینده و در صورت ادامه تعلیق خصوصی‌سازی‌ مورد استناد قرار خواهد گرفت.

اوضاع بورس

او در ادامه درخصوص نحوه واگذاری شرکت‌ها آن هم در روزهای بی‌رونق بورس تصریح کرد: بورس ما هیچ مشکلی ندارد و تنها دچار جو روانی گذرا شده است. به اعتقاد رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌، بورس تهران دچار وضعیت و قیمت‌های حبابی نیست و روندی بسیار منطقی را طی می‌کند.

کرد زنگنه تاکید کرد: شرکت‌هایی که براساس اصل 44 وارد بورس شده اند، شرکت‌های بزرگ تولیدی بودند و همچون برخی از بورس‌های دنیا کاغذ پاره‌های بی‌ارزش دست مردم داده نشده است.

او با اشاره به شرکت‌هایی نظیر ملی مس، مپنا، فولاد مبارکه، فولاد خوزستان و کشتیرانی که سهامشان از طریق بورس به دست بخش خصوصی رسیده است، گفت: این شرکت‌ها بدون استثنا شرکت‌های سوددهی هستند به‌عنوان مثال سود6 ماهه مخابرات بیش از رقم بودجه‌‌اش بوده است.

عرضه‌های جدید

به گفته کرد زنگنه، در دی ماه جاری 5‌درصد سهام بانک ملت برای کشف قیمت وارد بورس خواهد شد البته اگر شرایط بورس اجازه دهد.

او افزود: درصدد عرضه یک بلوک بزرگ از سهام شرکت مخابرات هستیم و بازاریابی و رایزنی دراین خصوص ادامه دارد. رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ ادامه داد: پس از این سازمان خصوصی‌سازی‌ بعد از بازاریابی و شناسایی داوطلبان خرید، اقدام به عرضه سهام خواهد کرد.

زنگنه تصریح کرد: سازمان متبوعش مخالفتی با تزریق نقدینگی به بورس ندارد و در سوی دیگر به دارایی‌های دولت هم چوب حراج نزده است.

او در گفت‌وگو با ایسکانیوز با اشاره به سخنان پور ابراهیمی تاکید کرد: واگذاری شرکت‌های دولتی به خروج نقدینگی از بانک‌ها منجر نخواهد شد.

واکنش دوم

اسماعیل غلامی، معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ هم درخصوص خبر توقف روند واگذاری‌ها اعلام کرد: سازمان خصوصی‌سازی‌ در نظر دارد برای رونق بازار، تا پایان سال سهام چند شرکت را با قیمت مناسب به بازار عرضه کند.

او پیش‌بینی کرد که برای جذب نقدینگی بیشتر به بورس، سهام بانک‌های صادرات، پست‌‏بانک، تجارت و بیمه‌های دانا، آسیا و البرز تا پایان سال در بازار عرضه شود چون سهام این شرکت‌ها از جذابیت بالایی برخوردار است و سرمایه‌گذاران بسیاری را برای خرید دست به جیب خواهد کرد.

به گفته غلامی، برنامه‌‏ریزی برای تعیین زمان دقیق واگذاری سهام بانک‌های دولتی در حال انجام است ضمن اینکه سهام بانک ملت طی روزهای آینده عرضه خواهد شد.

دیدگاه سازمان بورس

اما نکته جالب اینکه در سوی دیگر با وجود تکذیب شدید توقف واگذاری‌ها از سوی سازمان خصوصی‌سازی،‌ متولیان بورس تهران حاضر نیستند به وضوح در خصوص صحت و سقم این خبر اظهار نظر کنند.

علی صالح آبادی، رئیس سازمان بورس اوراق بهادار به فارس گفت: هرچند در جلسه مدیران بورس و سازمان خصوصی‌سازی‌ با رئیس‌جمهوری، چند تصمیم و مصوبه اتخاذ شد اما باید منتظر ابلاغ مصوبات به نهادهای مرتبط بود بنابراین جزئیات نتایج بعد از قطعیت و احراز تصمیمات رسما اعلام خواهد شد.

به گفته او، در این جلسه شرایط کنونی بازار سرمایه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نتایج قابل‌قبولی هم به دست آمد.

به هر حال در چنین شرایطی که دولت به‌عنوان سهامدار عمده -که کسوت نظارت بر بازار را هم به تن دارد- از اعتماد به بورس طفره می‌رود، نمی‌توان از سهامداران خرد متوقع بود که ریسک سرمایه‌گذاری در بازار راکد سهام را بپذیرند و با این ترفند رونق را به بورس بازگردانند تا شاید دولت هم در شرایط ایده‌‌آل و کم‌خطر سهام شرکت‌هایش را روی میز فروش بگذارد.

تعیین تکلیف لایحه مالیاتی

رئیس سازمان بورس با اشاره به لایحه دوفوریتی مالیاتی گفت: این لایحه روز شنبه 30آذر در کمیسیون اقتصادی دولت با قید دوفوریت تصویب شد تا در دستور جلسه هیات دولت قرار گیرد. او ادامه داد: با این اوصاف به‌نظر می‌رسد این لایحه مهم تا پایان دی ماه در هیات دولت به تصویب برسد و به مجلس ارائه شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار پیش‌بینی کرد: اگر دولت دوفوریت این لایحه را تصویب کند و نمایندگان مجلس هم به دوفوریت رای دهند ظرف 48 ساعت این لایحه تصویب و به دولت ابلاغ می‌شود.

صالح‌آبادی افزود: اگر این لایحه تصویب و به قانون تبدیل شود موضوع مالیات در بازار فرابورس هم حل و فصل خواهد شد اما درصورت طولانی شدن نتیجه لایحه مالیاتی، یک راه حل پیشنهاد و مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

او در توضیح این راه‌حل ادامه داد: براساس بررسی‌ها و پیشنهادهای ارائه شده درصورت طولانی شدن لایحه مالیاتی، معاملات بازار فرابورس توسط شرکت بورس تایید خواهد شد تا ضمن رفع موانع مالیاتی، 4‌درصد مالیات هم پرداخت نشود؛

چون برخلاف شرکت‌های حاضر در بورس، سهام شرکت‌های فرابورس از قیمت بالایی برخوردار نخواهد بود و 4 درصد مالیات نیز برای این گروه سنگین است.

صالح‌آبادی در پاسخ به این پرسش که آیا سازمان امور مالیاتی با این پیشنهاد موافقت کرده یا خیر یادآورشد: با توجه به اینکه مجوز راه‌اندازی بازار فرابورس توسط وزیر اقتصاد (به‌عنوان رئیس شورای بورس) امضا شده، امید است همکاری‌های دیگر سازمان‌ها نیز در راه‌اندازی بازار فرا بورس وجود داشته باشد.

کد خبر 71319

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز