مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۴ دی ۱۳۸۷ - ۱۲:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران وضعیت حمل و نقل در تهران را تشریح کرد.

سیدجعفر تشکری هاشمی به روابط عمومی شهرداری تهران گفت: اگر مسئولان دلسوزانه خواهان تحقق سهم 75 درصدی حمل و نقل عمومی تا سال 1391 هستند باید هرچه سریع‌تر زمینه و منابع بودجه‌ای افزایش 5 هزار دستگاه اتوبوس و ساخت 200 کیلومتر مترو را فراهم کنند نه آنکه تصویب طرح جامع حمل ونقل و ترافیک را 6 ماه به تعویق بیاندازند.

سیدجعفر تشکری هاشمی با بیان اینکه متاسفانه تناقض در حرف و عمل برخی از مسئولین وجود دارد اظهار کرد: در حالیکه دولت امسال حتی یک قران بابت یارانه بلیت مترو و اتوبوسرانی پرداخت نکرده است و درهای صندوق ذخیره ارزی همچنان بر روی مترو بسته است برخی از مسئولان ابراز نگرانی می‌کنند که در سال 1391 به سهم 75 درصدی حمل و نقل عمومی نرسیم حال آنکه اگر واقعا چنین نگرانی‌هایی وجود دارد دولت باید با حمایت همه جانبه، زمینه تحقق هرچه سریعتر طرح جامع حمل ونقل و ترافیک که کاملا منطبق بر مصوبه مجلس است را فراهم کند.

وی ادامه داد: جای تعجب دارد که از یک سو راه‌های تامین منابع و حمایت‌ها به روی شهرداری تهران بسته می‌شود و همه ارگان‌ها و نهادها خود را محق می‌دانند که در مورد ترافیک تهران دخالت کنند و از سوی دیگر از شهرداری توقع دارند که نسبت به همه معضلات و مشکلات پاسخگو باشد.

افق طرح جامع حمل منطبق با سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران است

معاون شهردار تهران با بیان اینکه آنچه به عنوان یک تهدید نظام مدیریتی ما را تحت تاثیر قرار داده نگاه‌های کوتاه‌مدت و علاقه‌مندی وافر مدیران به تحقق برنامه‌ها در دوران مدیریتی خود است گفت: این نگاه منجر به بی‌توجهی مفرط به فعالیت‌های زیر بنایی در کشور شده و کارهای مقطعی و مسکن وار را به دنبال داشته است.

وی با تاکید بر لزوم توجه ویژه به فعالیت‌های زیر بنایی و اساسی گفت: اصولا طرح‌های جامع طرح‌هایی هستند که چشم‌انداز و افقی 15 تا 20 ساله دارند و معطوف به برنامه‌های کوتاه مدت نیستند.

وی اظهار کرد: طرح جامع نگاهی اصولی و زیر بنایی به حل معضل ترافیک دارد و متوقف به کارهای روزمره نمی‌شود البته این بدان معنا نیست که تا افق طرح یعنی سال 1404 هیچ تغییر و تحولی در شهر ایجاد نخواهد شد زیرا در طرح جامع ترافیک تهران برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت(1 تا 3 ساله) و بلند مدت(تا سال 1404) نیز پیش‌بینی شده است.

مهندس تشکری هاشمی با بیان اینکه افق طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز منطبق با سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران سال 1404 پیش بینی شده است خاطر نشان کرد: متاسفانه برخی از مسئولین برداشت‌های غلطی از افق طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر تهران دارند و فکر می‌کنند این طرح یک طرح صفر و یک است و تا سال 1404 که افق طرح است هیچ اتفاقی رخ نخواهد داد.

وی با تاکید بر اینکه این نگاه کاملا غیرعلمی و نادرست است گفت: براساس همین نگاه غیر کارشناسی می‌گویند طرح جامع با قوانین انطباق ندارد و دلیلشان هم این است که طبق قانون توسعه حمل و نقل و سوخت کشور سهم سفرهای عمومی باید تا ابتدای سال 1391 به 75 درصد برسد این در حالی است که در طرح جامع ترافیک تهران این سهم تا افق 1404 دیده شده است. خوب اگر به این حرف پایبند هستند می‌توانند بودجه مورد نیاز این کار را بدهند تا زودتر طرح اجرایی شود نه اینکه با وجود گذشت 10 ماه از سال ریالی از حق تهران را پرداخت نکرده باشند.

وی ادامه داد: مفهوم افق طرح این است که تمهیدات و پیش‌بینی‌ها و آینده نگری برای توسعه شهر به گونه‌ای باشد که قابلیت‌ها و شایستگی‌های طرح تضمین کننده نیازها تا سال 1404 باشد و در عین حال هر ساله باید بخشی از آن محقق شود.

در حالی مدعی اشکالات در طرح جامع‌اند که هنوز موفق به مطالعه کامل آن نشده اند، اظهار نظرهای عجولانه و هیجان زدگی بعضی از مسئولان برای انتقاد کردن سوال برانگیز است.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که، اظهار نظر دبیر شورای عالی ترافیک مبنی براینکه 15 سال در شهرداری تهران طرح جامع ترافیک تهران مورد بررسی و تهیه قرار داشته برچه اساس بوده است گفت: حتما ایشان طرح جامع حمل ونقل و ترافیک را با موضوع دیگری اشتباه گرفته‌اند زیرا از زمان طرح مسئله کمتر از 4 سال می گذرد. نگارش و تدوین طرح جامع حمل ونقل نیز از اوایل سال 85 آغاز و آنچه در طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر تهران ارایه شده است محصول 3 سال کار و بیش از 300 هزار نفر ساعت کار مدام است.

معاون شهردار تهران همچنین با انتقاد از اظهار نظرهای عجولانه و هیجان‌زدگی بعضی از مسئولان برای انتقاد کردن از طرح جامع حمل و نقل و ترافیک گفت: متاسفانه آنان در حالی مدعی هستند، طرح جامع حمل و نقل و ترافیک دارای اشکالاتی در دو بخش شکلی و قانونی است که به گفته خودشان به دلیل حجم بالای گزارشات و بخش‌های مختلف طرح هنوز موفق نشده‌اند این طرح را به طور کامل مطالعه کنند، حال اینکه شایسته بود ایشان ابتدا طرح را به طور کامل مطالعه می کردند و بعد در مورد آن به اظهار نظر می پرداختند.

برنامه 5 ساله حوزه حمل ونقل براساس طرح جامع تهیه و تدوین شده است

مهندس تشکری هاشمی در پاسخ به این سوال که به گفته دبیر شورای عالی ترافیک شهرداری تهران هیچ طرح کوتاه مدتی برای حل معضل طرافیک ارایه نکرده است، شهرداری تهران به واقع چه طرح‌هایی برای حل معضل ترافیک در کوتاه مدت دارد گفت: برنامه 5 ساله حوزه حمل ونقل و ترافیک برنامه ای است که کاملا منطبق بر طرح جامع حمل ونقل و ترافیک تهیه شده و به تصویب رسیده است تا هرسال به اهداف طرح جامع حمل ونقل و ترافیک نزدیک تر شویم.

وی خاطر نشان کرد: منطقی نیست که با بهانه جویی های مختلف دست روی دست بگذارند و 6 ماه فرصت برای بهبود  ترافیک را تلف کنند.

اجرای طرح جامع منجر کاهش آلودگی های هوا نیز خواهد شد

معاون حمل ونقل و ترافیک همچنین این تصور را که آلودگی هوا هیچ ربطی به طرح جامع ترافیک تهران ندارد ناشی از عدم آگاهی از جزئیات طرح و حرفی کاملا غیر کارشناسی دانست گفت: آقایان اگر طرح جامع را به خوبی مطالعه می‌کردند حتما متوجه می‌شدند که طرح جامع منجر به بهبود کیفیت و کاهش آلودگی‌های هوای تهران نیز خواهد شد.

وی ادامه داد: یکی از بخش‌های طرح جامع مربوط به مسائل زیست محیطی و راه‌کارهای حل معضلاتی مانند آلودگی هوا و آلدگی صوتی است تا بتوانیم در افق طرح، شهری پاک و قابل سکونت داشته باشیم اما مشخص است حتی کلیات طرح جامع نیز به درستی مطالعه نشده است.

شهرداری تهران تعصب بی‌دلیل ندارد

تشکری هاشمی همچنین در مورد اظهار نظر دبیر شورای عالی ترافیک مبنی بر اینکه با 200 میلیارد تومان برآورد اولیه سرمایه‌گذاری پروژه تونل توحید، شهرداری تهران می‌توانست 10 کیلومتر کریدور کامل رفت و برگشت قطار هوایی احداث کند گفت: به نظر می‌رسد، مسئولان دولتی تصور می‌کنند تمام معضلات کلان شهری مانند تهران فقط با ساخت مونوریل ختم به خیر می‌شود.

وی با بیان اینکه این گونه اظهار نظرها بیشتر شبیه شوخی  و کاملا غیر منطقی است افزود: متاسفانه به جای اینکه از اقدامات و طرح‌های خوب در حال اجرا حمایت و با تامین منابع مورد نیاز به حل معضل ترافیک سرعت بخشیده شود هر اقدامی که از سوی شهرداری تهران صورت می‌گیرد مورد آماج انتقادات و اظهار نظرهای غیرفنی قرار می‌گیرد و به نظر می‌رسد عده‌ای به جای رسیدگی به وظایف خود انتقادات پی در پی از شهرداری را در دستور کار روزمره خود قرار داده‌اند.

معاون شهردار تهران تاکید کرد: در شهری مانند تهران به همان اندازه که به سیستم‌های مختلف حمل و نقلی از مترو گرفته تا اتوبوس‌های تندرو نیاز است بزرگراه، تونل و خیابان‌های چند طبقه احتیاج داریم و تعصب بیجا نشان دادن به روی یک سیستم حمل ونقل و انتقاد از همه سیستم‌های دیگر بسیار تعجب برانگیز و غیر منطقی است.

وی با بیان اینکه شهرداری تهران به روی هیچ نوع سیستم حمل و نقلی تعصب بی‌دلیل ندارد گفت: برخی از مسئولین بر احداث 2 خط مونوریل در تهران اصرار می‌ورزند که ما قبلا هم اعلام کرده‌ایم آقایان مطالعات خود را در خصوص این دو خط ارایه دهند تا کارشناسان مجرب، کارشناسی و کارآمدی این خطوط وامکان احداث آن را بررسی کنند تا اگر واقعا این نوع سیستم کارآمدی لازم را داشت و مورد تایید کارشناسان قرار گرفت اجرا شود اما تاکنون تنها شاهد مصاحبه‌های مکرر و اظهار نظرهای غیر اصولی برخی از مسئولین در این مورد بوده‌ایم و هیچ طرح مطالعاتی‌ای در این باره ارایه نشده است.

معاون شهردار تهران تاکید کرد: البته در قانون بودجه سال 87 برای احداث خطوط مونوریل در تهران و سایر شهرها هیچ بودجه‌ای در نظر گرفته نشده است و اعلام آمادگی دولت برای پرداخت 100 درصدی هزینه‌های ساخت مونوریل در حالیکه منابع مورد نیاز 7 خط مصوب شده مترو و حتی یارانه‌های شرکت واحد  تامین نمی‌شود سوال برانگیز است.

هرگونه مانع تراشی برای طرح جامع شهروندان را متضرر می کند

تشکری هاشمی همچنین در مورد این مساله که برخی از مسئولین می‌گویند 11 هزار دستگاه اتوبوسی که در تهران نیاز است، در افق طرح جامع یعنی سال 1404 دیده شده و پیش‌بینی می‌شود در حال حاضر  7 هزار دستگاه اتوبوس در تهران جوابگو است گفت: اگر مسئولین حتی یک بار سوار اتوبوس می‌شدند به طور حتم حجم انبوه مسافران و کمبود تعداد اتوبوس‌ها را به خوبی از نزدیک لمس می‌کردند، در هر حال شهر تهران در کوتاه مدت به 11 هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد تا بتواند پاسخگوی نیاز شهروندان باشد و حجم بیشتری از سفرهای درون شهری را تحت پوشش قرار دهد.

وی ادامه داد: متاسفانه تناقض جدی در اظهار نظرهای برخی از مسئولین دیده می‌شود چنانچه در این مورد نیز آقایان بر رسیدن به سهم 75 درصدی حمل ونقل تا سال 1391 تاکید می‌کنند و از سوی دیگر می‌گویند همین تعداد اتوبوس فعلی کافی است و حاضر به حد اقل کمک‌ها نیستند.

وی در پایان تاکید کرد: در صورتی‌که هرگونه مانع تراشی بر سر راه طرح جامع حمل ونقل و ترافیک صورت گیرد شهر و شهروندان مستقیما متضرر می‌شوند و مسئولان باید در این مورد پاسخگو باشند حال اینکه انتظار می‌رود برای حل معضل ترافیک همکاری و هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف صورت گیرد و طرح جامع‌ای که یکی از بی‌نظیر‌ترین طرح‌های جامع در کشور است قربانی مسائل سیاسی نشود.

کد خبر 71373

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز