همشهری آنلاین: وزیر اطلاعات در پایان جسله هیئت دولت به سوالات خبرنگارن در خصوص مسائل مختلف اطلاعاتی کشور پاسخ داد

به گزارش ایسنا، وزیر اطلاعات در پاسخ به سوالی در ارتباط با اعضای دستگیر شده‌ گروهک جندالله وعبدالله مالک ریگی و فعالیت‌ تروریستی این گروهک گفت: یک فرد شرور که اصلا ارزش ندارد. آن‌ها شرارت می‌کنند در شرق کشور و اقداماتی برای شرارت انجام می‌دهند که خوشبختانه‌ به زودی دستگیر می‌شوند.

وی در مورد دستگیری قاچاقچی و شرور با سابقه در یزد نیز گفت: مطلب به آن ترتیبی که در روزنامه‌ها آمده بود، نیست و افرادی از تبعه آن کشوری که نام برده بودند، دستگیر نشده‌ است. منتهی وزارت اطلاعات براساس ماموریت ذاتی خود بر روی این مسائل حساس است و هر سرنخی که باشد دنبال می‌کند و بلافاصله اگر لازم باشد که تذکری به کسی داده شود، تذکر داده می‌شود. اگر کسی را لازم باشد که احضار و یا دعوت کند، این کار را انجام می‌دهد، اما آن مطلبی که در روزنامه آمده بود که چند نفر از تبعه‌ آن کشور دستگیر شده‌اند، درست نیست.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر دستگیری تعدادی از تبعه انگلیس گفت: من نیز همین مساله را عرض کردم، گفتم که دستگیری افرادی از تبعه انگلیس صحیح نیست و صحت ندارد. اما عرض کردم در مورد جریان‌ها و سرویس‌هایی که اقدام می‌کنند، هر سر نخی که باشد وزارت اطلاعات در مورد آن حساسیت دارد و عکس‌العمل نشان می‌دهد و اقداماتی که لازم باشد را انجام می‌دهد.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره گسترش فعالیت این سرویس‌ها در آستانه انتخابات گفت:‌ بله. چنین چیزی هست.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر صحت ین خبر که جاسوسان انگلیسی‌ دستگیر شده‌ در پوشش خبرنگاری فعالیت می‌کرده‌اند، تاکید کرد: عرض کردم که کسی در این رابطه از تبعه انگلیس دستگیر نشده است. ولی این‌که آن‌ها ازاین مجرا نیز در مقام استفاده هستند، درست است.

وی درباره این‌که گفته می‌شود بعد از اعدام جاسوس اسرائیلی تعداد دیگری از جاسوسان که از سپاه جاسوسی می‌کردند نیز دستگیر شده‌ و دادگاه آن‌ها نیز تشکیل شده است، گفت: موارد آن اعلام شده است ولی دادگاه آن‌ها هنوز برگزار نشده است و ان‌شاءالله دادگاه آن‌ها برگزار شود، جزئیاتش مثل همان قضیه‌ آقای اشتری اعلام خواهد شد.

وزیر اطلاعات همچنین درباره زمان برگزاری این دادگاه گفت: اطلاعی ندارم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر پلمپ دفتر کانون مدافعان حقوق بشر در تهران و تبلیغات رسانه‌های خارجی در این ارتباط با تاکید بر واژه " مدافعان حقوق بشر" ادامه داد: اصلا چه کسی بهتر از شما دفاع از حقوق بشر دارد. شما گول این حرف‌ها را نخورید. الحمدالله امروز بیشترین دفاع در همه‌ زمینه‌ها در ارتباط با حقوق بشر در ایران می‌شود و متاسفانه افرادی که ضد ارزش‌های انسانی، اسلامی و بشریت هستند، در دنیا دارند این شعار را مطرح می‌کنند و شما خدایی نکرده گول این حرف‌ها را نخورید.

وی درباره این‌که یک مقام نظامی اعلام کرده که نیروهای آمریکایی و اروپایی از حفاظت فرودگاه ایران خواسته‌اند که به نیروهای آن‌ها آموزش بدهد نیز گفت: در این ارتباط خبر و اطلاعی ندارم.

محسنی‌اژه‌ای همچنین درباره پیشنهاد امارات مبنی بر تشکیل سازمان امنیتی منطقه از جمله با حضور ایران و ترکیه و اسرائیل گفت: مگر می‌شود که اسرائیل در مورد منطقه و امنیت منطقه کار مثبتی انجام دهد.

وی در عین حال گفت: ‌ایران همیشه پیش‌قدم بوده که با همکاری ‌کشورهای منطقه تلاش شود که امنیت منطقه تامین شود. ما با کشورهای منطقه در مورد امنیت منطقه همکاری داریم ولی اسراییل موضوعیتی ندارد.

وزیر اطلاعات در پاسخ به سوالی مبنی بر همکاری امنیتی با عراق نیز خاطرنشان کرد: ما در ارتباط با امنیت منطقه آن‌چه که وظیفه داریم انجام می‌دهیم و با کشورهای منطقه نیز همکاری می‌کنیم ولی برخی از مسائل اصلا موضوعیت ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شما در ارتباط با این سازمان امنیتی درخواست مکتوبی از سوی امارات دریافت کرده‌اید؟ گفت: اطلاعی ندارم.

وی در پاسخ به خبرنگاری که درباره اطلاع از فعال شدن احزاب غیرقانونی در آستانه انتخابات با طرح این سوال که " یکی از این مورد را نام ببرید" در عین حال خاطرنشان کرد: جریان‌هایی ممکن است باشد ولی حالا اسمش را نمی‌شود گفت احزاب غیرقانونی. ممکن است جریان‌هایی بخواهند فعالیت کنند، که اگر در چارچوب حزبی باشد، باید حتما مجوز بگیرند، در غیر این ‌صورت از فعالیت‌ آن‌ها جلوگیری می‌شود.

محسنی اژه‌ای تاکید کرد: ‌اگر جریا‌ن‌هایی باشند که خارج از چارچوب قانونی فعالیت کنند، حتما مقامات ذی‌صلاح از جمله وزیر اطلاعات برخورد می‌کند.

خبرنگاری در ارتباط با همکاری اطلاعاتی و امنیتی با کشور پاکستان و بحث مقابله با گروه‌های تروریستی سوال کرد.

وی گفت: در مورد کشورهای همسایه باید تعامل تنگاتنگی با آن‌ها در ارتباط با مسائل مختلف و از جمله این مساله و موارد ضد امنیتی داشته باشیم ولی برخی از کشورهای همسایه شرایط‌شان به نحوی نیست که بتوانند واقعا تمام خواسته‌ به حق ما را برآورده کنند. البته ما انتظار بیشتری از آن‌ها داریم، ولی برای برخی از آن‌ها این امکان در حال حاضر نیست.

کد خبر 71467

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز