وزیر امور خارجه در دیدار با اعضای سازمان خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه (اوآنا)، درباره آخرین تحولات مربوط به مذاکرات و همچنین ادعای دراختیار گذاشتن پهپادهای ایرانی به روسیه صحبت کرد.  

ايران و آمريكا

به گزارش همشهری آنلاین، حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه با بیان اینکه به اختصار به موضوعی که در دستور کار جهان غرب در مورد ایران قرار دارد اشاره می‌کنم، افزود: یک موضوع اینکه نگاه ایران به جنگ اوکراین و ارسال پهپادهایی است که از سوی رسانه غربی متوجه ایران شده و موضوع دوم نیز گفت‌وگوهای وین با ۱+۴ و مذاکرات غیرمستقیم با امریکا برای لغو تحریم‌های ظالمانه است که فعالانه پیگیری می‌شود.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: موضوع ایران در مورد جنگ به روشنی مطرح شده و همان‌طور که مخالف جنگ در سوریه و یمن هستیم، مخالفت جنگ در اوکراین نیز هستیم و بارها در ماه‌های گذشته تلاش‌های رئیس جمهور و همکارانم در وزارت خارجه صرف توقف جنگ و مذاکره سیاسی شده است.

امیرعبداللهیان ادامه داد: طرف اوکراینی در آغاز جنگ دنبال آتش‌بس بود اما طرف روس می‌گفت که اوکراین دنبال آتش‌بس نیست اما پس از مدتی شرایط برعکس شد و دو طرف همدیگر را به نقض آتش‌بس متهم می‌کنند.

وی با بیان اینکه سیاست تهران، متناقض نیست و قویاً برای برقراری صلح در منطقه از جمله اوکراین تلاش می‌کنیم، افزود: اکنون فضاسازی علیه ما وجود دارد و ایران را متهم می‌کنند که پهپاد از سوی ایران در اختیار مسکو قرار گرفته، اما مایلم بگویم که ایران و روسیه دارای همکاری‌های متنوع از جمله دفاعی هستند.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: در گذشته تسلیحاتی را از روسیه دریافت کرده‌ایم و همچنان دریافت می‌کنیم و امکاناتی را به روسیه می‌دهیم و در جنگ اوکراین با نگاه اصولی مخالف به جنگ، هم مخالف جنگ در روسیه و هم مخالف جنگ در اوکراین هستیم و هیچ سلاحی به روسیه برای جنگ با اوکراین ندادیم.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: پنجشنبه گذشته در تماس تلفنی با آقای بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به وی گفتم که آمادگی داریم تیمی از نظامیان و متخصصان ایرانی و اوکراینی نشست مشترکی داشته باشند و نیز آمادگی داریم از طرف اوکراین هرگونه مدرکی که دارند ارائه کنند و اگر در این نشست برای ما مشخص شود که روسیه از پهپاد ایرانی استفاده کرده، ما بی‌تفاوت نخواهیم بود.

امیرعبداللهیان افزود: مقامات روسیه تأکید کردند که سلاح‌ها علیه اوکراین، روسی است و اطمینان داریم هیچ تهدیدی از ایران در قبال اوکراین وجود ندارد و هیچ سلاحی به روسیه نداده و نخواهیم داد.

وزیر امور خارجه ادامه داد: نکته دوم و آخر، درخصوص مذاکرات وین و گفت‌وگوهای ایران در خصوص رفع تحریم‌ها است. در دولت جدید مذاکرات را با جدیت و به‌طور فعالانه آغاز کردیم و همکارم جناب آقای دکتر باقری و تیم همکارانم در وزارت خارجه و بانک مرکزی و سایر دستگاه‌ها، هفته‌ها و ماه‌ها در وین گفت‌وگو کردند.

امیرعبداللهیان تأکید کرد: اکنون در گام‌های پایانی توافق هستیم و از فرصت دیپلماسی هم در نیویورک استفاده کردیم و آقای رابرت مالی به نیویورک آمد و با واسطه آقای انریکه مورا، آقای باقری و مورا دو نشست برگزار کردند و پیام‌ها بسرعت مبادله شد و اروپا نقش مهمی را ایفا کرد.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: اطلاع دارید که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادعا دارد که سه مکان مشکوک به وجود اورانیوم در ایران مشاهده شده و رئیس سازمان انرژی اتمی در سفری که اخیراً به وین داشتند با رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به توافق رسیدند و به صراحت به سه کشور اروپایی اعلام کردیم که حاضر نیستیم توافقی را مورد تأیید قرار دهیم درحالی که چند پرونده اتهامی بی‌اساس در ایران باز بماند.

وی افزود: امیدوارم در قالب نقشه توافق شده بین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی در مسیر فنی به اتهامات پاسخ دهیم و بدون انحراف از سوی آژانس، به سؤالات پاسخ داده می‌شود.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: همچنین با طرف امریکایی توافق کردیم که زندانیان سیاسی را تبادل کنیم و امریکایی‌ها کشور ثالثی را تعیین کردند و ایران در گام نخست و در اقدامی انسانی، یک زندانی را که جرم اصلی او جاسوسی بود و بخشی از دوره زندان خود را در ایران سپری کرده بود، از طریق عمان تبادل کرد.

وزیر امور خارجه در مورد اتفاقات اخیر در کشور افزود:‌ چه از طریق رسانه‌های امریکایی و چه دیگران، تأکید کردم در اتفاقاتی که در ایران رخ داده، عده‌ای به دنبال آشوب و اغتشاش هستند؛ به دبیرکل سازمان ملل متحد گفتم که آقای اوباما نامه‌ای را به رهبر معظم انقلاب نوشتند و چند روز بعد اتفاقاتی در ایران رخ داد و آنها مداخله کردند و بلافاصله بعد از این اتفاقات نامه‌ای نوشت و مداخله کرد.

وی گفت: طرف امریکایی در چند روز گذشته تلاش کرد با پیام‌های دیپلماتیک فرصت توافق را حفظ کند و در برخی جاها هم به دنبال ایجاد آشوب و ترور در ایران بود.

امیرعبداللهیان افزود: برخی مداخله‌گرایان خارجی تا جایی پیش رفتند که «جیش‌العدل» در جنوب زاهدان برای چند ساعت اقدام تروریستی را رقم زد و این اقدام تروریستی با حمایت مالی یک کشور شناخته شده و چند دستگاه امنیت خارجی صورت گرفت و حرفی از دختر فوت شده نبود و خوشبختانه مردم ایران با بصیرت، مداخله‌گرایان را که دست به آشوب می‌زدند ناامید کردند.

وزیر امور خارجه تصریح کرد:‌ برای رسیدن به توافق خوب و پایدار آمادگی داریم و تلاش‌ها جریان دارد و برای حل نهایی مشکل با آژانس البته از نظر فنی و تبادل زندانیان هم گفت‌وگو داریم، اما از امریکا می‌خواهیم دست از رفتار ریاکارانه بردارد.

کد خبر 714693
منبع: ایران

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 51
  • علی سلطانی IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    30 66
    باید آمریکا و اروپا در فشار انرژی سختی قرار بدهید تا تسلیم شود و هم یادتان باشد که چند سال است که آنها ایران را فشار اقتصادی قرار دادن حالا نوبت شماست هر چه میتوانید فشار بیشتری به غربی ها وارد کنید
  • محمدولایی بازنشسته IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    34 2
    چرا متناسب سازی بازنشسته های کشوری را حذف فقط نهصد تومان را هم ندادید؟؟؟؟؟ دولت ومجلس
  • پسر مشهدی IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    19 39
    یک چیز کاملاً واضح و آشکاره: امریکا و اروپا تحت هیچ شرایطی نمی‌تونن ایران دارای سلاح هسته‌ای بلکه ایران دارای قابلیت ساخت سلاح هسته‌ای رو بپذیرند. وقتی به لحاظ سخت افزاری و جنگ نظامی توانایی جلوگیری نداشته باشند و زمانی که متوسل به انواع تحریم بشن و جنگ نرم و آشوب و درگیری داخلی رو راهکار خودشون قرار بدن و باز هم نتونن جلوی غنی سازی رو بگیرن فقط و فقط یک راه میمونه: مذاکره و احیای برجام. هیچ راه دیگه‌ای براشون باقی نمیمونه. هیچ تحریم مهمی هم نمونده که انجام نداده باشند. ایران روز به روز داره به ذخایر اورانیوم غنی شده خودش اضافه میکنه و هر روز داره بیشتر به مواد لازم برای ساخت سلاح هسته‌ای نزدیک‌تر میشه (این به معنی این نیست که ایران واقعا قصد چنین کاری رو داره اما امریکا روی قصد و نیت ایران حساب باز نمیکنه). بنا بر این و با آروم شدن اوضاع داخلی ایران، امریکایی‌ها دست‌پاچه به سمت احیای مذاکرات حرکت خواهند کرد.
  • IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    26 46
    نه آمریکا نه اروپا هیچکدام حق ندارند برای ما تعیین تکلیف اینان همان کشورهایی بودند که انواع تسلیحات حتی شیمیایی را در اختیار صدام قرارداده ۸ سال جان و مال ملت ایران را به مخاطره انداختند ..دغدغه اساسی ملت رانت ارزهای ۴۲۰۰ تومانی مفاسد اقتصادی و حقوق های نجومی است که در دوران اصلاح طلبان بیداد کرد و متاسفانه برخورد لازم صورت نگرفت بطوریکه متهمین دیروز نقش شاکیان امروز را بازی می کنند..
    • علی IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      18 28
      افرین افرین خوشهالم ازاینکه جوونهایی عاقل اظهارنظرمیکنن تواین خبر همه نظرهادلگرم کننده بود خداهمه تونوحفظ کنه
  • علی حیدری IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    10 12
    امریکا به گور جد آباء اش می خندد، آنها که می گفتند تمام شد ، اصلاح طلبه خودشان را تمیز،کنند و آماده باشند.
  • فرزاد IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    12 16
    ماآمریکارازیرپامیگذاریم. ماهرروزبایدقویترازقیل شویم چه ازنظراقتصادی وچه ازنظر نظامی .
    • سام DE ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      8 1
      آخه انقدر خشن...یه ذره آرومتر له کن
  • مهدی کریمی IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    4 4
    چهل سه سال با روسیه چ بلای سر مردم اومد حالا ی دوسال با آمریکا باشید اگر نشد گل بلبل این روسیه کثافت فقط خوردن
  • سام DE ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    10 2
    هیچ توافقی در کار نیست...طرفداران خودتونم دیگه این دروغها رو باور نمیکنن
    • IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      7 1
      اصلا خبری نیست اخه میخوان اذهان ملت رو منحرف کنن
  • پرویزایران پرست IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    7 1
    بسه دیگه خدایی شورش و درآوردیم یا این ور یا اون ور یک عمر مون مفت هدر رفت هیچی از جوونی مون متوجه نشدیم همه اش در استرس و بلاتکلیفی ...
  • IN ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    2 0
    الان چند ساله که در گام‌های نهایی توافق هستیم