به‌منظورتوسعه حمل‌ونقل انسان‌گرا و داشتن شهری انسان‌محور، شهرداری اصفهان در دوره پنجم مدیریت شهری بر ایجاد ۷۷۷ کیلومتر مسیر ایمن دوچرخه‌سواری تاکید داشت، اما در عمل کمتر از ۱۰۰ کیلومتر آن اجرایی و بسیاری از مسیرهای ایجاد شده نیز به دلیل غیرکارشناسی بودن، جمع‌آوری شد.

دوچرخه سواري - اصفهان

به گزارش همشهری آنلاین، دوچرخه از قدیم، وسیله محبوب حمل‌ونقل در اصفهان بوده است و هنوز هم شهروندان نصف‌جهان توجه ویژه‌ای به آن دارند؛ تا آنجا که یکی از المان‌های شهر، پیرمرد دوچرخه‌سواری است که در یکی از پرترددترین مناطق شهر، یعنی پل فلزی ایستاده است.

کلان‌شهر اصفهان بالغ بر دو میلیون نفر جمعیت دارد و در گذشته به شهر دوچرخه‌ها نیز خوانده می‌شد و آن زمان که تردد وسایل نقلیه موتوری در این باغ‌شهر تاریخی کمتر رواج داشت، دوچرخه‌سواری طرفداران زیادی داشت، اما در حال حاضر که به طور تقریبی هر شهروند یک خودرو دارد، دوچرخه‌سواری روز به روز کمرنگ می‌شود، لذا مدیران و مسئولان شهر باید فکری به حال شرایط دوچرخه‌سواری کنند.

پیش‌تر مدیریت شهری اصفهان، در چند مرحله برای ایجاد مسیرهای تردد دوچرخه‌سواران در شهر اقدام کرده بود اما حالا به نظر می‌رسد این طرح‌های چندمرحله‌ای، ناقص و با مشکلاتی مواجه است، در این بین برخی شهروندان نگران و برخی دیگر خشنود از جمع شدن بخشی از مسیرهای دوچرخه هستند.

روبه‌روی هم قرار دادن شهروندان

محمدرضا مرادی، یکی از شهروندان اصفهانی است که چند روز در هفته معابر شهر را با دوچرخه رکاب می‌زند؛ او می‌گوید: «بعضی مسیرهای دوچرخه‌سواری ایمن و استاندارد است و ما بدون نگرانی در این مسیرها دوچرخه‌سواری می‌کنیم، اما واقعیت این است که بعضی از این مسیرها در خیابان‌هایی ایجاد می‌شود که عرض مناسبی ندارد.»

جمع‌آوری شبانه مسیرهای دوچرخه‌سواری از شهر دوچرخه‌ها | وسیله محبوب اصفهانی‌ها هر روز کم‌تر می‌شود

این شهروند اصفهانی ادامه می‌دهد: «مسطح بودن زمین اصفهان و نداشتن پستی و بلندی زیاد، تمایل به دوچرخه‌سواری در این شهر را بیشتر می‌کند. تا همین چندسال پیش وعده داده بودند که مسیرهای زیاد و به‌هم پیوسته دوچرخه در شهرمان ایجاد می‌شود، اما نه تنها فقط چند کیلومتر محدود اجرا شد، بلکه بعضی از مسیرهای جدید هم برچیده شد و حالا به نظر می‌رسد مسئولان امر تصمیم شفافی برای این مسیرها ندارند، در صورتی اگر این رویکرد ادامه پیدا نکند، علاقه شهروندان برای دوچرخه‌سواری از میان می‌رود.»

حذف شبانه مسیرها

داوود حسین‌زاده، دیگر شهروند شهر دوچرخه‌ها اظهار می‌کند: «مسیرهای دوچرخه‌سواری معایب و محاسنی دارد، اما مدتی است که شاهد حذف بعضی از این لاین‌ها به‌صورت شبانه هستیم؛ شب می‌رفتیم خانه و صبح این مسیرها نبودند. به‌خصوص در محله عباس‌آباد اصفهان. اینکه چرا مسیرها را برداشتند یا چه‌کسی برداشته است را نمی‌دانم، اما به نظر من تصمیم‌های ناپخته تنها بیت‌المال را به هدر می‌دهد.»

مخالفان دوچرخه‌سواری

حسین حق‌شناس، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان در این باره می‌گوید: مسیرهای ویژه دوچرخه اصفهان مخالفانی داشت و به عنوان مثال پلیس راهور از این مسیر در خیابان توحید انتقاد داشت. با توجه به اتمام زمان همه‌گیری کرونا و ورود موج خودروهای شهروندان به خیابان‌های شهر، کاهش عرض خیابان و گاهی حذف محل پارک حاشیه‌ای خودروها با احداث مسیرهای ویژه دوچرخه، این مسیرها مورد اعتراض برخی از شهروندان و پلیس به‌عنوان یکی از نهادهای حوزه مدیریت ترافیک قرار گرفت.

او اضافه می‌کند: آمار مشخصی از برچیدن تعداد کیلومتر مسیرهای دوچرخه‌سواری وجود ندارد، اما طبق تخمین‌ها، بیش از سه کیلومتر از این مسیرها جمع‌آوری شده است.

جمع‌آوری شبانه مسیرهای دوچرخه‌سواری از شهر دوچرخه‌ها | وسیله محبوب اصفهانی‌ها هر روز کم‌تر می‌شود

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان ادامه می‌دهد: این معاونت به‌دور از مسائل سیاسی و هیجاناتی که در خصوص ایجاد یا حذف مسیرهای دوچرخه اصفهان به‌وجود آمده بود، با مباحث کارشناسی و بررسی‌های مختلف برای ایجاد یا حذف این مسیرها اقدام کرد.

حق‌شناس اضافه می‌کند: مطالعات احداث و حذف مسیرهای ویژه دوچرخه اصفهان، طبق نظرسنجی از کارشناسان، برگزاری جلسات تخصصی برای بررسی ابهامات موجود با حضور پلیس راهور، بازدیدهای میدانی و کمک گرفتن از کارشناسان مرکز کنترل ترافیک تکمیل شد و طی جلسات برگزار شده در شوراهای ترافیک استان و شهرستان، کلیات ایجاد این مسیرها جهت تسهیل استفاده از دوچرخه در شهر به‌عنوان یک سیستم حمل‌ونقلی پاک مورد تأیید قرار گرفت، اما چند مسیر همچون خیابان توحید که موجب ایجاد ترافیک و کاهش ایمنی معبر می‌شد، با ایجاد مسیری در خیابان چهارباغ بالا جایگزین شد.

استندهای دوچرخه برای مدارس

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان یکی از اقداماتی که شهرداری در خصوص رواج فرهنگ استفاده از دوچرخه با همکاری اداره‌کل آموزش‌وپرورش انجام داده است، نصب استندهای نگهداری دوچرخه در مدارس پسرانه‌ای است که درخواست کرده باشند.

او با بیان اینکه تاکنون بیش از ۷۸۰ استند دوچرخه در مدارس نصب شده است، می‌گوید: پیشنهاد می‌کنیم مدیران مدارس بخشی از حیاط را به پارک دوچرخه دانش‌آموزان اختصاص دهند، زیرا این موضوع علاوه بر کاهش ترافیک، باعث سلامتی و شادابی دانش‌آموزان نیز خواهد شد.

جمع‌آوری مسیرهای ناایمن

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان هم در این باره می‌گوید: در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری، مشکلاتی از جمله مسائل مربوط به جمع‌آوری مسیرهای ناایمن دوچرخه وجود دارد که تاکنون اقدامی برای رفع آن انجام نشده است.

جمع‌آوری شبانه مسیرهای دوچرخه‌سواری از شهر دوچرخه‌ها | وسیله محبوب اصفهانی‌ها هر روز کم‌تر می‌شود

محمدرضا فلاح درخصوص اصلاح مسیر تردد دوچرخه در شهر، اضافه می‌کند: در دوره پنجم عزم شورای اسلامی شهر و شهرداری اصفهان بر این بود که مسیرهایی برای تردد دوچرخه در بیشتر خیابان‌های شهر ایجاد شود و مبلغ قابل توجهی نیز در این زمینه هزینه شد، اما این در حالی است که بسیاری از این مسیرها استاندارهای لازم برای دوچرخه‌سواری را ندارد و اعتراضات شهروندان در این خصوص به شهرداری رسیده بود.

او خاطرنشان می‌کند: با تغییر مدیریت و تشکیل جلسات کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک، مقرر شد، مطالعاتی روی مسیرهای دوچرخه‌سواری انجام و مسیرهای غیراستاندارد تا جای ممکن استانداردسازی شود و اگر مسیری قابلیت استاندارد شدن را نداشت یا مورد اعتراض اهالی محل و خیابان بود، به‌طور کلی حذف شود.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان عرض نامناسب معابر دوچرخه، آسفالت نامطلوب و مصالح نادرست را از جمله مشکلات مسیرهای غیراستاندارد می‌داند. او گفت: بعضی از این مسیرها به بارانداز مغازه‌ها، پارکینگ موتورسیکلت و خودروها تبدیل شده و لازم است نسبت به رفع این معضل اقدام شود.

بدون هماهنگی پلیس؟

همچنین سرهنگ محمدرضا محمدی، رئیس پلیس راهور استان اصفهان می‌گوید: پلیس راهور همیشه از حمل‌ونقل پاک و حمل‌ونقل عمومی حمایت کرده است و این اقدام ادامه خواهد داشت، اما از همان آغاز احداث مسیرهای دوچرخه که بدون هماهنگی با پلیس انجام شد، اعلام کردیم مسیرها مشکل هندسی و ایمنی دارد و غیرکارشناسی است. ‌

او با بیان اینکه مسیرهای نامناسب و غیراستاندارد دوچرخه، عاملی مهم در ایجاد ترافیک و شلوغی خیابان‌های اصفهان است، می‌گوید: پلیس راهور همیشه از توسعه مسیرهای استاندارد دوچرخه‌سواری در شهرها، به‌ویژه شهرهای بزرگ حمایت کرده است. دوچرخه یک وسیله نقلیه و تابع آیین‌نامه‌های راهنمایی و رانندگی است، دوچرخه‌سوار در مواجهه با چراغ قرمز باید توقف کند و ملزم به رعایت حق تقدم، استفاده از کلاه ایمنی و تجهیزات الزامی است. همچنین برای تردد در شب برای دیده شدن چراغ چشمک‌زن نیاز است و برای نظارت پلیس دوچرخه‌سوار در نظر گرفته شده است.

محمدی تصریح می‌کند: در صورتی که موتورسواران و رانندگان خودروهای تک‌سرنشین، از دوچرخه استفاده کنند، علاوه بر ایجاد ایمنی بیشتر برای آنها، از ترافیک و آلودگی کلان‌شهر اصفهان کاسته خواهد شد.

منبع:ایمنا

کد خبر 715901

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha