دوشنبه ۹ دی ۱۳۸۷ - ۰۵:۵۵
۰ نفر

هیچ کس مانند خود مردم غزه نمی‌تواند مصیبت‌ روزهای گذشته مردم این شهر را توصیف کند.

مردم این شهر می‌گویند حملات هوایی اخیر اسرائیل شدیدترین حملات در دهه‌های گذشته بوده‌است. جنگنده‌های اسرائیلی از صبح روز شنبه تا عصر همان روز غزه را زیر آتش گرفتند و وحشت و آشوب را در سراسر این باریکه گستراندند.

نظامیان اسرائیلی می‌گویند که هدف این حملات زیرساخت‌های حماس مانند ساختمان‌ها و مقرهای امنیتی، مراکز دولتی و ایستگاه‌های پلیس هستند. اکثر کشته‌شدگان هم نیروهای پلیس شهر بوده‌اند که رئیس پلیس حماس هم از جمله همین کشته‌شدگان است. اما همه می‌دانند که غزه یکی از متراکم‌ترین شهرهای جهان است. در کمتر منطقه‌ای از جهان این تعداد انسان در فضایی به این کوچکی به نام شهر زندگی می‌کنند. بنابراین هر کجای این شهر که مورد حمله قرار گیرد غیرنظامیان حضور دارند. قربانیان حملات اخیر اسرائیل به شهر غزه زنان و کودکان بوده‌اند.

منابع بیمارستانی می‌گویند، بیش از یک سوم  قربانیان حملات اولیه اسرائیل غیرنظامی بوده‌اند. نیاز چندانی هم به آمار نیست و تصاویر اولیه بعد از حمله، گویای مصیبت مردم و تلفات غیرنظامی است. با پر شدن بیمارستان‌ها، اجساد و زخمی‌ها در راهروها و همچنین خارج از ساختمان بیمارستان‌ها در خیابان‌ها پر شدند. پزشکان هشدار داده‌اند که اکثر مجروحان به‌دلیل کمبود امکانات و تجهیزات و همچنین دارو، در معرض مرگ قرار دارند. اتاق‌های عمل جراحی 24 ساعته پر هستند و جوابگوی نیاز بیماران نیستند.

شنبه عصر وقتی ایهود اولمرت نخست‌وزیر اسرائیل در سخنرانی مستقیم خطاب به مردم غزه گفت که تل‌آویو نمی‌خواهد به آنها صدمه‌ای وارد شود و حماس مسئول این وقایع و دشمن اسرائیل است نه مردم غزه، فلسطینی‌ها با نفرت سخنان او را پاسخ گفتند.

اسرائیل در روزهای اخیر بارها اعلام کرده که مجبور به انجام این حمله شده تا حملات راکتی و گلوله‌باران حماس از غزه را متوقف کند. در این حملات اما یکی دو اسرائیلی کشته می‌شوند، در حالی‌که در حمله موشکی اخیر به غزه، بیش از 600 تن کشته و مجروح شده‌اند. پس این دو حمله هیچ تناسبی با هم ندارند. اسرائیل می‌گوید ممکن است همه این حملات موشکی از غزه مرگبار نباشد اما هدف آنها مرگبار است! و با همین استدلال دست به چنین حمله مرگباری به غزه زده‌است.

اما پرسشی که اکنون وجود دارد این است که چرا این زمان را برای انجام این حمله و با چنین شدتی انتخاب کرده‌است؟ آیا رژیم اسرائیل واقعا قصد دارد با این حمله عظیم جلوی چند حمله موشکی معدود حماس از غزه را بگیرد؟ رژیم‌های گذشته اسرائیل هم اقدامات نظامی از این دست برای توقف حملات موشکی انجام دادند اما هیچ‌کدام به این شدت نبوده‌است.

نخست‌وزیر اسرائیل گفته‌است که هدف این حمله حفاظت از شهروندان اسرائیل در نزدیکی مرز غزه است. ایهود باراک وزیر دفاع اسرائیل هم اعلام کرد که برای رسیدن به این هدف، حمله به غزه ادامه می‌یابد و شدت هم می‌گیرد. اما همه اینها را باید در چارچوبی دیگر نگاه کرد و آن مبارزات انتخاباتی درون اسرائیل است.

در کمتر از یک ماه آینده در اسرائیل انتخابات پارلمانی برگزار می‌شود. افکار عمومی اسرائیل از اینکه دولت نتوانسته کار چندانی برای برقراری آرامش و درگیری‌ها انجام دهد، به‌شدت ناخشنود است. بنیامین نتانیاهو از نامزدهای جانشینی نخست‌وزیر در اسرائیل در هفته‌های گذشته بعد از سخنان تندی که در این‌باره ایراد کرد، در نظرسنجی‌ها با اقبال زیادی رو‌به‌رو شد. اکنون اما با حمله اخیر به غزه، فاصله او با دیگر نامزدها کاهش یافته‌است.

گمانه‌زنی دیگر درباره زمان و دلیل شدت حمله اسرائیل به غزه ارتباط آن با انتقال قدرت در کاخ سفید است. اسرائیل باراک اوباما رئیس‌جمهور منتخب آمریکا را فردی  با  تمایلات نزدیک به فلسطین می‌داند. شاید تل‌آویو با این حمله می‌خواهد در آخرین روزهای دولت جورج بوش، اهداف خود را پیش ببرد چون ممکن است در آینده نتواند با این شدت عملی رفتار کند.

بی‌بی‌سی- 27 دسامبر 2008

کد خبر 71795

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز