چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۸:۰۸
۰ نفر

ترجمه نیلوفر قدیری: نوشتن روی تکه‌ای کاغذ و چسباندن آن به دیوار قدیمی غربی بیت‌المقدس، شیوه یهودیان ساکن سرزمین‌های اشغالی برای درخواست کمک از خداوند است

سیاستمداران اسرائیلی هم در روزهای منتهی به انتخابات روز سه‌شنبه از این اقدام به‌عنوان ابزاری تبلیغاتی استفاده کردند.

روز دوشنبه یعنی یک روز پیش از انتخابات، اویگدور لیبرمن، جنجالی‌ترین سیاستمدار اسرائیلی به همراه عده‌ای از محافظانش و ده‌ها عکاس خبری به مقابل دیوار غربی رفت تا درخواست خود را به دیوار بچسباند.

این اقدام تبلیغاتی در روزهایی که خاخام‌های یهودی، رای دادن به لیبرمن را تقویت شیطان خوانده‌اند، اقدامی زیرکانه بود.

لیبرمن، یک مهاجر روس است که در دهه1970 به سرزمین‌های اشغالی، مهاجرت کرده و هنوز زبان عبری را با لهجه روسی حرف می‌زند. خشم خاخام‌های یهودی از او فقط به خاطر این نیست که او یک یهودی سکولار است بلکه به‌این خاطر است که شعارهای ضدعربی و بسیار تند لیبرمن بسیاری از تندروهای اسرائیل را از احزب مذهبی دور و به او جذب کرده ‌است.

بسیاری از چپ‌های اسرائیل هم لیبرمن را یک عوام‌فریب نژادپرست ضدعرب می‌دانند. در صحنه سیاسی شکننده اسرائیل هیچ حزبی نمی‌تواند به تنهایی اکثریت پارلمان 120 نفره را به دست آورد.

برای لیبرمن هم شانسی برای نخست‌وزیری نیست و در بهترین شرایط حزب او در جایگاه سوم قرار می‌گیرد. اما لیبرمن اکنون در موقعیت یک سیاستمدار «دولت‌ساز» قرار گرفته که با نزدیک شدن به هر یک از 2 حزبی که پیشروی انتخابات روز سه‌شنبه هستند، می‌تواند شانس آنها را برای تشکیل کابینه ائتلافی تقویت کند.

ائتلاف او با حزب لیکود می‌تواند بنیامین نتانیاهو را نخست‌وزیر کند و همپیمانی‌اش با کادیما، به نخست‌وزیری تزیپی لیونی منجر می‌شود.

در این شرایط، لیبرمن می‌تواند برای به دست آوردن جایگاهی درون کابینه برای خودش یا دیگر رهبران حزبش، چانه‌زنی کند. یکی از سمت‌هایی که لیبرمن برای آن مطرح شده، وزارت دفاع است. یکی از شرایط لیبرمن برای کابینه بعدی اسرائیل آن است که شهروندان عرب را مجبور به امضای تعهدنامه یا قسم‌نامه وفاداری کند.

جناح چپ اسرائیل این اقدام را یک نژادپرستی غیرقابل بخشش می‌داند. عرب‌ها که نزدیک به 20درصد از جمعیت ساکن سرزمین‌های اشغالی را تشکیل می‌دهند، از اینکه در این رژیم، شهروند درجه2 حساب می‌شوند گلایه‌های زیادی دارند. آنها همواره از سوی دولت تحت نظر و مورد بدبینی هستند که مبادا با گروه‌های فلسطینی رابطه داشته‌باشند.

این، تازه، شرایط قبل از به قدرت رسیدن امثال لیبرمن در تل‌آویو است. مخالفان لیبرمن می‌گویند، در اسرائیل سیاستمداران زیادی هستند که افکار نژادپرستانه دارند اما هیچ‌کدام مانند او افکارشان را اینچنین فریاد نمی‌زنند.

نتایج انتخابات اسرائیل نشان می‌‌دهد، حزب لیبرمن، اکنون جایگاه سوم را بعد از 2حزب لیکود و کادیما دارد. جایگاه سوم به‌طور سنتی متعلق به حزب کارگر اسرائیل بوده اما اکنون در دست جریان لیبرمن است. جنگ 22روزه اسرائیل در غزه نه به شکست حماس منجر شد و نه به آزادی گیلعاد شلیت سرباز اسرائیلی. به همین دلیل بسیاری در اسرائیل هنوز با احساس شدید ناامنی دست به گریبان هستند.

حزب لیبرمن با نام اسرائیل؛ خانه ما در سال1999 بعد از منشعب شدن از حزب لیکود شکل گرفت. لیبرمن با این ادعا که لیکود امتیازات زیادی به فلسطینیان می‌دهد، از این حزب جدا شد. در انتخابات سال2003، این حزب 7کرسی در کنست به دست آورد. در سال2006، موقعیت این حزب تقویت شد و تعداد کرسی‌هایش به 11کرسی رسید.

نتایج انتخابات روز سه‌شنبه اسرائیل نشان می‌دهد که اختلاف 2حزب لیکود و کادیما تنها یک کرسی است. اما نکته روشن این انتخابات این است که حزب لیبرمن به‌عنوان حزب سوم و سرنوشت‌ساز وارد عرصه سیاست شده‌است.

تایم-10فوریه 2009

کد خبر 75168

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز