اگر از بخش جنوبی پایتخت و مسیر بزرگراه آزادگان گذر کنید، تابلو خوشامدگویی ورود به تهران را می‌بینید، اما در ادامه مسیر، احساس نمی‌کنید وارد شهر شده‌اید، چراکه در اطراف بزرگراه پهنه وسیع رهاشده‌ای می‌بینید؛ دروازه جنوبی تهران با چنین چشم‌اندازی به استقبال تازه‌واردان می‌رود.

شهردار18

همشهری آنلاین - مریم قاسمی: به عبارت دقیق‌تر، حدود ۱۲ کیلومتر از بزرگراه آزادگان، به عنوان یکی از مبادی ورودی شهر تهران، در محدوده منطقه ۱۸ واقع شده‌ و در طول شبانه‌روز محل سفر میلیون‌ها نفر از نقاط مختلف شهر و حتی ساکنان شهرهای دیگر است، اما با این حال این بزرگراه که به نوعی ویترین بخش جنوب غرب پایتخت به حساب می‌آید، وضعیت مناسبی ندارد. دراین‌باره با «محمدجواد خسروی»، شهردار منطقه ۱۸، گفت‌وگوی کوتاهی انجام داده‌ایم که با خبرهای خوبی همراه است.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

  • در محدوده بزرگراه آزادگان تا چشم کار می‌کند زمین بایر و محوطه بیابانی دیده می‌شود. چرا ورودی شهر تهران در بخش جنوب غربی از زیبایی لازم بصری بی‌بهره است؟

ورودی شهر تهران از سمت بزرگراه آزادگان در شأن پایتخت و شهروندان تهرانی نیست. البته با اتفاقی که در مورد بزرگراه آزادگان در منطقه ۱۸ رخ داده، اراضی قابل‌توجهی از آن آزاد شده و یکی از طرح‌های مهمی که با جدیت پیگیرش هستیم و مصوب هم شده، تعریف پوسته جدید برای این اراضی است تا تغییری جدی در این محدوده ایجاد شود. بزرگراه آزادگان زیبا و چشم نواز خواهد شد.

  • دقیقاً در این محدوده از بزرگراه آزادگان چه اتفاقی قرار است بیفتد؟

با  ساخت‌وسازهایی که از این به بعد در بزرگراه آزادگان مجوزش را می‌دهیم، پوسته شهری زیبایی ایجاد می‌شود. اکنون مشاور در حال بررسی موضوع است تا این اتفاق رخ دهد. هرچند در تهران و در برخی جاها امکان توسعه مورد نظر ما وجود ندارد، اما منطقه ۱۸ به‌دلیل قابلیت‌ها و با توجه به دسترسی‌هایی که دارد، می‌تواند تبدیل به یک منطقه ۲۲ دیگر با قابلیت‌های بیشتر شود. باید توجه داشت که حریم منطقه ۱۸ یک منطقه تفرجگاهی است و در منطقه ۲۲ چنین چیزی به این شکل وجود ندارد.

  • از صحبت‌هایتان این‌طور برمی‌آید که اتفاق مهمی در بزرگراه آزادگان خواهد افتاد،اما چرا با این همه تأخیر؟

موضوع تعیین تکلیف حریم آزادگان از جمله موضوعاتی است که در سنوات گذشته عقیم مانده بود. این موضوع بعد از سالیان سال با حمایت شخص «علیرضا زاکانی»، شهردار تهران، به نتیجه رسیده و طبق مصوبه آن، حریم آزادگان از ۱۵۰‌متر به ۳۰‌متر کاهش پیدا کرده و به همین دلیل بخش زیادی از این اراضی‌آزاد خواهد شد. توجه داشته باشید که ۱۲ کیلومتر از طول بزرگراه آزادگان داخل منطقه ۱۸ است و با توجه به مصوبه اخیر و آزادسازی عرضی ۱۲۰‌ متر از آن می‌توانید محاسبه کنید که چه مقدار زمین در اختیار خواهیم داشت و چقدر می‌توانیم برای عمران و آبادانی آن برنامه‌ریزی کنیم.

  • در گزارش تصویری زیر نمایی از بزرگراه آزادگان را می‌بینید که با اجرای مصوبه جدید در آینده نزدیک دچار تغییر اساسی خواهد شد.

کد خبر 719606

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha