رئیس مرکز سامانه مدیریت شهری و نظارت همگانی (۱۳۷+) در رابطه با آمار تماس‌های ثبت شده در این سامانه گفت: در روزهای عادی بین ۶ هزار تا ۸ هزار تماس گرفته می‌شود. در روزهای تعطیل این آمار به سه تا ۴ هزار تماس می‌رسد.

رضا ناصری

به گزارش همشهری آنلاین، سامانه ۱۳۷ پلاس به عنوان مرجعی برای ثبت پیام‌های شهری مردم پایتخت شناخته می‌شود و روش‌هایی همچون تماس تلفنی و ثبت پیام در درگاه‌های مجازی از جمله شیوه‌های ارتباط با این سامانه است تا شهروندان تهرانی مشکلاتشان را در نقاط مختلف شهر به گوش مسئولان شهری برسانند. 

در کنار این سامانه وابسته به شهرداری، سازمان‌های دیگری همچون آب و فاضلاب، برق، آتش نشانی و ... راه‌های ارتباطی خاص خود را با شهروندان دارند و وجود یک سامانه مشترک به منظور دریافت و ثبت پیام شهروندان در حوزه مدیریت شهر به خصوص در مواقع بحرانی می‌تواند این چند دستگی و سردرگمی شهروندان را کاهش دهد. نکته‌ای که رضا ناصری رئیس مرکز سامانه مدیریت شهری و نظارت همگانی (۱۳۷+) در گفتگو با همشهری آنلاین بر آن تأکید کرد و از پیگیری این موضوع خبر داد.

* چند پیام در روز به عنوان تماس‌های مردمی در سامانه ۱۳۷ پلاس ثبت می‌شود؟

 در روزهای عادی بین ۶ هزار تا ۸ هزار تماس گرفته می‌شود. در روزهای تعطیل این آمار به سه تا چهار هزار تماس می‌رسد.

* و چه میزان از این تماس‌ها تکراری هستند؟

نزدیک به ۶۵ تا ۷۰ درصد از هشت هزار تماس، منجر به ثبت پیام جدید می‌شود. از ۳۰ درصد پیام‌های باقی مانده، ۱۵ درصد ممکن است مربوط به پیگیری باشد و ۱۵ درصد دیگر در دسته‌هایی همچون ارشاد، راهنمایی و... جای بگیرد. 

پرتکرارترین تماس‌های ۱۳۷ پلاس در ناآرامی‌های اخیر | درخواست برای پاک کردن شعارها و جاگذاری سطل‌های زباله

*راهنمایی یعنی چه؟ یعنی مردم در خصوص یک مشکل شهری از شما چه کمکی می‌خواهند؟

ممکن است مخاطب یک سئوالی داشته باشد و این ابهام از طریق راهنمایی کارشناس ما حل و فصل شده باشد، در این موارد کار به ثبت پیام نمی‌رسد، در برخی موارد نیز مخاطب متوجه می‌شود که خواسته‌اش مربوط به شهرداری نیست و کارشناس ما نمی‌تواند این پیام را ثبت کند.

در رابطه با مواردی که مربوط به شهرداری نمی‌شود، در حال تلاش برای ایجاد هماهنگی تماس با نهادهای مختلف هستیم. ما در تلاش هستیم تا حتی تماس‌هایی که مربوط به سازمان آب،‌برق و ... است را هم رد نکنیم و از طریق تعامل دو طرفه با سازمان‌های مربوطه خارج از شهرداری، زمینه حل مسئله را فراهم کنیم. اگر این اتفاق بیفتد، بدون شک شاهد افزایش آمار تماس‌های ثبت شده خواهیم بود.

*این تعامل با سازمان‌های خارج از شهرداری چه زمانی آغاز شود؟

براساس پایش‌هایی که انجام شده است به این نتیجه رسیدیم که نزدیک به ۱۵ مرکز تماس باید به تعامل دو جانبه برسند و این اقدام در رابطه با سازمان‌های داخل شهرداری مانند آتش نشانی نهایی شده است اما در رابطه با سایر سازمان‌ها نیاز به تعامل میان دستگاهی داریم. اولین جلسه با سازمان آب برگزار شده است و در حال ایجاد خط ویژه ارتباط با آتش نشانی هستیم تا در مواقع ضروری مانند سیل که شرایط بحرانی است، مردم بتوانند از طریق تماس با هر کدام از سامانه‌ها(۱۳۷ پلاس و آتش نشانی) خواسته‌شان را پیگیری کنند.

*بیشترین ارتباطی که مردم با سامانه ۱۳۷ پلاس دارند، از طریق تماس تلفنی است یا در بستر فضای مجازی مطالباتشان را دنبال می‌کنند؟

۹۰ درصد درخواست‌های مبتنی بر تماس تلفنی است و تنها ۱۰ درصد بوسیله درگاه‌های مجازی همچون اپلیکیشن تهران ، وبسایت ۱۳۷ پلاس و سایت tehran.ir است، ناگفته نماند که تمام این درگاه‌ها یکپارچه هستند و مردم خواسته‌شان را روی هر کدام از بسترها ثبت کنند، از یک کانال پیگیری می‌شود. بخش شبکه‌های اجتماعی نیز در این دوره فعال شده است تا افراد کم حوصله از این طریق پیام خود را ارسال کنند.

*کدام شیوه زودتر به نتیجه می‌رسد؟

بدون شک روش‌های اینترنتی بهتر هستند چرا که اگر کسی تماس بگیرد، باید در صف انتظار بماند تا به کارشناس متصل شود اما در روش اینترنتی، در همان لحظه پیام ثبت می‌شود.

*برخی از مخاطبان گلایه داشتند که پیام‌هایشان در شبکه‌های اجتماعی مانند دایرکت اینستاگرام به درستی پاسخ داده نمی‌شود.

ما برای بررسی فضای مجازی چند نیروی ثابت داریم که به پیام‌ها پاسخ می‌دهند.

*در حال حاضر که بحث فیلترینگ اینستاگرام شدت گرفته است،‌ چه می‌کنید؟

بیشتر بر روش‌های نرم افزاری مانند تهران من تکیه می‌کنیم و در شبکه‌های اجتماعی داخلی هم فعال هستیم. بیشترین اصرار ما این است که مردم از روش‌های اینترنتی استفاده کنند،‌ چون ثبت پیام‌ها آسانتر است.

کد خبر 722173
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha