طولانی‌شدن روند بررسی و اصلاح قانون بسیج سازندگی در مجلس گلایه‌هایی را در پی داشته است.

بسیج سازندگی

به گزارش همشهری آنلاین، روزنامه همشهری نوشت:

براساس آمارهای رسمی، اکنون ۴۲هزار گروه جهادی در مناطق محروم کشور فعالند. با این حال، اختیارات سازمان بسیج سازندگی به اندازه انتظاراتی که از آن بود، نبوده است. برای متناسب‌کردن اختیارات با انتظارات، دی‌ماه سال۸۶ قانون اصلاح اختیارات سازمان بسیج سازندگی از تصویب نمایندگان گذشت. گرچه امیدها با اصلاح این قانون برای توسعه گروه‌های جهادی دوچندان شد، اما برخی خلأهای قانونی سبب شد دوباره طرح اصلاح قانون بسیج سازندگی سال‌۹۹ تهیه و در کمیسیون امنیت ملی مجلس مطرح شود؛ طرحی که هنوز با گذشت چند سال از ارائه آن به مجلس، تاکنون تعیین تکلیف نشده است. همزمان با هفته بسیج درباره جزئیات اصلاح قانون بسیج سازندگی و نیز چرایی تأخیر در روند تصویب این قانون با مسئولان مرتبط گفت‌وگو کرده‌ایم.

 برای گروه‌های جهادی در سال۹۶، اجرای ۴۰هزار پروژه کوچک و زودبازده هدفگذاری شد. از این تعداد تا پایان سال۹۷ دست‌کم ۲۰هزار پروژه به بهره‌برداری رسید. اما در روند اجرای این طرح‌ها، مشکلاتی مانند همراهی‌نکردن مسئولان دستگاه‌های اجرایی و نبود الزام قانونی برای واگذاری طرح‌ها به گروه‌های جهادی و نیز واردشدن خسارت بدنی و جانی به جهادگران وجود داشت. مسئول مرکز مطالعات و هدایت گروه‌های جهادی بسیج سازندگی در این باره می‌گوید: «در بسیاری از موارد شاهدیم مسئولان یک منطقه، پروژه‌هایی را تعریف کرده‌اند که نیاز فوری مردم نیست؛ به‌عنوان مثال، در یک منطقه ساخت دکل مخابراتی تعریف شده است اما نیاز واقعی ساخت مدرسه برای تحصیل دانش‌آموزان است. در چنین شرایطی، گروه‌های جهادی باید خود بتوانند پروژه‌ای را تعریف کنند که مبتنی بر نیاز مردم باشد.» «علی‌ ایل‌بیگی» حرفش را اینطور ادامه می‌دهد: «در قانون گذشته بسیج سازندگی، امکان تعریف پروژه از سوی گروه‌های جهادی وجود نداشت، اما در قانون جدید که متأسفانه ۲سال است در مجلس خاک می‌خورد، با افزودن برخی بندها مشکل برطرف شده است.»

او به موضوع مهم دیگری نیز اشاره می‌کند که شاید بتوان آن را یکی از چالش‌های اصلی فعالیت گروه‌های جهادی به شمار آورد: «بعضا مدیران تمایل دارند تا اعتبار پروژه‌ها را به خزانه برگردانند. ضمن اینکه برخی مدیران تعامل مناسب را با گروه‌های مردمی ندارند چراکه این گروه‌ها پیگیر و مطالبه‌گر هستند. هنگامی که یک پروژه را انجام می‌دهند، پروژه‌های بعدی را نیز مطالبه می‌کنند و این برای برخی مدیران خوشایند نیست.» ایل‌بیگی اضافه می‌کند: «با توجه به اینکه در قانون قبلی، الزامی برای واگذاری پروژه‌ها به گروه‌های جهادی وجود نداشت،

در قانون جدیدی که منتظر تصویب نهایی آن هستیم، قید «می‌تواند» را به «مکلف است» تغییر دادیم تا واگذاری پروژه‌ها به گروه‌های جهادی از سوی دستگاه‌های دولتی تسریع و دارای الزام قانونی باشد. عملا با این اقدام نقص پشتیبانی از گروه‌های جهادی برطرف می‌شود.» مسئول مرکز مطالعات و هدایت گروه‌های جهادی بسیج سازندگی در ادامه، از شهادت جهادگران بسیجی در مسیر محرومیت‌زدایی از مناطق محروم خبر می‌دهد و از توجه ویژه به این موضوع در اصلاح قانون بسیج سازندگی ‌می‌گوید: «ما ۵۷شهید جهادگر داشتیم و در طرح اصلاح قانون بسیج سازندگی ذکر کردیم تا افرادی که در این مسیر جان خود را از دست می‌دهند، به‌عنوان شهید خدمت حمایت شوند. این بند نیز تصویب شده است و امیدواریم با عملیاتی‌شدن آن بتوان از بازماندگان جهادگران شهید پشتیبانی کرد.»

چرا طرح معطل مانده است؟

گرچه موضوع اصلاح قانون بسیج سازندگی مدت طولانی است به مجلس ارسال شده‌ و به‌گفته ایل‌بیگی در کمیسیون امنیت ملی نیز تصویب شده، اما روند تصویب این طرح نیز با چالش‌هایی همراه بوده است؛ چالش‌هایی که سبب شده ‌این طرح با مشکلاتی حتی در روند تصویب آن در کمیسیون روبه‌رو شود. رئیس سازمان بسیج سازندگی درباره این مشکلات گفته است: «موضوع اصلاح قانون بسیج سازندگی در مرکز پژوهش‌های مجلس به بحث‌های کارشناسی و چالشی رسید. کارشناسان در مرکز پژوهش‌ها یک حرف می‌زدند و درصحن حرف دیگری می‌زدند. تمام موضوع ما درباره اصلاحیه قانون بسیج سازندگی شامل ۲بند است. نمایندگان محترم ۱۱۰صفحه تحلیل نوشتند و گفتند که این طرح باعث بروز مشکلات امنیتی می‌شود!» سردار «محمد زهرایی» نگاه به اصلاح این قانون را نامناسب ارزیابی می‌کند و حرفش را اینطور ادامه می‌دهد: «برای اصلاح قانون بسیج سازندگی نگاه ستاد کل، وزارت دفاع، سپاه، سازمان بسیج، بسیج سازندگی و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با هم یکی بود. بعد از اینکه کمیسیون اصلاحیه را تأیید کرد، آن را به هیأت رئیسه فرستادند تا در دستور کار صحن قرار بگیرد.» او با بیان اینکه طرح به شکل عادی به هیأت‌رئیسه ارسال و با حمایت ۵۰ نماینده دو فوریت آن تصویب شد.

ایرادات طرح برطرف شده است  

نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که «مسئولان بسیج از واردشدن ۱۱۰ ایراد به این طرح در کمیسیون انتقاد کرده‌اند، آیا ایرادات با نظر بسیج برطرف شده است یا نه؟» می‌گوید: «تمام ایرادات با حضور نمایندگان سازمان بسیج مورد بررسی و ایرادات آن به شکل کامل مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفته است. تمام این اشکالات برطرف شده و مفاد طرح اکنون مورد تأیید سازمان بسیج و نمایندگان عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس قرار دارد.» او با بیان اینکه ارسال طرح به صحن علنی به‌معنای بررسی فوری آن نیست، توضیح می‌دهد: «طرح‌های بسیاری قبل از طرح اصلاح قانون بسیج با قید دو ‌فوریت، یک فوریت و عادی در نوبت بررسی قرار دارد. با توجه به اینکه طرح اصلاح قانون بسیج سازندگی با قید دوفوریت تصویب شده است، این طرح جلوتر از طرح‌های یک‌فوریتی و عادی بررسی خواهد شد، اما تعداد طرح‌هایی که قید دوفوریتی دارند نیز کم نیست و به این دلیل مدتی طول می‌کشد تا بررسی این طرح در صحن علنی انجام شود.»

کد خبر 723732
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha