به گزارش همشهری آنلاین، حمیدرضا عزیزی معاون توسعه و منابع سازمان نظام پرستاری در گفتگوی ویژه خبری اظهار کرد: یک ماه است قانون تعرفه گذاری اجرا شده در حالی که پرداختهای علی الحساب را نباید به پای اجرای قانون تعرفه گذاری بگذاریم چون با روح قانون همخوانی ندارد و هدف از اجرای قانون این است که ما خدمات را کیفی کنیم؛ رضایت مردم را به دست بیاوریم و مبتنی بر عملکرد بتوانیم به پرستاران پول پرداخت کنیم.
وی اظهار کرد: در خصوص قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری ۴ شاخص را در این قانون در نظر داریم که برای ما بحثهای کلیدی و اساسی است. تعرفه گذاری خدمات پرستاری را یک بحث هویتی و معیشتی میدانیم و هدف ما این است که به سمت عدالت در پرداختها و رضایت از کیفیت خدمات پیش برویم.
اصلیترین دلیلی که قانون تعرفهگذاری خدمات پرستاری ۱۵ سال روی زمان ماند
عزیزی با بیان اینکه نگاهی که قانونگذار به این قانون داشته بحث ارائه کیفی خدمات بوده اما در این سالها اجرای قانون مغفول مانده بود، افزود: بیش از همه مردم و نظام سلامت از بهرهمندی از اجرای این قانون محروم شدند و از آنجا که تعرفه گذاری رویکرد و مدلی جدید برای ارائه خدمات است؛ کم و کاستیهایی نیز خواهد داشت اما شاید اصلیترین دلیلی که این قانون ۱۵ سال روی زمان ماند این بود که بعضی از مجموعهها و مسئولین اراده جدی برای اجرای قانون نداشتند زیرا برای برخی سخت بود که جامعه پرستاری به عنوان پایه و اساس نظام سلامت، هویت مستقلی داشته باشد و بتواند به عنوان یک حرفه مستقل این خدمات را ارائه بدهند. امیدواریم اکنون پس از تأکیداتی که رهبری دو سال پیاپی بر اجرای این قانون داشتند و دستورات ریاست جمهور، این قانون به نحو عالی و کیفی اجرا شود و مردم نیز نظارت نسبی داشته باشند.
وی با بیان اینکه قانون تعرفه گذاری بر اساس برنامهریزیهای دقیق به مرحله اجرا شدن رسیده است، بیان کرد: البته باید به این نکته اشاره کنیم که نظام پرداخت کشور ما که همان نظام فی فور سرویس در نظام سلامت است؛ بسیار آسیبزا است و به عبارتی نظامهای سلامت دنیا از این روش عبور کردهاند. شاید دلیل اصلی که برخی اجازه ندادند قانون تعرفه گذاری به مدت ۱۵ سال اجرایی شود؛ همین نظام فی فور سرویس یا نظام پرداخت موردی بوده که بر نظام سلامت ما حاکم است؛ این نظام پرداخت، عوارض شدیدی هم برای مردم از درمانهای القایی تا هزینههای سرسامآور دارد. همچنین هزینههای گزافی را به دولت و سازمانهای بیمهگر تحمیل کرده است.
عزیزی ادامه داد: نظام پرداخت در قانون تعرفه گذاری خدمت پرستاری بیشتر بر اساس بستههای خدمتی و در بعضی موارد مثل تختهای ستاره دار به صورت گلوبال پیشبینی شده است که با نظام پرداخت فی فور سرویس تفاوت دارد؛ البته متناسب با بخشهای سرپایی و خدمات خارج بیمارستانی خدمات مورد به مورد در این قانون در نظر گرفته شده است که یک نوع روش پرداخت ترکیبی و نوید بخش این است که اگر ما بتوانیم در مجموعه نظام سلامت این قانون را به نحو احسن و با مدلی که طراحی شده پیش ببریم میتواند مقدمهای برای اصلاح نظام پرداخت شود.
تعرفهگذاری از درمانهای القایی جلوگیری میکند
وی تأکید کرد: یکی از مزیتهای نظام پرداختی که در تعرفه گذاری خدمات پرستاری وجود دارد این است که میتواند از درمانهای القایی جلوگیری کند و نظام سلامت را به سمت عدالت در پرداختها سوق دهد.
عزیزی ضمن انتقاد از پرداختهای علی الحساب به عنوان تعرفه خدمات پرستاری بیان کرد: انتقادی به وزیر بهداشت دارم که ایشان اعلام کرده است که یک ماه است قانون تعرفه گذاری اجرا شده در حالی که این پرداختهای علی الحساب را نباید به پای اجرای قانون تعرفه گذاری بگذاریم چون با روح قانون همخوانی ندارد و هدف از اجرای قانون این است که ما خدمات را کیفی کنیم؛ رضایت مردم را به دست بیاوریم و مبتنی بر عملکرد بتوانیم به پرستاران پول پرداخت کنیم.
عزیزی یادآور شد: مبلغی که از سوی وزارت بهداشت پرداخت شده یک پرداخت علی الحساب بود که مبانی مشخصی نداشت و همکاران ما در جامعه پرستاری از این قضیه انتقاد دارند که چرا قانونی که اجرا نشده را رسماً اعلام کرده اند که اجرا شده و از طرفی بیش از آن چیزی که پرداخت شده در این قضیه بزرگنمایی شده است. اگرچه پرداخت علی الحساب برای شروع کار، اتفاقی مبارک بود اما متأسفانه در جاهایی هم به قدری بدرفتاری و بد سلیقگی و اعمال نظرهای شخصی صورت گرفت که این مسئله باعث نارضایتی شد.
وی با بیان اینکه اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری باید ما را به سمت عدالت سوق دهد، خاطرنشان کرد: الان در پرداختهای علی الحساب شاهد هستیم که هرچه از مرکز، تهران و کلانشهرها دورتر میشویم پرداختی به همکاران ما کمتر میشود و در این قضیه امیدواریم که مسئولین در مجموعه دولت تجدید نظر کنند تا قانون را با روال صحیح و کیفی آن اجرا کنیم.
پیگیری مطالبات به ۲ شکل کوتاهمدت و بلندمدت
معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه پیگیری مطالبات به دو شکل کوتاه مدت و بلندمدت در حال انجام است، گفت: در خصوص مطالبات کوتاهمدت توقع ما جذب نیروهای طرحی و تمدید طرحی یا قراردادی فعال در ایام کرونا است؛ کشور ما در ۳ سال اخیر درگیر بیماری کرونا بود و نیروهای جوان که عمدتاً دهه هفتادی بودند به عنوان سربازان خط اول دفاع از سلامت مردم مجاهدانه ایستادند و در قالب نیروهای طرحی یا تمدید طرحی یا قراردادی خدمت ارائه کردند.
انتظار میرفت پرستاران دوران کرونا خارج از روال عادی جذب شوند
عزیزی ادامه داد: پیشبینی و برآورد ما این بود که حدود ۱۰ هزار نفر در این ایام به این شکل در حال فعالیت بودند و انتظار میرفت که این افراد خارج از روال عادی جذب شوند زیرا کسی که از جان و زندگیاش گذشته در شرایطی که عمده مشاغل کشور دچار بحران و تعطیلی بود ۲۴ ساعته ایستاد و خدمت کرد. این پیشنهاد کوتاه مدت ما متأسفانه عملی نشده و همین جا از مسئولین چه در دولت و چه در مجلس میخواهیم که این خدمت ایثارگرایانه و از خودگذشتگی جوانان مملکت را پاس بدارند و جبران کنند.
جذب سالانه ۱۰ هزار نفر؛ مطالبه بلندمدت جامعه پرستاری
وی درباره مطالبات بلندمدت جامعه پرستاری تصریح کرد: در خصوص مطالبات بلندمدت هم پیشنهاد ما این بود که سالانه ۱۰ هزار نفر پرستار معادل نیاز روز ما و در مقابل افراد زیادی که بازنشسته میشوند جذب شوند که این نسبت ترمیم شود؛ همین الان در تهران با این حجم کار بالا، نسبت پرستار ما به تخت کمتر از یک است؛ ما سال گذشته اعلام کردیم که در استانهای کم برخوردار این نسبت وجود دارد اما امروز متأسفانه در تهران به ازای یک تخت یک پرستار هم نداریم که برای این امر حتماً باید یک کار اساسی صورت بگیرد.
عزیزی با بیان اینکه قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری به طور کامل نشده در بخشهایی مثل سازمان تأمین اجتماعی، نیروهای مسلح و بخش خصوصی عملیاتی نشده اظهار امیدواری کرد که قوانین حوزه پرستاری به زودی در سراسر کشور اجرا شوند
نظر شما