گروه بورس: معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ جزئیات برنامه پذیرش هلدینگ 4 هزار میلیارد تومانی پتروشیمی را در بورس تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار همشهری، هفته گذشته بالاخره پس از فراز و نشیب‌ها و نشست‌های متعدد سازمان خصوصی‌سازی‌ و مسئولان نفتی، شرکت هلدینگ پتروشیمی درخواست خود را برای پذیرش در بورس تهران ارائه کرد. پیش از این، اختلاف نظر‌های زیادی در مورد واگذاری سهام شرکت‌های نفتی و پتروشیمی در قالب شرکت‌های هلدینگ وجود داشت.

مدیران نفتی بر این باور بودند که واگذاری شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت به‌ویژه شرکت‌های پتروشیمی باید به‌صورت زنجیره تولید و در قالب هلدینگ واگذار شود؛

اما مسئولان سازمان خصوصی‌سازی‌ راهکار‌های دیگری را برای واگذاری جست‌وجو می‌کردند. درنهایت هیات واگذاری، مجوز واگذاری تعدادی از شرکت‌های پتروشیمی را در قالب هلدینگ و واگذاری مابقی شرکت‌ها به‌صورت مستقل را تصویب کرد.

بر این اساس از مجموع کل شرکت‌های زیر مجموعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی 13شرکت در قالب هلدینگ و مابقی به‌صورت مستقل به بخش خصوصی واگذار خواهند شد.

به این ترتیب درخواست پذیرش شرکت هلدینگ پتروشیمی با سرمایه 4 هزار میلیارد تومانی، هفته گذشته به سازمان بورس ارائه شد تا مقدمات عرضه سهام این شرکت ظرف 6 ماه آینده فراهم شود. این درخواست بعد از بررسی در سازمان بورس برای پذیرش نهایی به شرکت بورس ارسال خواهد شد.

در همین رابطه اسماعیل غلامی، معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ ضمن تایید ارائه درخواست هلدینگ پتروشیمی به سازمان بورس و اوراق بهادار خاطر نشان کرد: از مجموع شرکت‌های پتروشیمی، بخشی از سهام 13‌شرکت در قالب یک هلدینگ در بورس واگذار خواهد شد.

او افزود: همچنین 18‌شرکت نیز در قالب طرح و 19 شرکت نیز به‌صورت مزایده به بخش خصوصی سپرده خواهند شد. او در ادامه تاکید کرد: البته 13‌شرکتی که قرار است به‌صورت هلدینگ واگذار شوند همه سهامشان در اختیار این هلدینگ نخواهد بود به‌عنوان مثال در مورد پتروشیمی بندر امام 49درصد سهام در مجموعه هلدینگ قرار خواهد گرفت.

معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ در ادامه بیان داشت: شرکت صنایع پتروشیمی برای آماده‌سازی‌ صورت‌های مالی این شرکت‌ها 2‌ماه فرصت خواسته است تا ترازنامه تلفیقی 13‌شرکت و صورت‌های مالی شرکت را برای ارائه به‌خصوصی‌سازی‌ و بورس آماده کند.

غلامی در پاسخ به این پرسش که آیا سهام شرکت‌های پتروشیمی در ماه‌های آینده عرضه خواهند شد، گفت: بسیاری از کار‌های آماده‌سازی‌ سهام شرکت‌های پتروشیمی انجام شده است؛ ضمن اینکه در حال حاضر تعدادی از این شرکت‌ها واگذار شده‌اند به‌طور مثال برنامه عرضه سهام شرکت راهبران پتروشیمی در مرحله نهایی است و به‌زودی واگذار خواهدشد.

او در ادامه اضافه کرد: سازمان خصوصی‌سازی‌ تا پایان سال‌جاری سهام برخی از شرکت‌ها را در بورس عرضه خواهد کرد.  همچنین خبرگزاری فارس درباره تصویب اساسنامه شرکت هلدینگ پتروشیمی گزار ش داد: اساسنامه شرکت هلدینگ پتروشیمی بعد از تصویب در هیأت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی باید توسط وزیر به هیأت دولت ارائه شود تا به تصویب برسد.  همزمان با این اقدام باید 70شرکت وابسته به شرکت ملی صنایع پتروشیمی تجدید ارزیابی شوند.

به گزارش فارس، براساس مصوبات هیأت واگذاری، از 45شرکت و طرح وابسته به شرکت ملی صنایع پتروشیمی، 17 شرکت پتروشیمی مانند: پتروشیمی خراسان و تبریز به‌صورت جداگانه قیمت‌گذاری خواهند شد و 13‌شرکت به همراه 18 طرح تا قبل از بهره‌برداری به شرکت هلدینگ پتروشیمی واگذار خواهند شد. 

براساس مصوبه هیأت واگذاری، هر چند این هلدینگ باید تا 2ماه آینده در بورس مورد پذیرش قرار گیرد، اما مسئولان هلدینگ پتروشیمی درخواست کرده‌اند که فرایند پذیرش تا خردادماه سال 88 انجام شود که احتمالا با موافقت مسئولان مواجه می‌شود.

هدف‌گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی وابسته به وزارت نفت دولت جمهوری اسلامی ایران، مسئولیت توسعه عملیات صنعت پتروشیمی کشور را برعهده دارد. 

این شرکت در حال حاضر دومین تولید‌کننده و صادر‌کننده فراورده‌های پتروشیمی در خاورمیانه است. و در برنامه‌های بلندمدت شرکت، دستیابی به فروش 20میلیارد دلار محصولات پتروشیمی هدف‌گذاری شده است.

کد خبر 72523

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز