گروه بورس: سال 2008 میلادی برای بازار سهام تهران و سهامدارانش با اوج گرفتن معدنی‌ها آغاز شد

 اما در ادامه و در روزهای پایانی زمستان تصمیم مجلس در افزایش بهره مالکانه دولت از معادن قیمت سهام این گروه از شرکت‌های بورسی را از صدر به ذیل کشاند و صاحبان سهام معدنی‌ها سراسیمه در صف‌های فروش ایستادند، به این ترتیب مشتریان حقیقی و حقوقی بورس تهران دل نگران از حال و روز بازار و احتمال ادامه روند افت شاخص به تعطیلات نوروزی رفتند، با این همه با آغاز روزهای بهاری ورق برگشت و فولادی‌ها چشم بازار را گرفتند تا سهام بیشتری بین اهالی بورس دست به دست شود و سرمایه‌گذاران بازارهای رقیب دوباره راه خیابان حافظ را در پیش بگیرند؛

در نتیجه رشد لوبیای‌سحرآمیز شاخص که از سال 83 به خواب زمستانی فرورفته بود آغاز شد و سهامداران برای خرید سهم‌های طلایی آستین‌ها را بالا زدند.

پاییز سرد بازار سهام

اما روزهای گرم و پر رونق بورس اوراق بهادار تهران در میانه تابستان به آخر رسید وبا شدت گرفتن تب تند سنگ آهنی و کاهش بی‌وقفه ارزش سهام فولادی‌ها، بازار در مسیر نزولی ایستاد که در نهایت به سقوط آزاد یکشنبه سیاه آبان ماه ختم می‌شد.

به این ترتیب شاخص در ماه‌های پایانی سال میلادی گذشته مرز حمایت را شکست و به کمتر از 9 هزار واحد رسید. در چنین روزهای سرد بی‌رمقی هم که مخابرات تا اطلاع ثانوی از گردونه معاملات کنار گذاشته شده بود و سهام شرکت‌های بزرگ و صاحب سرمایه گرفتار گره کور معاملاتی بودند حرفه‌ای‌های بازار به سراغ اعضای کم بضاعت‌تر بورس رفتند تا شاید از این طریق نوسان‌گیری کاذب دست خالی به خانه باز نگردند.

بورس تهران در شرایطی سال 2008 میلادی را به آخر رساند که همچنان دوران نقاهت خود را پشت سر می‌گذارد وبا وجود به کف رسیدن ارزش سهام شرکت‌های بزرگ و کوچک، سهامداران کماکان منتظر کاهش بیش از پیش قیمت‌ها هستند.

در سوی دیگر میدان هم دولت نه تنها تمایلی به تزریق نقدینگی به بازار از خود نشان نمی‌دهد بلکه از صرافت فروش اموال اصل چهل‌وچهاری خود افتاده و رسما عرضه سهام شرکت‌های تازه وارد در بورس را تا پایان سال متوقف کرده است.

گزارش جدید

با همه این اوصاف در همین سال پرفراز ‌و نشیب یادست‌کم در 11 ماه آن در کارنامه فعالیت بازار اوراق بهادار تهران نمرات چشمگیری هم وجود دارد.

به‌عنوان مثال با استناد به آخرین گزارش فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار ارزش معاملات بازار سهام تهران در 11 ماه سال 2008 در مقایسه با مدت مشابه سال میلادی گذشته 92درصد افزایش یافته و به 5/14میلیارد دلار رسیده البته سهم سرمایه‌گذاری‌های خارجی از این رقم کماکان صفر است.

برهمین اساس ارزش بورس اوراق بهادار تهران در همین مدت نسبت به 11 ماه سال میلادی گذشته رشد 5/24درصدی را تجربه کرده است.

البته آن طور که از گزارش فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار برمی‌آید ارزش بازار سهام تهران که در آغاز سال2008 در حدود 49میلیارد دلار برآورد می‌شد، در ماه ژوئن از 61میلیارد دلار فراتر رفت و در ماه آگوست به مرز 69میلیارد دلار هم رسید، اما از ماه اکتبر روند نزولی ارزش این بازار دوباره از سرگرفته شد تا در ماه نوامبر در چند قدمی 51 میلیارد دلار متوقف شود.

نزول شاخص

براساس آخرین گزارش این فدراسیون شاخص معاملات بورس تهران (قیمت وسود نقدی) هم تا پایان نوامبر در مقایسه با سال قبل 11درصد رشد کرد، هر چند که این شاخص تنها در آخرین ماه مورد بررسی به نسبت ماه پیش از آن 8 درصد نزول را پشت سر گذاشت و به 38‌هزار و265 واحد رسید.

دست آخر اینکه سهام در گردش بازار تهران در سال2008 کماکان بسیار ناچیز و کمتر از 30درصد بود. براساس گزارش فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار سهام در گردش بورس تهران در اولین ماه سال میلادی گذشته تنها 20 درصد بود، این رقم در آگوست به 28 درصد هم رسید اما در یازدهمین ماه از سال تا 26‌درصد کاهش یافت.

کد خبر 72630

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز