امیر قلعه نویی در گفت‌وگویى با صداى آلمان از وضعیت تیم ملى فوتبال ایران پس از مسابقات جام جهانى، تغییرات انجام گرفته و برنامه‌هاى تیم ملى سخن گفت.

متن این گفت و گو را که ایسنا مخابره کرده است، بخوانید:

  • دویچه‌وله: شما حدود سه ماه است که سرمربى تیم ملى فوتبال ایران هستید. این مدت را چطور ارزیابى می‌کنید؟ با چه مشکلاتى برخورد کرده‌اید و در این سه‌ماه به چه نتیجه‌اى رسیده‌اید؟


امیر قلعه‌نویى: خب، تیم ملى بعد از جام جهانى با نتایجى که بدست آورده بود، شرایط مطلوبى نداشت. ما طى جلساتى که با مسئولین داشتیم وضعیت را تشریح کردیم و زمان کمى هم داشتیم، براى این که بازى مقدماتى جام ملت‌هاى آسیا بود، از آن طرف هم لیگ تعطیل بود و شرایط مناسبى وجود نداشت. خوشبختانه لطف خدا شامل حال‌مان شد و با برنامه‌ریزى و همت خود بچه‌ها توانستیم با یک برنامه بسیار خوب امتیازات لازم را بگیریم و تیم ملى تا حدودى وضعیت مطلوبى پیدا کرده،‌ ولى من اعتقاد دارم جایگاه تیم ملى ما اینجا نیست و پتانسیل بسیار بالایى داریم و بهتر از این هم مى‌توانیم بازى کنیم.

  • بعد از جام جهانى تیم ملى فوتبال آشفته بود. شما براى رفع بحران چه قدم‌هایى برداشتید؟


 ببینید، همانطور که شما اشاره کردید، بچه‌ها از نظر روحى ـ روانى شرایط بسیار خوبى نداشتند، حتا بعضى از لژیونرها که در آلمان بازى مى‌کردند فوتبال‌زده شده بودند و به‌قولى مى‌خواستند از تیم ملى خداحافظى کنند. ما آمدیم بیشتر روى بخش روانى بچه‌ها کار کردیم. من خودم با تک تک بچه‌ها تماس گرفتم،‌ از وضعیت تیم ملى گفتم، از عرق ملى گفتم و خوشبختانه همه‌شان دارند کار مى‌کنند و زحمت مى‌کشند و خدا را شکر شرایط هم خوب است. ولى ما نباید از این غافل بشویم که ما جا داریم همه بهتر از این بازى کنیم و هم بهتر از این نتیجه بگیریم. یکى از مشکلات عمده ما در آن موقع این بود که لیگ تعطیل بود و بچه‌ها هم از نظر روحى، هم از نظر آمادگى جسمانى و هم از نظر فنى در شرایط خوبى نبودند،‌ ولى خوشبختانه الان هم لیگ‌ هست و هم آن مسایل روحى روانى و با امتیازاتى که بدست آوردیم آن مشکلات هم تا حدودى حل شده است.

  •  همانطور که شما هم اشاره کرده‌اید، مشکل روحى روانى باعث شده بود که تیم ملى در جام جهانى فاقد انسجام تیمى باشد. بجز این نکات روحى روانى، از نظر تاکتیکى و تکنیکى چه تغییراتى دادید؟


تغییرات عمده‌ را ما در چید‌مان دادیم، در نفرات زیاد تغییرات نداشتیم. یک مقدار تاکتیک تیمى را عوض کردیم و یک مقدارى هم بحث مدیریت بهره‌بردارى بچه‌ها بود که با یکى دو جابجایى، مثلا براى نصرتى. او معمولا در دفاع چپ بازى مى‌کرد که به نظر من او آنجا قابلیت بازى ندارد. ما از او یا به عنوان مدافع پوششى و یا مدافع یارگیر که واقعا خوب کار کرد، استفاده نمودیم. یعنى ما هم تغییر تاکتیک دادیم و هم مقداری از نفرات در همان تغییر تاکتیک، جابجایى انجام دادیم، ولى در اصل نفرات همان بازیکنانى هستند که در جام جهانى هم بودند.

  •  این تغییر تاکتیک را شفافتر توضیح بدهید؟ آقاى برانکو ایوانکوویچ مثلا با سیستم 1-3-2-4 بازى مى‌کرد. شما چه تغییراتى دادید؟


 با توجه به این که آقاى برانکو با یک دفاع خطى بازى مى‌کرد، اعتقاد بنده این است که اولا تیم ما نباید گل بخورد. من آمدم با 3 مدافع مرکزى که یکی‌شان پوششی‌ست بازى کردم. الان شما اگر در بازی‌هایى که تحت نظر من انجام شده، دقت کنید، می‌بینید که ما در 7 بازى 2 گل خورده‌ایم و این آمار بسیار خوبى‌ست. یعنى چیزى حدود 340 دقیقه است که گل نخوردیم و ضعف‌هاى ساختار دفاعى را تاحدودى برطرف کردیم و بعد از آن دنبال این هستیم که انشااله هم خوب بازى کنیم و هم گل‌هاى بیشترى بزنیم. یعنى عمده کار ما این بود که نظام دفاعى و ساختار دفاعى را بهتر کردیم.


  •  خیلى‌ها مى‌گویند این سیستمى که الان شما ارائه مى‌دهید، یعنى سیستم 2-5-3 برای دوران گذشته است که مطابق تاکتیک امروزه نیست. نظر شما در این رابطه چیست؟


 خب، نظر آن دوستان براى ما قابل ارزش است،‌ ولى اعتقاد من این است که این سیستم سیستم بسیار خوبی‌ست و بعد هم در نهایت سیستم بازى نمى‌کند، بازیکنان هستند که بازى مى‌کنند و ما چه در استقلال و چه در این چندتا بازى در تیم ملى با این سیستم موفق بودیم. مهم، موفقیت تیم ملى است، نه سیستم! ما با هر سیستمى که موفقیت بدست بیاوریم، به نظر من کار رو به جلویى است.

  •  بله. یکى از ایرادهایى که به آقاى برانکو گرفته مى‌شد این بود که ایشان اصلا هیچ شانسى را به بازیکن‌هاى دیگر نمى‌دهد. حالا با آمدن شما چه تغییراتى در این زمینه رخ داده؟


 به نظر من این سوال زیاد جاى بحث کردن ندارد. چون ما عملا نشان داده‌ایم که هر بازیکنى که شایستگى و قابلیت داشته باشد، مى‌تواند در تیم ملى حضور داشته باشد. خیلى از جوانها را، شما دیدید، ما آوردیم، حفظ شان کردیم و بهشان بازى دادیم و خصوصا در تورنمنت‌ها و اردو ما بیشتر سرمایه‌گذاری‌مان روى جوانها بود. یعنى مى‌خواهم بگویم در زمانى که من هستم لیست سیاهى وجود نخواهد داشت.

  •  به مسئله لژیونرها هم بپردازیم. شما در لیست اول‌تان که 40 نفر در آن بودند، تقریبا تمام اسکلت تیم برانکو را دعوت کرده بودید و از لیگ ایران هم بازیکن‌هاى جدیدى را دعوت کرده بودید، اما نام فریدون زندى در آن نبود. چرا؟


 ببینید، من اعتقاد دارم فریدون بازیکن بسیار خوبى است و بالاخره همین که آمده در تیم ملى ایران بازى کرده، من‌ واقعا خوشحال شدم که این جوان برومند ایرانى روى مملکت‌اش تعصب دارد. ولى شما مى‌دانید، فریدون الان مثل گذشته نیست، حتا اکنون در یک تیم دست دوم بازى مى‌کند و هنوز بازیکن فیکس نشده. شما مطمئن باشید فریدون زندى اگر یک شرایط ایده‌آل در آلمان پیدا بکند، حتما جزو دعوت‌شده‌ها خواهد بود. فریدون آن بازسازى خودش را انجام بدهد، به شرط این بازسازى حتما دعوتش مى‌کنیم و مدنظر ما هم هست.

  •  آقاى قلعه‌نویى درباره بازى آخر تیم ایران در مرحله مقدماتى پیکارهاى جام ملت‌هاى آسیا صحبت بکنیم: دیدار ایران در مقابل کره جنوبى در تهران. وضعیت تیم و بازى را چگونه مى‌بینید؟


- همانطور که مطلع هستید، تیم کره دارد با تمام بازیکن‌هایش مى‌آید. خب، ما هم چون بازى خانگى داریم مترصد این هستیم که با یک بازى خوب سه امتیاز را بگیریم که بعنوان سرگروه صعود کنیم. تیم کره هم تیم خوبی‌ست. بالاخره تشکیلات و برنامه‌ریزی‌شان از ما خیلى جلوتر است. باید این را قبول کنیم، ولى بازى و پتانسیل فنى تیم ما از آنها بالاتر است.

 

کد خبر 7253

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز