شنیده‌ها حاکی است: خودروهای وارداتی به دروازه‌های بازار ایران رسیده‌اند. تبلیغات محیطی برخی از شرکت‌های مجاز به واردات خودرو نیز آغاز شده است.

واردات خودرو

به‌ گزارش همشهری آنلاین، آنگونه که از بیلبوردهای تبلیغاتی برمی‌آید، بازار باید منتظر محصولاتی از خودروسازان ژاپن، چین، کره‌جنوبی و حتی جمهوری چک باشد؛ اما هنوز قطعیتی در مورد اغلب مدل‌های آنها وجود ندارد.

با ابلاغ آیین‌نامه واردات خودرو، امکان واردات حداکثر ۱۰۰ هزار خودروی خارجی به ارزش ۱۰ تا ۲۰هزار دلار با مجموع ارزش حداکثر یک میلیارد دلار فراهم شد.

در این آیین‌نامه اگرچه اولویت و تأکید بر واردات خودروهایی با ارزش نزدیک به ۱۰هزار دلار بود که در صورت اجرای آن، احتمال ورود ۹۰ تا ۱۰۰ هزار خودروی خارجی از معبر واردات وجود داشت؛ اما شواهد حاکی است بخش قابل‌توجهی از واردات به برخی خودروهای با ارزش نزدیک به ۲۰هزار دلار اختصاص پیدا کرده و حتی برخی مدعی واردات خودروهایی بالاتر از این رقم نیز هستند. با این حساب امکان کاهش تیراژ واردات به ارقام کمتر از ۱۰۰هزار واحد و در حوالی ۵۰هزار واحد نیز وجود دارد.

آخرین اظهارات مسئولان وزارت صنعت از صدور مجوز ۱۲شرکت برای واردات خودرو حکایت دارد و این فهرست همچنان برای افزایش شرکت‌های واردکننده باز است.

از میان این ۱۲شرکت، برخی شرکت‌ها تبلیغات محیطی محصولات وارداتی خود را البته با تمرکز بر برند وارداتی آغاز کرده‌اند، اما اغلب آنها هنوز نامی از مدل خودروهای وارداتی خود نبرده‌اند.

بررسی تبلیغات محیطی شرکت‌های واردکننده خودرو نشان می‌دهد تا این‌جای کار احتمال ورود محصولاتی از کمپانی‌های کیا و هیوندای کره‌جنوبی، تویوتا و میتسوبیشی ژاپن، اشکودای جمهوری چک از زیرمجموعه‌های فولکس واگن و کمپانی چانگان موتورز چین پررنگ است.

با درنظر گرفتن توصیه‌های آیین‌نامه واردات خودرو، به‌نظر می‌رسد محصولات هیوندای به‌خصوص مدل‌های آی۱۰، آی۲۰ و آی۳۰، اکسنت و النترا امکان واردات به ایران را دارند.

همچنین محصولات کیا به‌خصوص سراتو، محصولات تویوتا به‌ویژه تویوتا کرولا کم‌آپشن، محصولات اشکودا به‌خصوص مدل‌های فابیا و راپید و محصولات میتسوبیشی به‌خصوص ۲مدل ارزان قیمت آن یعنی میراژ و ASX نیز در دامنه قیمتی کمتر از ۲۰هزار دلار قرار می‌گیرند و احتمال ورود آنها در روزهای آینده وجود دارد.

در این میان خبرها حاکی از این است که احتمالا چانگان CS۳۵ و خودروهای MG۶ و MG۳ نیز در فهرست واردات قرار داشته باشند. در مجموع، از میان همه خودروهایی که احتمال واردات آنها به ایران وجود دارد، شانس و اقبال محصولاتی که در دوره‌های قبل واردات آنها به کشور رواج داشته و ضمن بازاریابی داخلی، شبکه خدمات پس از فروش آنها نیز مهیاست، بیشتر خواهد بود.

کد خبر 727064
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha