یکشنبه ۲۲ دی ۱۳۸۷ - ۱۷:۵۴
۰ نفر

گروه اجتماعی – مینا شهنی: سود سهام عدالت مددجویان کمیته امداد و بهزیستی از 12‌بهمن ماه پرداخت خواهد شد.

سود در نظر گرفته شده برای این مددجویان در این مرحله نفری 80 هزار تومان است که هر خانوار زیر پوشش نهادهای حمایتی حداکثر برای 5 نفر می‌تواند 400 هزار تومان دریافت کند.

این بار وعده پرداخت سود سهام عدالت از سوی غلامرضا کرد زنگنه، رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ کشور روی خروجی پایگاه اطلاع‌رسانی دولت منتشر شد. او در این‌باره گفت: پرداخت این سود به 5/4 میلیون نفر از افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی از 12 بهمن ماه آغاز خواهد شد.

به گفته کرد زنگنه تنها مدرکی که افراد برای دریافت سود باید همراه داشته باشند فیش 3نسخه‌ای است که نهادهای حمایتی به آنان خواهند داد.

دستورالعمل اجرایی، نحوه تحویل قبوض به نهادهای حمایتی و توزیع قبوض بین مشمولان دریافت سود سهام عدالت تا پایان این هفته به دبیرخانه‌های استانی وزارت امور اقتصادی و دارایی برای اجرا ابلاغ می‌شود.

اگر این وعده دولت در تاریخ اعلام شده به نتیجه نهایی و عملی برسد تمامی افراد تحت‌پوشش نهادهای حمایتی می‌توانند از تاریخ یاد شده به بعد برای دریافت سود سهام عدالت‌شان به مراکز تعیین شده مراجعه کنند.

دولت به مددجویان بدهکار است

دولت هنوز وعده پیشین‌اش را برای مددجویان نهادهای حمایتی عملی نکرده است.
وقتی در ماه رمضان دولت وعده توزیع یک سبد غذایی را به مددجویان نهادهای حمایتی داد انتظار می‌رفت که براساس زمان تقریبی اجرای وعده حداکثر تا پایان ماه مبارک رمضان و عید فطر این وعده عملی شود. با گذشتن چند هفته از پایان ماه رمضان و عملی نشدن وعده دولت اعتراض مددجویان نسبت به خلف وعده دولت بالا گرفت.

افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی که انتظار داشتند چنان که از نام سبد کالای رمضان برمی‌آید، بتوانند همزمان با عید فطر سبدهای‌شان را تحویل بگیرند با طولانی شدن زمان انتظار نسبت به این تاخیر اعتراض کردند.

ابتدا با تصور اینکه اختلاف میان وزارت رفاه و کمیته امداد است گمانه زنی‌هایی شد که همین اختلاف سبب دیرکرد تحویل سبدها شده است، اما پس از آنکه سرپرست کمیته امداد اعلام کرد که نهاد متبوعش تنها وظیفه توزیع سبد را خواهد داشت همه نگاه‌ها به سوی وزارت رفاه خیره شد.

براساس اخبار منتشر شده بودجه تهیه سبد کالای رمضان 100 میلیارد تومان بود که براساس توافق به عمل آمده 30 میلیارد تومان آن را وزارت رفاه و 70 میلیارد تومان باقیمانده را نیز دولت برعهده گرفت.

اما پس از زمان کوتاهی معلوم شد که سهم بودجه‌ دولت پرداخت نشده است. شنیده‌ها گویای این نکته بود درحالی‌که رئیس‌جمهوری نیز با اعطای سبد کالا موافقت و بودجه را نیز تصویب کرده است اما معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور با ایراد گرفتن از این مصوبه واریز بودجه را ناممکن کرده است.

ابلاغیه‌ای نیز از سوی رئیس‌جمهوری حدود نیمه آبان صادر شد اما معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی با راکد نگاه داشتن ابلاغیه و وارد کردن ایرادهایی به آن عملا از واریز بودجه جلوگیری کرد.

هر چند خبر مخالفت با ابلاغیه ریاست‌جمهوری از سوی هیچ مقام رسمی تایید نشد اما هیچ کس نیز کوشش نکرد تا آن را رد کند به همین دلیل منطقی است که این مخالفت را واقعی بدانیم. اما وزیر رفاه به‌دنبال این مشکلات در رویارویی با خبرنگاران گفت که هنوز چاپخانه‌ای برای چاپ بن‌های مخصوص این کار یافت نشده است، توضیحی که همان هنگام نیز از سوی خبرنگاران جدی گرفته نشد.

وزیر رفاه باز هم در جمع خبرنگاران از توزیع سبد کالا تا پایان هفته ( یک ماه پیش) خبر داد بی‌آنکه نگران عملی نشدن وعده‌اش باشد که با گذشت زمان این وعده هم عملی نشد.

در آخرین واکنش مدیرکل فقرزدایی وزارت رفاه نسبت به این تاخیر اظهار تأسف و عذرخواهی کرده و مشکل اصلی را عدم تخصیص بودجه اعلام کرده است. عبدالله عمادی گفت: تاخیر در اجرای این کار به‌دلیل ساز و کارهای اجرایی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی صورت گرفته است که خوشبختانه هم‌اکنون این مشکل حل شده که امیدواریم به‌زودی توزیع آن آغاز شود.

صف انتظار طولانی است

صف انتظار مددجویان طولانی است، با در نظر گرفتن شرایط دشوار زندگی گروه‌های هدف نهادهای حمایتی سبد کالای رمضان هر چند فقیرانه چیده شود تاثیر زیادی در زندگی مددجویان دارد.

این بار وعده پرداخت سود سهام عدالت نیز به آن افزوده می‌شود، به‌نظر می‌رسد دولت بایستی تلاش بیشتری برای خوش قولی و عمل به وعده‌هایش به‌ویژه در برابر مددجویان به خرج دهد.

کد خبر 72707

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز