تلاش بسیاری از معلمها، مدارس و حتی وزارت آموزش و پرورش هم این است که دانشآموزان را پژوهشگر بار بیاورند؛ یعنی بچهها بهجای ماندن در سطح کتابهای درسی، در مفاهیم عمیق آن غرق شوند. یکی از نمونههای این تلاش، اعلام اسامی برگزیدگان هفتهی پژوهش و تقدیر از نفرات برگزیده بود.
در این مراسم که صبح امروز یکشنبه، بیستم آذر ۱۴۰۱ برگزار شد، علاوه بر دانشآموزان و معلمان پژوهشگر، یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش، علی لطیفی معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، علی محبی، رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، امید رضاییفر، مدیرکل فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و گروهی دیگر از مسئولان این دو وزارتخانه حضور داشتند.
- برخی دستاورهای دانشآموزی
برخی از دستاوردهای پژوهشگران نوجوان که از آنها در این مراسم تقدیر شد، از این قرار است:
- دهانشویهی گیاهی
که یاسمن پریزادی به همراه سولمازآقاجانی و نداعزیزاده، پژوهشگران مقطع فنیحرفهای از استان آذربایجان شرقی آن را ارائه کردند.
- برنامهنویسی تولید برنامههای بومی برروی سیستم اندروید
که شاهین احمدی، پژوهشگر مقطع فنیحرفهای از استان کردستان آن را ارائه کرد.
- سیانسی فوم با کاربرد های نوین
که رضا کوچکی به همراه مهدی انصاری، پژوهشگران مقطع متوسطهی دوم از استان خراسان رضوی آن را ارائه دادند.
- روبات انباردار
که ساتیار صالحیان دردشتی به همراه سیدمحمدحسین نبوی و سجادمصلحی بهارانچی، پژوهشگران مقطع متوسطهی دوم از استان اصفهان آن را ارائه دادند.
- ساخت دستگاهی برای متعادلکردن اسیدیته آب اقیانوسها برای حفظ زیستبوم مرجانها
که مهسا خوشنظر و فاطمه صادقی، پژوهشگران مقطع متوسطهی دوم از استان تهران آن را ارائه دادند.
- بررسی رابطهی اشتیاق به مدرسه و فرهنگ مدرسه بر بهزیستی تحصیلی دانشآموزان دختر مقطع متوسطهی اول و دوم شهر دهدشت
که رز محمدی به همراه سارینا فالحی، پژوهشگران مقطع متوسطهی اول از استان کهگیلویه و بویراحمد آن را ارائه دادند.
- نورساخت
که حانیه پاکزادجم، پژوهشگر مقطع دورهی دوم ابتدایی از استان کردستان آن را ارائه کرد.
- برخی دستاوردهای معلمان
برخی از دستاوردهای معلمهای پژوهشگر که از آنها در این مراسم تقدیر شد، از این قرار است:
- چگونه توانستم با آموزش خودمراقبتی روانی، درآیناز اشتیاق تحصیلی ایجاد کنم؟
که افسانه شکری به همراه معرفتاله بیگدلی، دبیران پژوهشگر از استان اردبیل آن را ارائه کردند.
- چگونه توانستم مهارت «نه گفتن» را در دانش آموزم، شیدا، تقویت و از آسیبهای احتمالی او پیشگیری کنم؟
که فاطمه سوری، دبیر پژوهشگر از استان همدان آن را ارائه کرد.
- چگونه توانستیم با تقویت کارکردهای اجرایی، اختلال آموزش درس ریاضی توأم با نقص توجه و بیش فعالی دانشآموزان خود را بهبود دهیم؟
که ملکهسادات سیدیباغستان به همراه فاطمه صالحی کامرود، دبیران پژوهشگر از استان خراسان جنوبی آن را ارائه کردند.
- تعریف پژوهش
پژوهش، به معنای بررسی یا کاوشی سختکوشانه با هدف کشف واقعیتهای نو و تفسیر درست این واقعیتها، تجدید نظر در نتیجهگیریها، نظریهها و قوانین پذیرفته شده در پرتو واقعیتهای کشف شده و به کارگیری عملی نتیجهگیریها، نظریهها و قوانین جدید است. در معنایی دیگر، پژوهش فرایند رسیدن به راه حلهای قابل اطمینان از طریق گردآوری، تحلیل و تفسیر دادهها به گونهای برنامهریزی شده و نظاممنداست.
- خبر خوب برای پژوهشگران
در این مراسم، علاوه بر تقدیر از پژوهشگران، وزیر آموزش و پرورش هم برای شرکتکنندگان صحبت کرد. نوری با بیان اینکه آموزش و پرورش آمادگی لازم برای همکاری با وزارت علوم، معاونت علمی ریاستجمهوری و دیگر نهادها را دارد تا این استعدادها را پیدا کنند، گفت: «باید سکوی استعدادیابی برای دانشآموزان داشته باشیم؛ بهگونهای که در هر ساحت تربیتی، استعدادهای دانشآموزان شناسایی و شکوفا شوند. سکوی استعدادیابی، در حال اجرایی شدن است و مقدمات آن فراهم شده است. پس از شناسایی استعدادها باید دانشآموزان را بهسمت مراکز علمی هدایت کنیم که وزارت علوم هم استقبال و آمادگیاش را اعلام کرده است، لذا درب خانههای خلاق، مراکز رشد، خانههای نوآوری و پارکهای دانشبنیان بهروی دانشآموزان باز است.
شایان ذکر است اختراعات نوجوانان پژوهشگری که از آنها در این مراسم تقدیر شد، به جشنوارهی جوان خوارزمی راه پیدا خواهد کرد تا از طرحهایشان برای تولید محصول، حمایت شود.
نظر شما