دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۸۷ - ۱۴:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: دبیر منطقه‌ای خاورمیانه و شمال آفریقای یونیسف درباره بحران غزه اطلاعیه‌ای صادر کرد.

در بیانیه سیگرید کاگ، دبیر منطقه‌ای خاورمیانه و شمال آفریقای یونیسف آمده است: بحران انسانی ناشی از درگیری‌های اخیر در غزه  بیش از همه زنان و کودکان را هدف گرفته است. کودکان بیش از نیمی از جمعیت نزدیک به 1.5 میلیون نفری غزه را تشکیل می‌دهند و از این درگیری‌ها لطمه می‌بینند. با توجه به این که کودکان آسیب پذیرترین بخش جمعیت هستند،  آن‌ها اولین کسانی هستند که از لحاظ روانشناختی پریشان می‌شوند، آن‌ها بیش از همه به حمایت‌های پزشکی نیازمندند و بیش از همه افراد در معرض جنگ مجروح می‌شومند. [بیانیه یونیسف درباره وضعیت کودکان غزه]

تا 3 ژانویه 2009، براساس آمارهای تهیه شده توسط وزارت بهداشت فلسطین از میان550 کشته و 2800 مجروح، 70 کودک فلسطینی کشته و حداقل 650 کودک مجروح شده اند.

غزه در 18 ماه گذشته در محاصره بوده که منجر به خرابی معیشت و رو به خرابی گذاشتن زیربناها و خدمات اولیه شده است. این غیر قابل قبول است.

تعداد کودکانی که در غزه تحت تاثیر از دست دادن سرپرست، خرابی خانه، آوارگی، کمبود درمان و تجهیزات پزشکی مورد نیاز و وقفه در تحصیل قرار گرفته‌اند، هنوز به طور کامل قابل اندازه گیری نیست، اما این تعداد چشم گیر است.

کودکان غزه در حال حاضر نه تنها از حقوق انسانی اولیه، که هر انسانی باید از آن ها بهره‌مند شود، محروم هستند بلکه حقوق اساسی مربوط به کودکان، که امضا کنندگان پیمان نامه جهانی حقوق کودک در مورد آن متعهد هستند، نیز در موردشان رعایت نمی‌شود.

این حقوق شامل حق کودکان برای محافظت شدن از هرگونه اشکال خشونت فیزیکی و روانی و آسیب ها، حق تحصیل، رشد و دسترسی به خدمات سلامت است.

فزونی درگیری‌های کنونی هر عملی برای تسکین بخشیدن به گرفتاری‌های این کودکان را غیرممکن می‌سازد.

یونیسف درخواست خود برای پایان بخشیدن سریع به درگیری‌ها و اجازه گسترش کامل ارسال کمک‌های انسان دوستانه را تکرار می‌کند

کد خبر 72784

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز