دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۸۷ - ۱۶:۴۲
۰ نفر

گروه ادب و هنر-کامران محمدی: در فاصله 16 روز مانده تا بیست‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر، اخبار از آماده‌سازی 25 فیلم جدید برای حضور در این رویداد پرطرفدار حکایت می‌کند.

البته به جز این 25 فیلم که به نوشته مهر در 5 استودیو، آخرین مراحل آماده‌سازی خود را پشت سر می‌گذارند، امسال سازندگان 43 فیلم دیگر نیز برای حضور در جشنواره اقدام کرده‌اند، اما برخی از آنها هنوز فیلمبرداری خود را به پایان نبرده‌اند یا حتی ادامه کارشان رسما تعطیل شده است.

از بین 25فیلم در پایان راه نیز، هنوز قضاوت خیلی زود است و باید منتظر ماند تا هیات انتخاب رای، نظر خود را اعلام کند. به‌ویژه اینکه سال گذشته، اما و اگرهای زیادی بعد از رای هیات انتخاب مطرح شد و هم فیلمسازان انتخاب نشده، به شکلی اعتراض کردند و بعضی از اعتراض‌ها به نتایجی هم رسید و قس علی‌هذا...

به جز این، همیشه در این روزها، وقتی که دیگر بوی سیمرغ همراه با بوی خوش برف و سرما، از کوه‌های سفید البرز به مشام می‌رسد، همه آن‌هایی که حاصل چند ماه کارشان به دقیقه 90 رسیده، چنان به تکاپو و دوندگی‌ می‌افتند که صدای نفس‌نفس‌ زدنشان تمام فضای رسانه‌ای کشور را پر می‌کند؛

اما آن طور که مهر نوشته است، امسال قضیه فرق دارد و «سخنان مدیران این 5 استودیو‌ نشان می‌دهد امسال از بی‌نظمی و شلوغی معمول حاکم بر استودیوها در فاصله یک ماه مانده به جشنواره خبری نیست و مراحل نهایی تولید فیلم‌ها به آرامی جریان دارد.»

از بین 25 فیلم یادشده، اخراجی‌های دوم مسعود ده‌نمکی، صداهای فرزاد موتمن، تردید واروژ کریم‌مسیحی، سیم آخر مهدی کرم‌پور، بیست عبدالرضا کاهانی، دوزخ برزخ بهشت بیژن میرباقری، آناهیتای عزیزالله حمیدنژاد، وقتی همه خوابیم بهرام بیضایی، عیار14پرویز شهبازی، فرزند صبح بهروز افخمی و سوپراستار تهمینه میلانی، به احتمال بالا از جمله فیلم‌های بخش مسابقه امسال خواهند بود که رقابت داغ فیلمسازان و احتمالا استقبال مناسب تماشاگران را نوید می‌دهد. این فیلم‌ها در مراحل قطع نگاتیو، صداگذاری، تدوین و از این دست اقدامات فنی‌اند و بعید است به جشنواره نرسند.

خارجی‌های امسال

اما آن طور که روابط عمومی جشنواره اعلام کرده است امسال در بخش فیلم‌های کلاسیک، 4 فیلم آلفرد هیچکاک و 4 فیلم هم از جان فورد به نمایش درمی‌آیند. «مردی که زیاد می‌دانست» محصول سال 1934، سی و نه پله محصول سال 1935، خانم ناپدید می‌شود محصول سال 1938 و خرابکاری محصول سال 1936 از هیچکاک و از جان فورد، خبرچین محصول سال 1935، خوشه‌های خشم محصول سال 1940، چقدر دره من سرسبز بود محصول سال 1941 و مرد آرام محصول سال 1952 فیلم‌های بخش کلاسیک جشنواره 27 خواهند بود.

به جز این، در بخش مرور نیز آثاری از سینمای کره و آلمان به نمایش درخواهد آمد. از کره، 13 فیلم بلند و از آلمان 11فیلم که همگی بعد از سال 2000 ساخته شده‌اند امسال در جشنواره فیلم فجر به روی پرده می‌روند.

به جز این کشورها، سینمای 47 کشور دیگر نیز در بخش‌های دیگر جشنواره امسال نماینده خواهند داشت تا جشنواره 27، رسما بین‌المللی باشد، 19کشور قاره آسیا، 18کشور قاره اروپا، 7 کشور قاره آمریکا، 4 کشور قاره آفریقا و یک کشور از قاره اقیانوسیه.

جام جهان‌نما (مسابقه سینمای بین‌الملل)، جلوه‌گاه شرق (مسابقه سینمای آسیا)، در جست‌وجوی حقیقت (مسابقه آثار معناگرا) بخش‌های رقابتی اجنبی‌ها هستند و نمایش‌های ویژه آثار روز، نمایش‌های ویژه مستند و جشنواره جشنواره‌ها نیز بخش‌های غیررقابتی آنها.

مجارستان، فرانسه، آلمان، هلند، ایرلند، استرالیا، اروگوئه، فنلاند، برزیل، مالزی، اسپانیا، استونی، ایتالیا، ترکیه، پرتغال، 2کره، بلژیک، چین، یونان، آمریکا، لهستان، بوسنی، مکزیک، روسیه، عراق، ژاپن، اردن، هند، تایوان، افغانستان، تونس، فلسطین، سریلانکا، هنگ کنگ، انگلیس، آرژانتین، شیلی، تایلند، اندونزی، قزاقستان، مغولستان، کانادا، اتیوپی، پاکستان، رواندا، سوئیس و آفریقای جنوبی میهمانان جشنواره امسالند.

اما خبر خوش بخش بین‌الملل امسال، زیرنویس شدن 112فیلم خارجی است که 66تای آن مربوط به بخش‌های رقابتی است.

باقی قضایا، یک روز زودتر

این همه ماجرای جشنواره 27 نیست. در جشنواره امسال که یک روز زودتر از همیشه یعنی 11 بهمن شروع می‌شود، 174 عکس از 22 عکاس، 39پوستر از 12هنرمند، 23 اثر در حوزه گرافیک محیطی از 6گرافیست، 22 آنونس و 16تیزر از 16 هنرمند در بخش مسابقه مواد تبلیغی و اطلاع‌رسانی جشنواره رقابت می‌کنند. علاوه بر این، قرار است فیلم‌های برگزیده و ماندگار 30 سال سینمای ایران نیز در بخش ویژه جشنواره مرور شود.

ضمن آنکه 128 فیلم داستانی کوتاه و مستند کوتاه، 105 مستند نیمه‌بلند و 26 مستند بلند نیز به جشنواره امسال رسیده‌اند که از میان آنها آثار این بخش‌ها نیز به‌زودی معرفی خواهند شد.

کد خبر 72816

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز