سه‌شنبه ۲۴ دی ۱۳۸۷ - ۰۷:۲۴
۰ نفر

گروه ورزشی: بیستم دی‌ماه فرصت یک‌ماهه کنفدراسیون فوتبال آسیا به باشگاه‌های حاضر در لیگ قهرمانان به پایان رسید و قرار است آنها برای بازرسی از وضعیت ورزشگاه آزادی، یادگار امام (ره) و فولادشهر اوایل بهمن‌ماه به ایران سفر کنند.

 این در حالی است که این سه ورزشگاه هنوز به استاندارد لازم نرسیده است. AFC حتی برای آگاهی تیم‌های حاضر در لیگ قهرمانان 22 فاکتور مهم را برای رسیدن به استانداردهای موجود، به باشگاه‌ها ارسال کرده بود اما در این اوضاع، وضعیت استادیوم یادگار امام (ره) شرایط مناسبی ندارد و این احتمال هست که مسابقه‌های صبای قم در ورزشگاه دستگردی یا تختی تهران برگزار شود. گفته می‌شود استادیوم تختی فاقد اتاق کنفرانس مناسب است. برای همین ورزشگاه دستگردی در اولویت است.

برنامه ریزی آسیایی

فصل پیش، در هنگامه برگزاری لیگ قهرمانان آسیا، محل مسابقه‌های سپاهان از اصفهان به تهران تغییر کرد. پیش تر، سپاهان گمان می‌کردباز هم می‌تواند در استادیوم نقش جهان به میدان برود. اما سخت‌گیری کنفدراسیون فوتبال آسیا، این اجازه را به سپاهان نداد. اتفاقی که ساکت، مدیرعامل سپاهان را بر آن داشت که استادیوم فولاد‌شهر را برای مسابقه‌های خانگی سپاهان در نظر بگیرد. فولادشهر به استانداردهای کنفدراسیون فوتبال آسیا نزدیک‌تر بود.

به همین دلیل، فولاد شهر به استادیوم خانگی سپاهان در مسابقه‌های بین‌المللی تبدیل شد.  رهنما، مدیر مجموعه ورزشی فولاد شهر خبر می‌دهد که در مدت یک ماهه ظرفیت اتاق کنفرانس به 100 نفر افزایش یافته است. در حالی که هنوز جایگاه خبرنگاران و VIP  فولاد شهر سقف ندارد.مدیران ذوب‌آهن حالا برای رفع مشکل بزرگتری دست به کار شده‌اند؛ اسکوربورد. فولاد شهر فاقد اسکوربورد است. اسکوربوردی که خریداری و نصب آن 350 میلیون تومان هزینه دارد. ذوب‌آهن با پرداخت 75 میلیون به عنوان پیش پرداخت زمینه را برای نصب اسکوربورد فراهم کرده است. البته فولاد‌شهر مشکلات دیگری هم مثل نور ورزشگاه، mixe zone دارد. نور این استادیوم نیز 700 لوکس است و طبق قوانین AFC حداقل نور استادیوم باید 1200 لوکس باشد.

برای به استاندارد رسیدن فولاد شهر، مسئولان سپاهان تا حالا دخالتی نکرده‌اند و مسئولان ذوب‌آهن به تنهایی برای آماده کردن استادیوم فولادشهر دست به کار شده‌اند. آنها البته در جریان لیگ قهرمانان به بخشی از هزینه‌های از دست رفته خود می‌رسند. گفته می‌شود ذوب‌آهن برای هر یک از بازی‌هایی که در فولادشهر برگزار می‌شود، 6 میلیون تومان دریافت می‌کند. همچنین هزینه هر تمرین پیش از مسابقه، 600 هزار تومان است. معمولا یک روز قبل از مسابقه هر دو تیم یک جلسه تمرین در زمین مسابقه دارند و البته سپاهانی‌ها عادت دارند چند جلسه تمرین در فولادشهر انجام دهند. 

مشکلات ورزشگاه صبا

مسیر فرودگاه امام خمینی(ره) تا ورزشگاه یادگار امام قم یک طرفه است. موضوعی که در سال‌های اخیر حساس نبود. اما حالا برای مسئولان صبای قم مهم است که این مسیر دوطرفه باشد. البته بخشی از کارهای لازم برای تغییر این مسیر انجام شده است. با این وجود، مشکلات ورزشگاه یادگار امام(ره) بیشتر از دو ورزشگاه دیگر است. به غیر از زمین چمن استادیوم که شرایط مطلوبی دارد، در بقیه موارد حتی تیرهای دروازه هم استاندارد نبود طوری که پرچم‌های کرنر هم باید تغییر کند.

آنها البته تمهیداتی انجام داده‌اند برای مثال تیرهای دروازه که فلزی بود حالا فایبرگلاس است. جهان‌بینی، رئیس تربیت‌بدنی قم در این رابطه می‌گوید: «باید به ما کمک شود. چون ما برای اولین‌بار است که می‌خواهیم میزبان لیگ قهرمانان آسیا باشیم؛ یعنی تجربه لازم را نداریم.» هنگام برگزاری مسابقه رفت صباباتری – ابومسلم، شهبازی ناظر مسابقه بود. بعد از این مسابقه، ناظر بازی از ورزشگاه بازدید کرد و بزرگترین مشکل این استادیوم را نبود اسکوربورد دانست.

هنوز تدبیری برای حل موضوع اسکوربورد اتخاذ نشده، درست مثل معضل صندلی‌های ورزشگاه. سکوهای این استادیوم بتونی است و از نظر کنفدراسیون فوتبال آسیا، ایراد دارد. جهان‌بینی می‌گوید: «ورزشگاه قم 7، 8 تا اشکال دارد. به نظر من، قضاوت در مورد نرسیدن استادیوم به لیگ قهرمانان زود است.» طراحی  mixe zone  در ورزشگاه سومین مشکل بزرگ مسئولان صباباتری قم است.

ورزشگاه  آزادی تعهدی به AFC  ندارد

جام ملت‌های آسیا در سال 2007، زمانی که تیم ملی در مالزی بازی می کرد، بعد از هر مسابقه دو بلیت در اختیار خبرنگاران قرار می‌گرفت. یکی برای حضور در کنفرانس مطبوعاتی و دیگری برای حضور در mixe zone. یعنی هر خبرنگار نمی‌توانست هر دو گزینه را انتخاب کند. در آنجا بود که برخی از خبرنگاران برای اولین بار با mixe zone آشنا شدند. اما تفاوت mixe zone  با کنفرانس مطبوعاتی چیست؟ کنفرانس مطبوعاتی معمولا در یک سالن برگزار می‌شود که اغلب مربیان دو تیم در آنجا حضور پیدا می‌کنند. ولی mixe zone به فاصله رختکن تا اتوبوس تیم می‌گویند.

به این ترتیب که در این فاصله سه جایگاه در نظر گرفته می‌شود؛ یکی برای رادیو، یکی برای گزارشگران تلویزیون و سومی برای خبرنگاران رسانه های نوشتاری. بعد از هر مسابقه هنگامی که اعضای یک تیم از این مسیر گذر می‌کنند، اگر تمایل به مصاحبه داشته باشند، در یکی از این سه جایگاه قرار می‌گیرند. اما استادیوم آزادی به عنوان با امکانات‌ترین ورزشگاه کشور فاقد طراحی mixe zone است.

در حالی که مدیر این مجموعه دغدغه‌ای برای تعبیه چنین جایگاهی ندارد. ضیاء آذری می‌گوید: «ما تا به حال کاری برای این کار انجام ندادیم. البته ما 40 روز پیش به علی‌آبادی نامه زدیم تا این قضیه را پیگیری کنند. سازمان ورزش هم به فدراسیون نامه زد اما فدراسیون تا حالا اقدامی نکرده البته آنها می‌خواستند با یک شرکت قرارداد ببندند تا در مورد ترمیم استادیوم آزادی اسپانسر شود، اما قراردادی بسته نشد. چون ما تعهدی نسبت به AFC نداریم و لزومی ندارد که اولتیماتوم کنفدراسیون فوتبال آسیا را در نظر بگیریم.

هر وقت که درخواستی به دست ما برسد، ما هم دست به کار می‌شویم.»باشگاه پرسپولیس برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا، کمیته بین‌المللی تشکیل داده است.کریم‌پور، عضو روابط بین‌الملل فدراسیون در این کمیته نقش تعیین‌کننده‌ای دارد. همکاری او با پرسپولیس البته قرار بود پنهان بماند. اما به هر حال، باشگاه پرسپولیس آنها را برای این روزها در نظر گرفته است. درست برخلاف باشگاه استقلال که ظاهرا هنوز روی لیگ برتر متمرکز است این باشگاه تاکنون اقدامی انجام نداده.

طبق گفته مدیر روابط‌عمومی استقلال، قرار است به زودی جلسه‌ای با موضوع لیگ قهرمانان آسیا  برگزار کنند. او می‌گوید:« مطمئنا در این جلسه این موضوع را بررسی می‌کنیم. همانطور که پرسپولیس برای لیگ قهرمانان کمیته‌ای تشکیل داده، ما هم بی‌کار ننشسته‌ایم و برای اینکه در آینده به مشکل بر‌نخوریم، کارهایی خواهیم کرد.»

مشکلات ورزشگاه آزادی

به گفته مدیر روابط بین الملل فدراسیون فوتبال، استادیوم آزادی هم برای رسیدن به استانداردهای کنفدراسیون فوتبال آسیا باید تدابیری بیندیشد. با گذر از اینترنت وایرلس و mixe zone ، اسکوربورد یکی دیگر از مشکلات این استادیوم است. اسکوربود البته در ورزشگاه آزادی وجود دارد. اما این فصل، هنگامی که تبلیغات الکترونیکی برای اولین بار در استادیوم نصب شد، آن از کار افتاد. آذری البته در این رابطه توضیحی نمی‌دهد، چون همچنان معتقد است که تعهدی نسبت به مسئولان AFC ندارد. اما او در مصاحبه‌های قبلی خود گفته بود که اشکالات اسکوربورد در حال برطرف شدن است.با همه اینها، مشکل اصلی استادیوم آزادی نور کافی است. گفته می‌شود نور این ورزشگاه 800 لوکس است. در حالی که حداقل نور استاندارد 1200 لوکس است. به هرحال تا بهمن‌ماه باید منتظر ماند و دید که واکنش کنفدراسیون فوتبال آسیا نسبت به وضعیت سه ورزشگاه آزادی، یادگار امام (ره) و فولادشهر چیست.

کد خبر 72860

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز