سه‌شنبه ۲۴ دی ۱۳۸۷ - ۱۷:۵۲
۰ نفر

گروه بورس: 50 روز پیش وقتی علی رحمانی، صندلی مدیرعاملی شرکت بورس اوراق بهادار تهران را به حسن قالیباف، تحویل داد

انتظار می‌رفت هیأت‌مدیره و مدیر عامل جدید برای ایجاد تغییرات و اعمال سیاست‌های تازه به سرعت دست به کار شود آن هم در شرایطی که شرکت‌های ارزنده بازار سهام گرفتار گره کور معاملاتی هستند و صاحبان سرمایه در تلاشند باقیمانده نقدینگی خود را از تالار شیشه‌ای خارج کنند و به‌اصطلاح تا وقت باقی است جلوی ضرر را بگیرند.

محمدرضا رهبر، نایب رئیس شرکت بورس، سیاستگذاری کوتاه و حتی بلندمدت شرکت متبوع خود را برای ساماندهی بازار سهام تهران تایید می‌کند و به همشهری می‌گوید: شرکت بورسدرصدد است با بررسی کارشناسی، انتظارات قانون ومردم، از بازار را شناسایی کند.

به گفته او، شرکت بورس و هیأت ‌مدیره و مدیر عامل تازه منتخب آن در تلاشند روش‌های مناسب برای توسعه بازار سرمایه وافزایش کارایی آن را به مشتریان تالار حافظ معرفی کنند والبته دفاع از حقوق سهامداران به‌خصوص صاحبان سرمایه‌های کوچک را در صدر اولویت‌های خود قرار دهند.

مدیرعامل شرکت کارگزاری حافظ در ادامه ودر تشریح مهم‌ترین اقدامات شرکت بورس می‌افزاید: افزایش قدرت نقد شوندگی بازار، اصلاح آیین‌نامه‌ها و  بازنگری در مقررات در صدر برنامه‌های کوتاه مدت شرکت بورس قرار دارد. همچنین هیأت‌مدیره این شرکت امیدواراست با اجرای این تحولات در زمان کوتاه گره کور معاملات گشوده شود واقبال از بازار سهام دوباره افزایش یابد.

او می‌گوید: در پی تشدید این تلاش‌ها ظرف همین چند روز گذشته حجم معاملات و قدرت نقد شوندگی بازار تهران توامان افزایش یافته است. رهبر با تاکید بر ضرورت اطلاع‌رسانی شفاف و دستیابی عموم سهامداران به آخرین اطلاعات شرکت‌ها می‌افزاید: امیدواریم با سازماندهی روند تزریق اطلاعات به بازار، امکان دستیابی یکسان سهامداران عمده وخرد به تازه‌ترین و موثق‌ترین اطلاعات فراهم می‌آید.

به گفته او، کاهش زمان توقف نمادها از دیگر سیاست‌های شرکت بورس برای رونق بخشیدن به بازار تهران است. نایب رئیس شرکت بورس تاکید می‌کند:کارگروه‌هایی برای توسعه بازار، مدیریت ریسک معاملات و اصلاح آیین‌نامه‌ها ومقررات تشکیل شده ونتایج فعالیت آنها به‌زودی به اطلاع اهالی بورس اوراق بهادار خواهدرسید.

او ادامه می‌دهد: به جز این، گام‌های مهمی برای هماهنگی وهمدلی بیشتر با کانون نهادهای مالی وکانون کارگزاران برداشته شده وانتظار می‌رود این تعامل در نهایت به توسعه بازار سرمایه منجر شود.

مدیرعامل شرکت کارگزاری حافظ در تشریح دیگر برنامه‌های شرکت بورس به تنوع ابزارهای مالی، بازارسازی و تقویت بازارگردانی و رفع مشکلات مربوط به سامانه‌های معاملاتی اشاره می‌کند و می‌افزاید: با وجود اینکه در حال حاضر، زمان برای عرضه سهام شرکت‌های مشمول اصل44 مناسب به‌نظر نمی‌رسد اما شرکت بورس به ورود شرکت‌های دولتی تحت هر شرایطی اصرار دارد.

به گفته رهبر، شرکت بورس علاوه بر این مترصد است با جلب نظر موافق مقامات دولتی ومسئولان، مساعدت وکمک خود به صنایع حاضر در بورس را افزایش دهد.

او این کمک‌ها را شامل مساعدت‌های مالی وحمایت از محصولات آنها اعلام می‌کند ومی گوید: برای رسیدن به چنین اهدافی مصمم به افزایش تعامل وهماهنگی با سازمان بورس اوراق بهادار هستیم.

نایب رئیس شرکت بورس در ادامه از صرفه جویی این شرکت در هزینه‌های خود و افزایش مدیریت بر دارایی‌هایش خبر می‌دهد ومی افزاید:برای مدیریت ریسک معاملات در بورس تهران مذاکراتی با بیمه مرکزی وبعضی شرکت‌های بیمه صورت گرفته است.

رهبر تصریح می‌کند: تشکیل شرکت‌های مشترک وبزرگ سرمایه‌گذاری مورد توجه جدی شرکت بورس قرار گرفته تا به این وسیله نقدشوندگی بازار و در ادامه، استقبال فعالان تالار شیشه‌ای افزایش یابد.

به گفته او، به جز همه آنچه گفته شد تحقیقات گسترده‌ای هم برای رفع گره کور معاملاتی از طریق تغییر دامنه نوسان یا حجم مبنا در حال انجام است که امید می‌رود به همین زودی‌ها به نتیجه برسد.

نایب رئیس شرکت بورس از تشکیل کمیته آموزش و فرهنگ‌سازی‌ هم خبر می‌دهد ومی گوید:برای توسعه بازار سهام،  اهداف مندرج در برنامه پنجم توسعه وهماهنگی با شرکت‌های زیرمجموعه سازمان بورس مورد توجه جدی قرار گرفته است.

او می‌گوید:بورس تهران در نظر دارد ارتباط خود با بورس‌های جهانی را جهت جلب سرمایه‌گذاران خارجی افزایش دهد.

رهبر همچنین با اشاره به تاکید شرکت بورس بر استفاده از ابزارهای جدید مالی از جمله قراردادهای آتی ابراز امیدواری می‌کند که برنامه‌های کوتاه مدت این شرکت از جمله افزایش قدرت نقدشوندگی بازار و اصلاح آیین‌نامه‌ها تا پایان امسال محقق شود.

کد خبر 72919

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز