گروه شهری: نشست مشترک شوراهای اسلامی شهر و مجمع تشخیص مصلحت نظام درخصوص چالش‌ها و جایگاه‌های شوراهای اسلامی شهر 25 و 26 دی برگزار می‌شود.

مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران که ریاست شورای‌عالی استان‌ها را نیز برعهده دارد با اعلام این خبر تاکید کرد: هم‌اکنون با مسائل زیادی در زمینه جایگاه و نقش شوراها مواجه هستیم و باید با بررسی این مشکلات هرچه سریع‌تر نسبت به حل آنها تلاش کنیم.

از نظر رئیس شورای اسلامی شهر تهران حل این مشکلات برای رسیدن به جایگاه تعیین شده شوراها در قانون اساسی بسیار مؤثر است. چمران همچنین به جلسه مشترک روز یکشنبه شورا و شهرداری تهران با دولت در زمینه ترافیک اشاره و آن را مفید و مهم ارزیابی کرد و گفت: رئیس‌جمهور قول پیگیری مطالب مطرح شده در این جلسه را داده‌اند و قرار شد شهرداری تهران نیز طرح‌های خود را در جلسه هفته بعد ارائه کند.

به گزارش همشهری در انتهای جلسه دیروز که نوبت به نامگذاری 100 بن‌بست فاقد نام رسیده بود، معصومه ابتکار رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران به مزاح گفت: شورا امروز با 100 بن‌بست روبه‌رو شده است!

چمران در پاسخ گفت: تازه 600 بن‌بست بوده، گفته‌ایم فعلا 100 بن‌بست را بیاورند، بعد هم شورا با بن‌بست مواجه نیست و ان‌شاءالله هیچ وقت هم نباشد.

بنا براین گزارش،دیروز در یکصدوپنجاه‌ونهمین جلسه علنی شورای شهر تهران 3 دستور جلسه مربوط به بررسی یک فوریت پیشنهاد تامین اعتبار مالی جهت تقویت بنیه مالی مؤسسه معین بازنشستگان شهرداری تهران، بررسی لایحه مجوز افتتاح حساب درآمدی نزد بانک پاسارگاد و بررسی لایحه برنامه آموزش عمومی و فرهنگ‌سازی‌ به‌منظور ترغیب دارندگان خودرو به انجام معاینه فنی در دستور کار اعضای شورای شهر قرار داشت.

دیروز پس از طرح دیدگاه‌های مخالف از سوی چند نفر از اعضا نسبت به پیشنهاد تامین اعتبار مالی جهت تقویت بنیه مؤسسه معین بازنشستگان شهرداری، با پیشنهاد حمزه‌شکیب رئیس کمیسیون عمران شورای شهر، شهرداری این درخواست خود را پس گرفت تا بعد از بازنگری‌های لازم راهکار جدید و مناسب‌تری را مبنی بر اینکه به‌طور روشن این تامین اعتبار اساسا از کجا باید صورت بگیرد، بررسی کند و مجددا در شورای شهر مطرح شود.

دستور جلسه بعدی، مربوط به بررسی لایحه افتتاح حساب درآمدی نزد بانک پاسارگاد بود. در این‌باره واعظ مهدوی معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی شهرداری تهران خطاب به اعضای شورای شهر گفت: شهرداری موظف است حساب‌های بانکی خود را به‌تصویب شورای شهر برساند ضمن اینکه کل حساب‌ها در بانک‌های دولتی هستند اما براساس مذاکرات
 انجام شده و باتوجه به تسهیلات وعده داده شده از سوی بانک پاسارگاد چنانچه شورای شهر اجازه دهد حسابی در این بانک افتتاح شود تا بخشی از موجودی و عملیات مالی شهرداری از آن حساب انجام شود.

بنا بر این گزارش، این لایحه گرچه پیش از طرح در شورای شهر به توافق اعضای کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر رسیده بود اما با این همه با مخالفت بیادی، نایب رئیس شورای شهر مواجه شد.

وی گفت: این خطر وجود دارد که با این اقدام سیستم بانک‌های دولتی و ملی تضعیف شوند اما مهدی چمران رئیس شورا و حبیب کاشانی خزانه دار شورای شهر با رد این خطر اعلام کردندکه این اقدام حتی می‌تواند بازار رقابت ایجاد کندو به ارتقای خدمات از سوی بانک‌های دولتی و خصوصی منجرشود.

علاوه براین، کاشانی اظهار داشت: این بانک حاضرشد با شرایط بهتری وام بیشتر با بهره کمتر به شهرداری بدهد؛ یعنی معادل 50 میلیارد تومان وام با بهره 17 درصد که از نظر اعضای کمیسیون برنامه و بودجه شورا فرصت خیلی خوبی است.

این لایحه نیز با رای موافق اعضای شورای شهر به تصویب رسید.

آلودگی‌های ناشی از تردد موتورسیکلت‌ها

رئیس شورای شهر تهران در جریان بررسی لایحه برنامه آموزش عمومی و فرهنگ‌سازی‌ به‌منظور ترغیب دارندگان خودرو به انجام معاینه فنی گفت: 20 تا 25 درصد از آلودگی هوای تهران مربوط به موتورسیکلت‌هایی است که بدون رعایت استاندارد به‌صورت زیرزمینی و زیرپله‌ای تولید می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون روزانه 10 هزار دستگاه خودرو معاینه فنی می‌شوند، گفت: اگر این روند ادامه یابد تا آخر سال یک دوره معاینه فنی خودروها را گذراندیم. وی با اشاره به روز 29 دی ماه، روز هوای پاک گفت: هم‌اکنون مراکز معاینه فنی تا 12 شب فعال است و باید حمایت کنیم تا بخش خصوصی نیز در این مراکز فعال شود.

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروی شهرداری تهران نیز گفت: با شروع هفته هوای پاک، معاینه فنی موتور سیکلت‌های پیک بادپا شروع می‌شود.

به گزارش همشهری دیروز شورای اسلامی شهر تهران از مرتضی تمدن استاندار تهران دعوت کرده بود تا برای تعامل بیشتر بین استانداری، فرمانداری و شورای شهر تهران در جلسه حاضر شود که به‌دلیل کسالت استاندار این امر محقق نشد.

فرهنگ‌سازی درجهت ترغیب به دریافت معاینه فنی

درجلسه دیروز شورا، معاونت حمل‌ونقل و ترافیک با همکاری معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران موظف شدند در راستای هدایت اکثریت خودروهای در حال تردد به مراکز معاینه فنی و جذب و ترغیب مالکان آنان به دریافت برچسب معاینه فنی زیست‌محیطی نسبت به اجرای اقدامات آموزشی و فرهنگ‌سازی‌ اقدام نمایند.

ازجمله این اقدامات عبارت است از: ساخت و پخش انیمیشن تلویزیونی، طراحی و توزیع بروشورها ی اطلاع‌رسانی، استفاده از امکانات رادیو پیام یا زیرنویس در برنامه‌های صداوسیما، انعکاس آخرین اخبار و اطلاعات از طریق درج مقالات و مصاحبه در روزنامه‌ها به‌ویژه روزنامه همشهری، بسترسازی از طریق حضور در مدارس و در میان دانش‌آموزان، نصب بنر در نقاط مختلف شهر، درج شعارهای تبلیغاتی روی بلیت‌های اتوبوس شرکت واحد، مترو و...

کد خبر 72933

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز