همشهری آنلاین: رئیس مجلس شورای اسلامی که در نشست فوق‌العاده اتحادیه مجالس اسلامی شرکت کرده است درخواست انحلال گروه‌های دوستی پارلمانی با اسرائیل را کرد.

به گزارش مهر ، علی لاریجانی با حضوردر نشست فوق العاده اتحادیه مجالس کشورهای اسلامی درخصوص تحولات نوار غزه، طی سخنانی مواضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی وراهکارهای حل مشکل غزه را بیان کرد.

وی حضور تعداد کثیری از روسای مجالس کشورهای اسلامی درکنار اعضای کمیته اجرایی و هیئت‌های مختلف در این اجلاس فوق‌العاده را نشانه حساسیت نمایندگان امت اسلامی نسبت به وضعیت اسف بار مردم غزه و جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی دانست.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به گذشت حدود 20 روز از حوادث دردناک نوار غزه و آمار شهدا و مجروحان و همچنین تخریب زیربناها درغزه خاطرنشان کرد: علیرغم بالا بردن سانسور خبری خصوصا در روزهای اول، به دلیل وسعت جنایات انجام شده، دیگر توان کتمان آن وجود نداشت.

رئیس قوه مقننه خاطرنشان کرد: افکار عمومی جهان در التهاب از این خبرهای دردناک بود که به ناگاه در 48 ساعت گذشته با دو خبرعجیب مواجه شد؛ دو خبری که توجه جهانیان را به خود جلب کرد.

لاریجانی به اظهارات اوباما رئیس جمهور آینده آمریکا درخصوص مشکل انتخاب توله سگ برای دخترش و اینکه وقت زیادی از وی گرفته و به نظر اوباما این انتخاب از انتخاب وزیر بازرگانی آمریکا برای او مشکلتر است، اشاره و یادآور شد: خبر دوم که قدری جالب تراست، ارزیابی رئیس جمهور فعلی آمریکا در آیینه از خودش است که موجب افتخار وی شده است.

وی ادامه داد: البته که بوش در آیینه باید به خود افتخارکند. آیا به نظر شما ایجاد زندان گوانتانامو و شکنجه‌های قرون وسطایی  افتخارنیست؟ آیا جنایات در عراق و در افغانستان برای رئیس جمهور آمریکا افتخار نیست که جشن عروسی افغان‌ها را به بمب باران‌های وسیع تبدیل به عزا کرده‌اند؟ آیا جنایات اسرائیل در جنگ تابستان 2006 که با بمب‌های حاوی اورانیوم ضعیف شده آمریکا بر سرمردم لبنان فرو ریخت، افتخارنیست؟

لاریجانی گفت: ‌آیا اعطای هزار بمب ممنوعه آتش زا به رژیم صهیونیستی برای ریختن بر سر فلسطینیان مظلوم و سوزاندن کودکان و زندان بیگناه فلسطینی درغزه افتخار آمیز نیست؟

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اینک در پیش روی جهانیان تابلویی با دو تصویر وجود دارد: یک تصویر کشته شدن این تعداد از بیگناهان ،کودکان وزنان و تخریب منازل و نسل کشی و جنایت، تصویر دیگر دغدغه انتخاب توله سگ و افتخار به خود در برابر آیینه و خود شیفتگی است. اتفاقا تصویر دوم مربوط به مشرب و نحله‌ای است که خود را متصدی حمایت از حقوق بشر و صیانت از صلح وامنیت جهانی می‌داند.

وی تاکید کرد: این تصور کسانی است که با چنگ اندازی به سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی عملا هویتی تاثیرگذار مبنی برمنافع عمومی برای این سازمانها باقی نگذاشته و حیثیت مجامع بین‌المللی را در رویکردهای انحصارطلبانه و خودخواهانه خویش به سخره گرفته‌اند.

لاریجانی یاد آور شد: این تصویر به خوبی نشان می‌دهد که امروز مفاهیم بلند بالایی چون حقوق بشر، دموکراسی، حمایت از کرامت انسانی، صرفا بازیچه‌ای جهت تسویه حساب قدرت‌های بزرگ با ملت‌های حق طلب و کشورهای مستقل است و در منظر مدعیان حقوق بشر قربانی نمودن صدها انسان و مجروح و بی‌خانه نمودن هزاران انسان درمقابل انتخاب سگ حتی اولویتی درحد یک تقبیح لفظی و کلامی هم ندارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: رنج آورتر آن که سازمان ملل متحد و شورای امنیت که اصلی ترین کار ویژه آن صیانت از صلح و امنیت جهانی است دراین حادثه بزرگ نیز آلات دست برخی قدرت‌های بزرگ شده یا سکوت نموده و یا به جای اینکه ظالم را بر سر جای خود بنشاند و جلوی زورگویی او را بگیرد از مظلوم می‌خواهد که از ابتدایی‌ترین حق دفاع خود صرف نظرکند.

وی با تاکید بر اینکه  شورای امنیت با این کار به متجاوز جایزه جنایت می‌دهد ، اظهارداشت: آیا ملت فلسطین مثل باقی انسانها حق سکنا در سرزمین خود را ندارند؟ آیا ملت فلسطین حق ندارند به روش دموکراتیک دولت خود را انتخاب کنند؟ آیا ملت فلسطین حق ندارند با امکانات اولیه از خود و سرزمین خود دفاع کنند .

لاریجانی با بیان اینکه با فاجعه غزه دو گونه می‌توان برخورد کرد ،گفت: یکی یافتن ریشه‌ها و قطع کردن آنها و دوم مهار پدیده شوم و غیرانسانی اخیر است.

وی ادامه داد: طبعا به دلیل عمق این جنایت و در راستای رسیدن به راه حل‌هایی جهت مساعدت سریعتر به مردم بی‌پناه غزه در صدد نیستیم وقت خود و شما را در این مجال به ریشه‌ها مصروف نماییم. اما بر این نکته تاکید می‌کنم که این پدیده زشت در اشغالگری و روحیه تجاوز‌گری رژیم صهیونیستی است همانگونه که تجاوز به غزه اولین تجاوز این رژیم نیست، آخرین آن هم نخواهد بود کما اینکه هنوز سرزمین برخی کشورهای مجاور دردست اندازی و یا در تصرف رژیم صهیونیستی است. لذا هر راه حلی برای پایان بخشیدن به بحران غزه باید گوشه چشمی به ریشه اصلی این مسئله نیز داشته باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: فجایع جانسوز غزه و سستی نهادهای بین‌المللی در جلوگیری و کنترل این فجایع و ماجراجویی و تجاوزگری رژیم صهیونیستی هیچ عذر و بهانه‌ای را برای سستی و بی‌تفاوتی ما مسلمانان در مساعدت به مقاومت و امداد رسانی به مردم مظلوم فلسطین به عنوان بخشی از خانواده امت اسلامی باقی نمی‌گذارد.

لاریجانی ادامه داد: البته مقاومت جانانه فلسطینیان شجاع درغزه بار دیگر اسطوره شکست ناپذیری رژیم صهیونیستی را درهم کوبید کما اینکه این اتفاق در جنگ 33 روزه لبنان نیز هدف حذف حزب‌الله بود، رخ داد و با مقاومت جاودانه ملت لبنان درهم شکسته شد.

وی حادثه غم انگیز غزه را بی‌شک از مصادیق آشکار جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت خواند و گفت: باید کلیه برنامه ریزان و عاملان این جنایت‌ها به عنوان جنایت کاران جنگی و جانیان علیه صلح و بشریت و نسل کشی محاکمه و مجازات شوند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: از دبیرخانه اتحادیه بین‌المجالس اسلامی انتظار می‌رود با همکاری سایر کشورها در ثبت وقایع این جنایت اهمام ورزد.

لاریجانی تصریح کرد: بر همین اساس از پارلمان‌های کشورهای اسلامی می‌خواهیم تا با تدوین قانونی در مجالس خود زمینه محاکمه مجرمین بین‌المللی را از طریق دادگاههای داخلی خود فراهم کند.

وی ادامه داد: برخی از دولتهای اسلامی با رژیم صهیونیستی دارای روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری هستند در چنین شرایطی که حتی برخی کشورهای غیراسلامی روابط خود را با این رژیم تعلیق کرده‌اند، استمراراین روابط از طرف کشورهای اسلامی موجب تعجب است.

لاریجانی اظهارداشت: پارلمانی‌های اسلامی می‌توانند بر دولتها نسبت به قطع روابط با اسرائیل فشار آورند.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: متاسفانه تعداد معدودی از پارلمان‌های اسلامی نیز دارای گروه دوستی با رژیم صهیونیستی هستند و یکی از انتظارات امت اسلامی از اجلاسی همانند اجتماع استانبول این است که از این پارلمان‌ها بخواهند گروهای دوستی بارژیم صهیونیستی رامنحل اعلام نمایند.

وی یاد آور شد: مجمع بین‌المجالس آسیایی پیگیری مصائب غزه را را برعهده تروئیکای آسیایی قرارداد و این اجلاس در دمشق تشکیل گردید و بیانیه‌هایی درجهت خاتمه بحران صادر کرد .

لاریجانی گفت: حمایت از تلاش های تروئیکای آسیایی دراین نشست و تلاش درجهت اجرای آتش بس و عقب نشینی نیروهای صهیونیستی و رفع محاصره و باز شدن گذرگاهها از اولویت‌های این اجلاس است که مناسب است با تصمیم جمعی، زمان مشخصی را برای تحقق آن ارائه نماییم تا زمینه کمک‌رسانی به ملت مظلوم فلسطین فراهم شود و متجاوز و هم دستنش تنبیه گردند.

وی در ارائه پیشنهادی به بین‌المجالس آسیایی خاطرنشان کرد: پیشنهاد می‌شود هیئتی از طرف اتحادیه بین‌المجالس اسلامی متشکل از جمعی از نمایندگان مجالس کشورهای عضو جهت همدردی با این مردم مظلوم و نظارت بر چگونگی کمک رسانی توسط کشورهای اسلامی به نوار غزه سفرنمایند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ایران ابراز امیدواری کرد: دبیرخانه اجلاس مدلی برای مشارکت همه کشورها درجهت کمک رسانی و بازسازی غزه پیشنهاد کند تا هر چه سریعتر به فریاد یاللمسلمین عزیزانمان درغزه برسیم.

لاریجانی در پایان سخنان خود خطاب به هیئت‌های پارلمانی شرکت کننده در بین‌المجالس اسلامی از برگزاری کنفرانس دفاع از حقوق مردم فلسطین در آینده‌ای نزدیک در تهران خبرداد و از روسای مجالس کشورهای عضو دعوت کرد تا در این اجلاس شرکت نمایند.

کد خبر 72994

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز