معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفت: آلودگی هوای امسال 58 روز از حد استاندارد بالاتر بود

و این در حالی است که سال گذشته فقط 15 روز این وضعیت وجود داشت و به‌طور کلی افزایش آلودگی هوای تهران امسال 4 برابر بیشتر شده است.

به گزارش خبرنگار سما، احمد نوریان، معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، روز گذشته در نشست خبری مشترک هفته هوای پاک که با حضور مسئولان معاونت حمل‌ونقل و ترافیک تهران و هماهنگ‌کننده 200 سازمان مردم نهاد برگزار شد، با اشاره به اینکه توجه به سلامت شهروندان در ابعاد جسمی، اجتماعی و معنوی مورد توجه مدیریت شهری است، اظهار داشت: در قالب سند راهبردی 5 ساله شهر تهران که در سال 84 تنظیم شد، برنامه‌های مختلفی در حوزه سلامت انجام شده است که زیر ساخت‌های مربوط به آن شروع و به آموزش و رفتار‌سازی‌ توجه ویژه‌ای شده است و سعی داریم تا در ارتقای دانستنی‌های شهروندان و آموزش آنان و تغییر رفتارمردم حرکت کنیم.

نوریان افزود: در همه اقدامات شهرداری به حوزه سلامت توجه شده و از سال گذشته بودجه‌های اجتماعی را به معاونت‌های مختلف منتقل کردیم.

وی با اشاره به 4فصل آموزش با موضوع حمل‌ونقل و ترافیک، بیان کرد: ترافیک، حمل‌ونقل به معنای عام، آلودگی هوا و آلودگی صوتی در این حوزه توجه شده است و فعالیت‌هایی که در بخش‌های مختلف اجتماعی صورت می‌گیرد با فعالیت‌های حوزه ترافیک هم جهت شده و در این کار به ظرفیت تشکل‌های غیردولتی نیز نیاز داشتیم که این کار نیز در حال انجام است و می‌تواند در نهایت اثر بخشی اقدامات را بیشتر کند.

نوریان، آلودگی هوا را مهم‌ترین چالش زیست‌محیطی تهران عنوان کرد و ادامه داد: سالانه 6/1 میلیون تن آلودگی هوا توسط منابع متحرک وارد هوای تهران می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: آلودگی هوای امسال 58 روز از حد استاندارد بالاتر بود و این در حالی است که سال گذشته فقط 15 روز این وضعیت وجود داشت و به‌طور کلی افزایش آلودگی هوای تهران امسال 4برابر بیشتر شده است.

وی تصریح کرد: آلودگی خودروهای قبل از سال 82، ده برابر خودروهای جدید است و آلودگی خودروهای فرسوده نیز 100 برابر بیشتر است و همچنین موتور سیکلت‌های فرسوده نیز 7برابر موتور سیکلت‌های نو، آلودگی تولید می‌کنند که این مسئله نیازمند رسیدگی است.

نوریان با اشاره به شعار خانواده سالم، محله و شهر سالم در پرتو ارزش‌ها اظهار کرد: باید به موضوعاتی که به تسهیل رفت‌وآمد در شهر بینجامد و فرهنگ عبور و مرور را تغییر دهد بیشتر توجه کنیم و با این کار مردم را حساس و مشارکت آنها را نیز بیشتر کنیم که این اقدامات در شهرداری انجام شده و ادامه دارد.

در ادامه این نشست، یوسف رشیدی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت آلودگی‌های شهرداری تهران نیز گفت: بخشی از عوامل موفقیت در کاهش آلودگی هوا فنی و تکنیکی است، اما از دیدگاه اجتماعی در برنامه‌ها باید به عزم ملی برسیم و خسارت‌های ناشی از آلودگی هوا باید بررسی شود.

وی با اشاره به اینکه باید میان آلوده‌کننده و گیرنده آلودگی تمایز وجود داشته باشد، افزود: باید فشار افکار عمومی و رسانه‌ها و سایر تشکل‌ها در مورد این موضوع مطرح شود و همچنین دولت‌های محلی مانند شهرداری‌ها نیز باید اقدامات خود را با قدرت انجام دهند.

کد خبر 73109

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز