بزرگ‌ترین دیوارنگاره کشور به همت سازمان زیباسازی شهرتهران و سازمان تبلیغات اسلامی با عنوان «شهادت ؛ رسم فدائیان ملت» در میدان انقلاب رونمایی شد.

دیوارنگاره

همشهری آنلاین-فهیمه پناه‌آذر : همزمان با سومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی، به همت سازمان زیباسازی و سازمان تبلیغات اسلامی از دیوارنگاره میدان انقلاب تهران با تصاویر شهدای چهار دهه اخیر و شعار «شهادت؛ رسم فدائیان ملت» رونمایی شد.

این دیوارنگاره با تصاویری از شهدایی چون صیاد شیرازی، چمران، آوینی، هاشمی نژاد، ابراهیم هادی، احمدی روشن، طهرانی‌مقدم، حججی، کاظمی آشتیانی و عجمیان‌ نقش بسته شده، با پرچم‌داری شهید سلیمانی روی بزرگ‌ترین سازه تبلیغی ایران نقش دیده می‌شود. شهدایی که به‌نظر ایران امروز به آنها نیاز دارد.

سازه‌ای منحصر به فرد

علی محمدی، مسئول این پروژه هنری است، وی به همشهری می‌گوید: این سازه در میدان انقلاب است و ۱۳۰۰متر مساحت دارد.‌محمدی از ویژگی‌های این دیوارنگاره می‌گوید؛ دیوار نگاره‌ای که به‌عنوان بزرگ‌ترین دیوارنگاره ایران شناخته می‌شود:«میدان انقلاب، یکی از پررفت وآمدترین میدان‌های شهر است، میدان انقلاب ‌ میدان تاریخ‌ساز و مرکزی پایتخت محسوب می‌شود. البته این دیوارنگاره ویژگی‌های خاص سازه‌ای خود را هم دارد. چرا که میدان انقلاب و خیابان کارگر را پوشش می‌دهد و سازه منحصر به فردی است.» محمدی همچنین معتقد است‌که مخاطبان شهر از هر قشری می‌توانند به لحاظ ویژگی بصری که دیوارنگاره دارد با آن ارتباط بصری برقرار کنند.‌

چهره شهدای انقلاب بر بزرگ‌ترین دیوارنگاره ایران
دیوارنگاره میدان انقلاب

از شهدای دهه‌۶۰ تا سردار دل‌ها

در این دیوارنگاره چهره شهدایی دیده می‌شود که در طول این ۴۰سال در مقاطع مختلف تاریخی شهید شده‌اند و هر کدام از آنها در حوزه و شاخه‌های مختلف فعالیت داشتند. موضوعی که محمدی درباره‌اش توضیح می‌دهد:«طراحی این اثر به مناسبت سالگرد شهادت سردار سلیمانی صورت گرفت و براساس شعار محوری این روزها با عنوان جان فدا شکل گرفته است. این اثر نخستین تصویر تلفیقی از شهدایی است که در این دهه‌ها جان فدای ملت بودند. در یک سمت دیوارنگاره تصویر شهدای دهه ۶۰دیده می‌شود و در سمت دیگر شهدایی که در سال‌های اخیر شهید شدند؛ از شهید طهرانی تا احمدی روشن و شهید حججی و... و پرچمدار این شهدا، سردار سلیمانی است.» وی تصریح می‌کند:«این نقاشی نشان می‌دهد که همه این ها؛ امتداد مسیر پویایی و زنده بودن انقلاب را نشان می‌دهد و اینکه توانستند ارزش‌ها را به نسل جدید منتقل کنند و این یعنی انقلاب زنده است.»

محمدی در پاسخ به این سؤال که شخصیت‌های شهید برای این دیوارنگاره چطور انتخاب شدند؟ می‌گوید:«ما شهدای زیادی داریم اما به‌دلیل محدود بودن فضا سعی کردیم که انتخاب‌ها از قشرهای مختلف باشند؛ شهدایی که در حوزه‌های مختلف بودند و شهید شدند و اینکه یک نماد برای معرفی شهدا باشند.» به‌گفته محمدی تکنیک این طرح فتومونتاژ بوده و ابعادش ۷۰در ۱۷متر است. این دیوار نگاره قرار است به شکل مستمر همچون دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) در مناسبت مختلف پذیرای طرح و آثار مختلف باشد.

کد خبر 732239
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار هنر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha