مجلس نمایندگان آمریکا در روز چهارشنبه همچنان درگیر مبارزه پرآشوب بر سر رهبری‌اش بود و کوین مک‌کارتی، رهبر اکثریت جمهوریخواه به علت رای منفی گروه کوچکی در این حزب پس از سه بار دیگر رای‌گیری همچنان رسیدن به ریاست مجلس بازماند.

Congress

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز با وجود اینکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین خواستار وحدت حزب جمهوریخواه شده بود، مک‌کارتی در این سه رای‌گیری پیاپی برای انتخاب رئیس مجلس نمایندگان نتوانست به اکثریت آرای لازم دست یابد، همانطور که در سه رای‌گیری پیشین در روز سه‌شنبه هم ناکام مانده بود. روز چهارشنبه نیز حدود نماینده جمهوریخواه از جناح راست این حزب از رای دادن به مک‌کارتی برای ریاست مجلس نمایندگان خودداری کردند، چرا که نامزد حزب خودشان را از لحاظ ایدئولوژیکی غیرقابل‌اعتماد می‌دانند.

در انتها نمایندگان رای به تنفس جلسه تا ۸ بعدازظهر به وقت شرق آمریکا (۰۱۰۰ پنجشنبه به وقت گرینیچ) دادند تا در پشت درهای بسته به راه‌حلی برسند.

جف ون درو، یکی از حامیان مک‌کارتی به خبرنگاران گفت: «ما یا به گفتگوی واقعی از طریق گروهی برگزیده از افراد تن می‌دهیم یا مجبوریم به صحن مجلس بازگردیم و به تلف کردن روز یکدیگرمان ادامه دهیم.»

این نخستین بار پس از سال ۱۹۳۲، بیش از یک صد سال پیش است که مجلس نمایندگان نتوانسته است در رای‌گیری اولیه رئیسش را انتخاب کند.

این جنگ بر سر رهبری شروعی پرآشوب برای اکثریت جدید جمهوریخواه در مجلس نمایندگان است که پس از رسیدن این حزب به اکثریتی ضعیف در این مجلس - ۲۲۲ به ۲۱۲- در انتخابات میان‌دوره‌ای ماه نوامبر است.  کشمکش داخلی حزب جمهوریخواه چالش‌هایی را برجسته می‌کند که این حزب ممکن است در دو سال آینده  منتهی به انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ با آن روبرو شود.

گرچه حامیان مک‌کارتی امیدوار بودند که رای‌گیری‌های مکرر که اکنون به شش مورد رسیده است، باعث وا دادن مخالفان او شود، آنها بر سر مواضعشان باقی ماندند.

کوین مک‌کارتی که از سال ۲۰۱۹ به عنوان رهبر فراکسیون جمهوریخواه در مجلس نمایندگان خدمت کرده است،‌ فقط ۲۰۱ رای از ۲۱۸ رای مورد نیاز را کسب کرد و ۲۰ نماینده جمهوریخواه به بایرون دانلدز، نماینده جمهوریخواه فلوریدا رای دادند که برای نخستین بار در سال ۲۰۲۰ به نمایندگی برگزیده شد. یکی از نمایندگان جمهوریخواه هم از رای دادن به نامزدی مشخص پرهیز کرد. همه ۲۱۲ عضو فراکسیون دموکرات به رهبرشان حکیم جفریز، نماینده نیویورک برای ریاست مجلس رای دادند.

مک‌کارتی گفت که نهایتا موفق خواهد شد. او  پیش از رای‌گیری روز چهارشنبه گفت: «ما به آن نقطه خواهیم رسید.» مخالفان او می‌گوید که جنگ بر سر رهبری ممکن است هفته‌ها طول بکشد. باب گود، نماینده جمهوریخواه گفت:‌ «ارزش داد که چند روز یا چند هفته صرف آن شود بهترین رئیس ممکن را به دست آوریم.»

این رای‌گیری همچنین ضربه‌ای به ترامپ است که از همه هم‌حزبی‌های جمهوریخواهش خواسته بود اختلافاتشان را کنار بگذارند.

ترامپ در سایت رسانه اجتماعی‌اش Truth Social روز چهارشنبه پیش از رای‌گیری گفت: «اکنون زمان آن است که همه اعضای بزرگ جمهوریخواه مجلس نمایندگان به کوین رای دهند.»

ترامپ هنوز چهره تاثیرگذاری در میان جمهوری‌خواهان باقی مانده است و تا به حال فقط نامزدی‌اش برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ را اعلام کرده است. برخی در حزب جمهوریخواه ترامپ را مسئول شکست این حزب در به دست آوردن کرسی‌های بیشتری در انتخابات میان‌دوره‌ای می‌دانند.

جمهوری‌خواهان تندرو از جانب دیگری از او انتقاد می‌کنند و از او می‌خواهند به مک‌کارتی بگوید از تلاش برای رسیدن به ریاست مجلس نمایندگان دست بردارد.

نتایج ضعیف‌تر از انتظار در انتخابات میان‌دوره‌ای در بحران رهبری مجلس نمایندگان نقش دارد، چرا که مک‌کارتی را برای رسیدن به ریاست این مجلس به حمایت گروهی کوچکی از تندروها در حزب وابسته کرده است. این گروه خواستار کنترل بیشتری بر رهبری حزب و تاثیر بیشتر در رویکرد حزب به لایحه بودجه دارد.

کد خبر 732720

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha