به گزارش واحد مرکزی خبرمدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو امروز درجمع خبرنگاران، ویژگیهای این خودرو را استاندارد روز دنیا، طراحی مناسب، موتور ملی ،استاندارد یورو 4 آلایندگی و ایمنی بالا برشمرد و گفت: این خودرو در شبکه خارجی هم تقاضای زیادی خواهد داشت.
منوچهر منطقی درباره پیشنهاد ایران خودرو برای ثبات یا افزایش تعرفه واردات خودرو گفت :بهتر است تعرفه 90 درصدی بماند.
وی درباره بازارهای هدف و صادرات گفت :صادرات ایران خودرو تا پایان سال باید به یک میلیارد دلار برسد که در شرایط کنونی 70 درصد محقق خواهد شد.
منطقی گفت: بحران جهانی تنها بر 2 بازارصادراتی ما تاثیر منفی گذاشته است حال آنکه در 8 بازار ایران خودرو تاثیر مثبتی نشان میدهد.
مدیرعامل ایران خودرو خاطرنشان کرد:در استراتژی این شرکت پیش بینی شده است 50 درصد خودروهای تولیدی با برند ملی و مالکیت ایران خودرو باشد.
وی با اعلام اینکه 10 محصول جدید به محصولات ایران خودرو اضافه میشود و همزمان با دهه فجر تنوع محصولات ایران خودرو از 54 تا 64 افزایش مییابد، حاشیه سود خودروهای ایران خودرو را سه و نیم درصد اعلام کرد.
منطقی گفت: تمام محصولات ما سودآور نیستند اما تلاش میکنیم سبد محصولات، سودآور باشد.
منطقی با اعلام اینکه ایران خودرو یک هزار و500 میلیارد تومان از داراییهای خود را میفروشد، گفت: این شرکت فروش داراییهای غیر مولد خود را در دستور کار دارد.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو درباره آثار تحریمهای اقتصادی گفت: تحریم ها، هزینهها را بالا برده است اما چون درحال تبدیل شدن به شرکت خودروساز چندملیتی هستیم به گونهای برنامه ریزی میکنیم که تاثیر این تحریمها به حداقل برسد.
منطقی با اشاره به برنامه پنجم توسعه گفت: یکی از محورهای ان توسعه صادرات است و ایران خودرو هدف خود را تا سال 95 صادرات 50 درصدی تولید قرار داده است و آمادگی واگذاری سه قطعه ساز بزرگ را هم داریم.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو انتظار کاهش قیمت محصولات تولیدی این شرکت را تا پایان سال دور از ذهن خواند و گفت: راهبرد عمومی ایران خودرو، تولید محصولاتی است که فناوری بالا داشته باشد.
منوچهر منطقی، تامین هزینههای تولید و نرخ سود اعتبارات، نرخ تورم و قیمت مواد اولیه و سهولت تامین آن را در قیمت تمام شده خودرو تعیین کننده دانست.
وی تصریح کرد: قیمت محصولات ایران خوردو در بازار با قیمت مصوب این شرکت در ماههای گذشته حدود یک میلیون تا یک میلیون و 700 هزار تومان فاصله داشت که توانستیم این فاصله را با عرضه 60 هزار دستگاه خودرو در دی ماه، کم کنیم و البته شرایط جهانی هم در کاهش قیمتها در بازار موثر بود.
منطقی افزود: اختلاف قیمت بازار با قیمت مصوب کارخانه باید به حدی برسد که واسطه گری حذف شود و خودروها به مشتریان واقعی برسد.
وی گفت: این رویه، حداقل سود را برای سهامداران تامین و تداوم حرکت ایران خودرو را تضمین میکند.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو همچنین تصریح کرد: البته میتوان با فشارهای مختلف، قیمت محصولات را کاهش داد اما در آن صورت، ادامه حرکت ایران خودرو با مشکل مواجه میشود و نقدینگی شرکت کاهش مییابد.
منطقی همچنین درباره اظهارات اخیر وزیر صنایع و معادن برای توقف همکاری با شرکت پژو فرانسه گفت: ایران خودرو در نظر دارد همکاران خارجی خود را به دو همکار، یکی در غرب و دیگری از کشورهای آسیای جنوبشرقی محدود کند و اگر لازم باشد همکاری با پژو قطع خواهیم کرد.
وی گفت: بر اساس برنامه، همکاری با پژو را کاهش میدهیم و تا پایان سال 3 محصول پژو را به صورت 100 درصد داخلی تولید خواهیم کرد.
منطقی افزود: با توجه به اینکه همکاری 20 سالهای با پژو داشتیم و نهادهای مشترک زیادی تشکیل دادیم در نظر داریم به تولید محصولی با پلتفرم مشترک برسیم.
وی با بیان اینکه در ابتدا برای قطعات پژو 206،پارس، سمند 25 هزار یورو میدادیم اما هم اکنون به 5 هزار یورو رسیده است گفت: این روند نشان دهنده افزایش تولید داخل محصولاتمان در همکاری با پژو است.
منطقی با تاکید بر اینکه از این بعد بر روی همکاری مشترک بر روی پلت فرم و طراحی همکاری میکنیم خاطرنشان کرد: برای همکاری مشترک نیازمند تطابق با تکنولوژیهای روز هستیم تا در کنار تولید محصولات جدید بازار را حفظ کنیم.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو درباره ادامه همکاری با رنو و بنز نیز اظهار داشت: همکاری ادامه خواهد یافت و بیشتر به دنبال تولید محصول داخلی هستیم و عمده سهم مشترک ما با پژوست.
منطقی افزود: ایران خودرو درباره تولید محصولات جدید با چند شرکت ژاپنی مذاکراتی دارد که متناسب با شرایط همکاریها ادامه خواهد یافت و ایران خودرو دیگر با تولیدکنندههای خارجی از موضع پایین برخورد نمیکند.
منطقی تصریح کرد: استراتژی ایرانخودرو تولید برند داخلی با بیش از 50 درصد تولید داخلی است و به حمایت دولت در تامین منابع مالی نیاز داریم.
منطقی در پاسخ به سوالی درباره قطع یک طرفه همکاری پژو با ایران گفت: بعید است و با دست خودش، خودکشی نمیکند.
وی افزود: بازار پژو در ایران بسیار خوب است و به راحتی از دست نمیدهد.
مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو با اشاره به تاکید رئیس جمهور بر تقویت صنعت ملی گفت: در حال حاضر نیز دولت باید برای تامین منابع مالی لازم از کیان صنعت حمایت کند تا جلو واردات بیش از حد خودرو به داخل گرفته شود.
وی درباره حمایت دولت از صنعت خودرو اظهارداشت: مهمترین بحث، تامین منابع مالی و تورم است.
منطقی پیشنهاد داد برای حمایت از صنعت خودرو، دولت اوراق مشارکت را برای تولید داخل چاپ کند و هزینه تورم اضافی این اوراق را قبول کند.
وی گفت: با تامین مالی، در طراحی مدل و گشایش بازار مشکلی نخواهیم داشت.
منطقی درباره شایعه تولید پیکان گفت: برنامهای برای پیکان نداریم اما برای تولید خودرو ارزان قیمت در حد 6 تا 8 هزار دلار فعالیت خواهیم کرد.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو درباره تولید تندر 90 با توجه به ضرر دهی که خودروسازان مطرح میکنند، گفت: برای تندر 90 دو برنامه داریم که یکی، کاهش قیمت بر مبنای سال 85 بود که محقق شد و برنامه دیگر هم استفاده بیشتر از قطعه سازان داخلی برای کاهش قیمت است.
منطقی درباره تولید خودرو ایکس 12 گفت: این خودرو کمترین هزینه را داشته است و یکی از برنامههای اساسی ما تولید این محصول برای بازار صادرات است تا سبد محصولات صادراتی را تکمیل کنیم.
وی افزود: مزیت ما نسبت به اروپاییها طراحی است و به زودی خودروی را با بیش از 50 درصد ساخت داخل تولید و با قیمت حدود 10 میلیون تومان عرضه خواهیم کرد.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو همچنین درباره توان ایران خودرو برای تولید محصولات صادراتی گفت: تلاش خواهیم کرد 10 محصول جدید را به بازار داخل معرفی کنیم و تنوع محصول را از 54 به 64 برسانیم.
منطقی درباره توجیه اقتصادی حضور ایران خودرو در پروژه قطار برقی مشهد گفت: زیرمجموعه فعالی در ساخت تجهیزات ریلی داریم.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو گفت: اگر منابع مالی به موقع تخصیص یابد عقب ماندگی نخواهیم داشت و پروژه هم اقتصادی خواهد بود