گروه شهری: نخستین دستور جلسه علنی شورای شهر اختصاص به گزارش مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری از روند و آخرین وضعیت نوسازی بافت‌های فرسوده تهران داشت.

گزارشی که بعد از پرسش و پیشنهادهای اعضای شورای شهر در این‌باره تنها یک ربع برای یکصدوشصت‌ویکمین جلسه شورا باقی گذاشت که آن هم به طرح تذکری از سوی حسن بیادی نایب رئیس و خسرو دانشجو سخنگوی شورای شهر گذشت.

پیش از گزارش درویش‌زاده مدیرعامل سازمان نوسازی، مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران طی سخنانی گفت: سرمایه‌گذاری در بافت فرسوده به جای زمین‌های بکراطراف شهرها نتایج زیادی درپی دارد مثل: تولید مسکن، مقاوم‌سازی‌ ساخت‌وسازها در برابر زلزله، استفاده از زیرساخت‌های آب و برق و گاز و تلفن معابر شهری به جای زمین‌های بیرون شهر که هیچ کدام از این زیرساخت‌ها را ندارد، در عین حال جلوگیری از تبدیل شدن بافت‌های فرسوده به بیغوله و قابل پذیرش شدن زندگی از نظر زیست‌محیطی نیز مطرح است.

درویش‌زاده نیز مهم‌ترین شاخص بافت‌های فرسوده را ناپایداری دانست و اظهار داشت: شهر تهران 5 هزار بلوک معادل 3 هزارو268 هکتار بافت فرسوده دارد که طبق برنامه چهارم توسعه  باید  هر سال 300 هکتار نوسازی شود تا ظرف مدت 10 سال کار نوسازی بافت‌های فرسوده به پایان برسد، این درحالی است که 2 ماه دیگر4سال از این 10سال به پایان می‌رسد و ما هنوز نتوانسته‌ایم طبق برنامه عمل کنیم.

کمبود شدید سرانه‌های خدمات شهری، فضای سبز، ناکارایی شبکه معابر، مشکلات زیست‌محیطی، پایین بودن شأن سکونتی، معضلات اجتماعی، تراکم بالای جمعیت و ریزدانه بودن بافت‌ها به‌طوری که 60 درصد بافت‌های مسکونی زیر60 مترهستند ازجمله ویژگی‌های عمومی بافت‌های فرسوده شهر تهران از دیدگاه مدیرعامل سازمان نوسازی بود که در صورت وقوع زلزله با بزرگ‌ترین تهدید روبه‌رو هستند.

به گفته درویش‌زاده، نوسازی بافت‌های فرسوده از نظر تولید مسکن، گردشگری، اصلاحات ساختار شهر و تولید سبک‌های معماری هنگام نوسازی دست‌کم 261هزار خانه فرسوده، این قابلیت را دارد تا ظرفیت‌های توسعه درون زای شهر را محقق کند؛ بنابراین نیازمند یک عزم ملی در این‌باره هستیم.

وی اظهار داشت: یکی از شاخص‌های ارزیابی هر دولتی که بر سر کار می‌آید، عبارت است از میزان موفقیت آن دولت در نوسازی بافت‌های فرسوده.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در بخش دیگری از گزارش خود گفت: تا به امروز 2هزار و 567 پلاک فرسوده معادل 30 هکتار را در قالب طرح خانه به جای خانه یا خرید نقدی تملک کردیم؛ در عین حال کار توافقات اولیه با چند شرکت زیرمجموعه بانک‌های خصوصی درمورد سرمایه‌گذاری دراین بخش به پایان رسیده و می‌توانیم ادعا کنیم که موتور ساخت مسکن معوض در شهر تهران بعد از حدود یک سالی که از توقف آن می‌گذرد مجددا به راه افتاده است.

وی خبر داد: هر سال کار نوسازی52 هکتار بافت فرسوده توسط مردم به پایان می‌رسد و همزمان با دهه فجر نیز بخشی از پروژه مشارکتی محله خوب بخت که از مهر ماه سال گذشته شروع شده بود به اتمام می‌رسد. به گفته وی، شهرداری در این پروژه برای هر مترمربع 600 هزار تومان سوبسید داده است.

وی همچنین اعلام کرد:‌ طبق آخرین پیگیری‌های صورت گرفته متوجه شدیم ظرف یکی 2روز آینده نامه 700 میلیارد تومان اوراق مشارکتی که برای نوسازی بافت‌های فرسوده از سوی شورای اسلامی شهر تهران به تصویب رسید توسط وزیر کشور نیز به امضا خواهد رسید و به جریان خواهد افتاد.

بیادی، نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران به‌عنوان نخستین کسی بود که برای طرح نظراتش پس از پایان این گزارش از رئیس شورا وقت خواست. وی ضمن طرح این پرسش که جایگاه دولت در نوسازی بافت‌های فرسوده کجاست؟ گفت: به‌نظر می‌رسد شتاب مردم در نوسازی بافت‌های فرسوده از ما بیشتر است و اگر تسهیلات و اختیارات لازم را به مردم برسانیم و زمینه و بستر مناسب برای آنها فراهم کنیم خود مردم بهتر از همه این کار را انجام می‌دهند.

حمزه‌شکیب، رئیس کمیسیون توسعه و عمران نیز خواستار آن شد تا به‌طور روشن و مشخص برای شورای شهر مشخص شود که کار نوسازی بافت‌های فرسوده شهر تهران تا چند سال دیگر به پایان می‌رسد.

علیرضا دبیر نیز با درنظرگرفتن حجم بالای بافت‌های فرسوده مسئولیت حل این معضل را به تنهایی از عهده شهرداری تهران خارج دانست و خواستار ارائه تسهیلات تشویقی به سرمایه‌گذاران به‌منظور مشارکت در این مهم شد.

معصومه ابتکارهم با اشاره به بازدید هفته گذشته خود از منطقه 7 تهران گفت:‌ بسیاری از املاک فرسوده منطقه به‌دلیل طرح‌های عمرانی بزرگراهی مثل بزرگراه صیاد و امام علی باید تملک و تخریب شوند ولی به‌نظر می‌رسد ناهماهنگی طرح‌های تملک با نوسازی بافت فرسوده و اینکه طرح‌های منظر شهری با طرح‌های تفضیلی اتصال و همپوشانی لازم را ندارند، مشکلات زیادی برای ساکنین این املاک که از اقشار ضعیف هستند به‌وجود آورده که ای‌کاش به اینگونه بافت‌ها اولویت داده شود.

رسول خادم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه نیز از دیگر اعضای شورای شهر تهران بود که در این‌باره اظهارنظر کرد. وی ضمن اینکه خواستار استفاده شهرداری از اراضی ذخیره خود برای طرح‌های نوسازی شد، مبلغ مورد نیاز برای نوسازی بافت‌های فرسوده را 36 میلیارد تومان اعلام کرد که در قانون برنامه چهارم توسعه نیز به آن اشاره شده است ولی در صورت عدم ‌دخالت، حمایت و مشارکت دولت، تحقق آن نشدنی به‌نظر می‌رسد.

تذکر بیادی به مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور

بیادی در وقت پایانی باقیمانده جلسه دیروز شورا تذکر کتبی خود را نسبت به بی‌اطلاعی شورای شهر تهران از تصمیمات اتخاذ‌شده از سوی مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور درباره تاکسی‌ها مطرح کرد.وی اظهارداشت: برخی خودروهای فرسوده را وارد ناوگان تاکسیرانی می‌کنند که هم ما هم مردم و هم خودشان را به دردسر می‌اندازد.

بیادی خطاب به مهدی چمران گفت:‌ این جلساتی که شما و آقای قالیباف با ریاست محترم جمهوری و هیات دولت داشتید با این مصاحبه‌هایی که از آقایان انجام می‌شود مغایرت دارد.

گویا توجهی به این جلسات ندارند و بدون کارشناسی حرف‌هایی می‌زنند و کارهایی می‌کنند. مثل همین فرستادن 6 هزار خودروی فرسوده به تاکسیرانی تا مجوز تاکسی بگیرند. این کار، مشکل ایجاد می‌کند و اصلا خلاف قانون نیز هست.

در این‌باره چمران خاطرنشان کرد: طی صحبتی که امروز صبح با رویانیان داشتم قرارشد تا از ایشان دعوت کنیم به جلسه شورای شهر برای توضیح تشریف بیاورند که آیا اصلا نیاز است به این تعداد تاکسی؛

چون در هر حال به‌نظر می‌رسد ظرفیت 40 هزار تاکسی که برای تهران در نظر گرفته شده تکمیل شده و حالا باید از این ظرفیت به خوبی استفاده شود، نه اینکه دوباره شاهد مراجعه خودروهای جدید باشیم که هم فرسوده‌اند و هم نیازمند تایید صلاحیت رانندگان آن هستیم.

کد خبر 73521

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز