به گزارش همشهری آنلاین، مسعود درستی مدیرعامل شرکت بهرهبرداری متروی تهران در نشست خبری امروز (دوشنبه) در حاشیه بازدید خبرنگاران از روند اورهال قطارهای مترو گفت: شرکت بهرهبرداری متروی تهران حدود ۲۴ سال است که خدمات جابهجایی مسافر را در شهر ارائه میکند. در تمام این ایام دیده شده یک سیل صعودی در ارائه این خدمات داشته باشیم و در حال حاضر روزانه ۲۱۶۰ حرکت داریم که در مجموع ۵۴ هزار کیلومتر به صورت روزانه پیمایش انجام میشود این در حالی است که کل مرزهای آبی و خاکی کشور کمتر از ۹۰۰۰ کیلومتر است.
او ادامه داد: در این حرکتها احتمالا نواقص و مشکلاتی وجود دارد که موجب بروز مسائلی میشود اما سعی میکنیم خدمات خود را بدون مشکل و خطا ارائه کنیم و بدین ترتیب جزو مجموعههایی هستیم که بالاترین رضایتمندی را داریم.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری متروی تهران در خصوص موضوع حضور دستفروشها و بساط گستران در مترو اظهار کرد: بساط گستری در ایستگاههای ما آنها را از نظم خارج میکند. حدود ۱۰ تا ۱۲ ایستگاه که تردد زیادی دارند بساط گستری در آنها بیشترین معضل را ایجاد میکند، لذا اگر در این ایستگاهها موضوع را حل کنیم میتوان گفت که مشکل به طور کامل حل میشود.
او ادامه داد: در همین راستا در ایستگاه محمدیه تا پایان بهمنماه این طرح در آن اجرا میشود که اگر بازخورد درستی بگیریم و پیشبینیهای ما درست باشد، در سایر ایستگاههایی که دستفروشان تردد بالایی دارند این موضوع در دستور کار قرار میگیرد. یقینا بساط گستری روی سکوها باید جمع شود و موضوع کم کردن بساط گستری قسمتی از بسته نظم و انضباط ما در مترو است.
درستی افزود: دستفروشی جرم نیست قطعا مسالهای نیست که با حالت قهری با آن برخورد کنیم ولی حرف درست این است که دستفروش نباید مزاحمتی برای مسافر ایجاد کند که این موضوع نیز در دستور کار قرار دارد. قرار نیست که با دستفروشان برخورد کنیم یا آنها را بیرون کنیم اما باید نظم و ساماندهی در این موضوع حاکم شود.
بخشی از صحبتهای درستی را در ادامه بخوانید:
*روزانه پله برقیها مورد رصد قرار میگیرند و گزارشگیری انجام میشود، اما ادبیات ما برای خرابی پلهبرقیها با یک مسافر عادی متفاوت است. مسافر در لحظهای که میرسد احتمال دارد پلهبرقی برای مدت محدودی خاموش باشد، اما ما به پلهبرقی خراب میگوییم که در یک روز کاری از شروع تا پایان ساعت کاری در سرویس نباشد.
* (آمار خرابی پله برقی ها در تاریخ ۲ بهمن) اگر پلهای دو تا سه ساعت خارج از سرویس باشد در آمار ما گنجانده نمیشود. در حال حاضر در ایستگاه تجریش پله برقی ۱۱ روز است که خاموش است که در حال اورهال آن هستیم. در ایستگاه شریعتی نیز پله برقی شش روز است که خاموش است. همچنین سه روز یک پله برقی در ایستگاه میرزای شیرازی و یک پله برقی هم در ایستگاه نبرد ۲ روز خاموش است. بیتردید رفع مشکل پله برقیها ربطی به تحریمها ندارد؛ اما نصب برخی از تجهیزات ما تغییر کرده است و تامین قطعات به دلیل این تغییر نصب سخت شده است.
*در حوزه بلیت مشکلاتی داریم که با برنامه ریزیهای انجام شده از اوایل سال آینده مشکلات به حداقل میرسد و به نرم معقولی دست پیدا میکنیم. ما در حال حاضر نقد فروشی نداریم که این مشکل ماست و هر کسی هم که به ما رجوع میکند دوستان اجازه میدهند که از گیتها عبور کنند.همین امروز از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۲ سیستم بلیت فروشی ما دچار مشکل شده که گیتها را باز کردهایم. در حالیکه حمل و نقل عمومی زیرساختی است که یارانه دریافت میکند، لذا از این شرکت نمیتوان انتظار سوددهی داشت بلکه ما باید خدمات عمومی ارائه کنیم.
*( در خصوص پیشنهاد کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران مبنی بر نیم بها شدن و یا رایگان شدن نرخ بلیت مترو در روزهای آلوده) زیرساخت نرمافزاری و سختافزاری این موجود وجود دارد اما تصمیمات دستگاههای مختلف باید از مجرای قانونی وارد مترو شود. در شورای اسلامی شهر تهران برای برخی از این موارد از پیش تصمیماتی اتخاذ شده اما در خصوص مواردی شبیه این، شهردار تهران با ساختار قانونی مجاز به انجام این کار است.
*در خصوص واگنهای مخصوص بانوان ما کار فرهنگی انجام میدهیم گاهی برخورد به شکل تذکر ارشادی را انجام میدهیم ولی ما یک شرکت خدماتی هستیم و ارگانهای دیگر در حوزه نظم و امنیت به ما کمک میکنند و چنین مسالهای را باید به کمک آنها انجام دهیم قطعا برای این موضوع باید از اهرم فرهنگ سازی بهره گرفت. بیتردید اخیرا ورود آقایان به این واگنها بیشتر شده است.از هفت واگن قطارها سه واگن به خانمها اختصاص داده شده و چهار واگن برای همه، لذا به نظر من امکان اضافه کردن واگن ویژه بانوان منطقی نیست ولی باز هم این موضوع را بررسی میکنیم تا مشخص شود که میزان تردد آقایان بیشتر است یا خانمها. آقایان خودشان نباید وارد واگن بانوان شوند اگر آقایان این تردد را انجام میدهند کم لطفی میکنند ولی ما نیز به سهم خود برای اصلاح این فرهنگ تلاش میکنیم.
*خط قرمز ما ایجاد مزاحمت برای مسافران است باید این موضوع را طوری ساماندهی کنیم که ترددها خیلی خوب انجام شود. حتما موضوع دستفروشان ایجاد مزاحمت بوده که تبدیل به مساله شده و ما به دنبال حل این موضوع خواهیم بود.
نظر شما